اعضای گارد ملی ونزوئلا دستگیر شدند

ظاهرا سربازان بخشی از ارتش که در کوتیزا، در غرب کاراکاس خدمت می‌کنند، به ندای رئیس مجمع ملی این کشور پاسخ مثبت داده و به آنها پیوسته بودند. هفته گذشته رئیس مجمع ملی این کشور گفته بود که مادورو از مشروعیت برای ریاست‌جمهوری برخوردار نیست و از ارتش این کشور خواسته بود که به آنها ملحق شوند. در این راستا اپوزیسیون این کشور خواستار یک راهپیمایی اعتراضی سراسری برای روز چهارشنبه شده‌اند. اپوزیسیون امیدوار است که حضور گسترده مردم باعث شود تا با قدرت بیشتری طرح اخراج مادورو از قدرت را پیگیری کنند. ایالات‌متحده و چند کشور منطقه در درگیری‌های موجود در ونزوئلا حامی اپوزیسیون هستند و برای این منظور امید دارند تا نیروهای مسلح نیز به‌زودی به نیروهای اپوزیسیون بپیوندند.

خوآن آندرس میها، یکی از قانونگذاران اپوزیسیون می‌گوید: «ما باید وجدان آنها را بیدار و برای آنها ایجاد انگیزه کنیم.» این درحالی است که ایجاد انگیزه برای آنها کافی نیست، چراکه هرگونه خیانتی در ارتش ممکن است آنها را با جزای سنگینی روبه‌رو کند. روز دوشنبه، ۲۷ نفر از اعضای ارتش توسط نیروهای امنیتی و به دستور دیاسدادو کابلو، رئیس مجلس موسسان که از وفاداران به مادورو است، دستگیر شدند. این ۲۷ نفر جزو همان‌هایی بودند که خواستار برکناری مادورو شده بودند. کابلو گفت: افراد خیانتکاری که در این فیلم اعلام قیام کرده بودند دستگیر شده و در واقع باید گفت که شکست خورده‌اند. او در یک رشته توییت با عنوان «جزئیات اعتراف» گفت که به این افراد پس از اینکه پیشنهاد دریافت پول و ویلا شد، علیه کشورشان شدند. ارتش این کشور هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این افراد ذخایر و مهمات فراوانی در دست داشتند. این خلاف قانون به‌حساب می‌آید.»

ساکنان محلی که نیروهای شورشی ارتش در آن حضور داشتند می‌گویند که صدای تیراندازی شنیده‌اند و مردم آن منطقه نیز به قصد کمک به نیروهای متمرد ارتشی وارد صحنه شده بودند و با سر و صدا ایجاد کردن از طریق ضربه زدن به کاسه و ماهیتابه به حمایت از سربازان شورشی پرداختند.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران امنیتی می‌گویند که حرکت این بخش اندک از سربازان ارتش معماگونه است. برخی می‌گویند که شاید حکومت با نشان دادن چراغ سبز به این افراد قصد دارد تا خود را برای برخورد سنگین با ارتش آماده کند و دست به یک تصفیه گسترده بزند. به این طریق دولت قصد دارد تا مانع چرخش ارتش به سمت نیروهای اپوزیسیون شود. بدبینان به این موضوع می‌گویند که لزومی نداشت عده قلیلی از ارتش بدون هیچ کمک و پشتیبانی در یک ویدئو حاضر و خواستار برکناری مادورو شوند. برخی دیگر هم می‌گویند این عده با چراغ سبز دولت به منظور برخورد شدیدتر با معترضان در روز چهارشنبه فیلم موردنظر را منتشر کرده‌اند. موضوع اما هر چه که باشد به تنش‌های قبل از اعتراضات سراسری افزوده است.  روکیو سن میگوئل یکی از تحلیلگران مسائل امنیتی که دارای تخصص در حوزه نیروهای مسلح این کشور است، می‌گوید: «آنچه اتفاق افتاد برای اپوزیسیون بسیار خطرناک است. حکومت حتما از این موضوع سوءاستفاده خواهد کرد.» سن میگوئل تصریح می‌کند که در هفته‌های اخیر شماری از سربازان و نیروهای نظامی رده بالا پست‌های خود را در ارتش ترک کرده‌اند.

درگیری‌ها در ونزوئلا از زمانی آغاز شد که مادورو مجددا در یک انتخابات پر حرف و حدیث رئیس‌جمهور این کشور شد و خوان گوییدو رئیس مجمع ملی این کشور خواستار کناره‌گیری مادورو از سمت خود شد. او گفت که حاضر است در صورت کناره‌گیری مادورو اداره کشور را به‌طور موقت به‌دست گیرد. آمریکا و برخی از کشورهای منطقه حامیان گوییدو به‌حساب می‌آیند. گوییدو روز دوشنبه در یک توییت نوشت: سربازان ما می‌دانند که سلسله فرماندهی به دلیل غصب مقام ریاست‌جمهوری از سوی ترامپ شکسته شده است. این درحالی است که طرفداران مادورو نیز بیکار ننشسته و با اعلام غیرقانونی بودن مجمع ملی ونزوئلا، آن را منحل‌شده اعلام کرده‌اند.

در این شرایط مشاور امنیت ملی آمریکا با حمایت از اپوزیسیون ونزوئلا گفت که تصمیم دیوان‌عالی این کشور در غیرقانونی خواندن کنگره ملی تحت کنترل اپوزیسیون اقدامی توخالی و بی‌اعتبار است. دیوان‌عالی ونزوئلا ضمن برکناری خوان گوییدو، رئیس کنگره ملی ونزوئلا این نهاد را که پنجم ژانویه انتخاب شد، نامعتبر خواند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتی گفت: این اقدام از سوی دادگاه عالی تحت کنترل نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا قابل پیش‌بینی بود و یک اقدام توخالی و پوچ است. آمریکا کاملا از کنگره ملی ونزوئلا به‌عنوان یک نهاد دموکراتیک مشروع و اقدام شجاعانه آن برای احیای دموکراسی حمایت می‌کند. کنگره ملی ونزوئلا، خوان گوییدو را به‌عنوان رئیس خود منصوب کرده است. پس از آنکه پارلمان ونزوئلا از به رسمیت شناختن انتخابات مه سال گذشته میلادی امتناع کرد، رئیس کنگره ملی این کشور گفت که آماده است به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت فعالیت کند.