حرف ترامپ به کرسی نشست

اگرچه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به خاورمیانه اما و اگرهایی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح کرده بود، اما پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۰ دی در قاهره اعلام کرد که عقب‌نشینی آمریکا از سوریه حتما انجام خواهد شد. یک مسوول در دولت آمریکا گفت: خروج تجهیزات نشانگر آغاز خروج آمریکا از سوریه است. درحال‌حاضر ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه هستند که بیشترشان به آموزش نیروهای محلی می‌پردازند که با داعش می‌جنگند. «بن هوبارد»، در گزارش ۱۱ ژانویه در نیویورک‌تایمز می‌نویسد: بولتون چندی پیش گفته بود خروج آمریکا مشروط خواهد بود و ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها به‌طول انجامد.

این سخن درحالی است که کلنل «شان رایان» سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضدداعش اعلام کرد که جدول زمانی برای عقب‌نشینی ۲ هزار سرباز آمریکایی هنوز مشخص نیست. او افزود: نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد «زمان خاص، موقعیت و جابه‌جایی نیروهای آمریکایی» ارائه دهد. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد ترامپ تمایل خود را برای بازگرداندن نیروها به داخل تغییر نداده است. او معتقد است این نیروها برای جنگ با داعش فرستاده شده بودند و اکنون که کار به پایان رسیده دیگر نیازی به حضور آنها در سوریه نیست. این گزارشگر می‌نویسد پس از تماس ماه گذشته اردوغان با ترامپ بود که رئیس‌جمهور آمریکا ناگهان تصمیم خود را عوض کرد و مصمم به خروج نیروها از سوریه شد. این خروج موجب دو استعفای مهم در دولت ترامپ شد: جیمز متیس (وزیر دفاع) و برت مک گورک (نماینده ویژه رئیس‌جمهور در ائتلاف مبارزه با داعش).

این گزارشگر معتقد است صداهای مختلفی در مورد سوریه شنیده می‌شود. از یکسو پمپئو در مصر بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تاکید کرد و گفت: «خروج ما از سوریه تاثیری بر تلاش‌هایمان برای نابودی داعش نخواهد داشت.» وی افزود: «آمریکا به‌عنوان شریک قدرتمندی در خاورمیانه باقی خواهد ماند.» وزیرخارجه آمریکا تصریح کرد: «قدرت داعش تا حد زیادی کاهش یافته؛ اما هنوز تشکیلاتی مانند داعش در بسیاری از کشورها وجود دارند و ما به نابودی آنها پایبند هستیم.» پمپئو گفت: «هیچ مانعی در مسیر عقب‌نشینی ما از سوریه وجود ندارد و ما به حمایت از کردها متعهد هستیم. ما قصد داریم تصمیم خود مبنی بر خروج از سوریه را به شکل تدریجی، منظم و با همکاری و هماهنگی بغداد اجرایی کنیم.» در سوی دیگر، بولتون در تور خاورمیانه‌ای خود اما و اگرهایی برای خروج ردیف می‌کند که به مذاق ترامپ خوش نمی‌آید. چنین به نظر می‌رسد که پمپئو سخنگوی غیرمستقیم ترامپ است و مواضع و سخنان او را باید به ترامپ نزدیک‌تر دانست.

به نوشته هوبارد، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه هم روز جمعه اعلام کرد که خروج آمریکا از سوریه بر تردید روزافزون کرملین افزوده است. او گفت: «گویا واشنگتن دنبال دلیلی برای ماندن است. نمی‌توان به‌کار آمریکایی‌ها اعتماد داشت؛ زیرا آنها فاقد استراتژی رسمی هستند.» اعلام خروج ناگهانی موجب دستپاچگی دیپلمات‌های آمریکایی برای یافتن راهی برای حمایت از منافع متحدان آمریکا به‌ویژه کردها شده است. برخی معتقدند خروج آمریکا خلأیی به‌وجود خواهد آورد که در نهایت موجب می‌شود گروه‌هایی مانند داعش یا سایر گروه‌های ستیزه‌گر آن خلأ را پر کنند. این امر در نهایت بر میزان خشونت‌ها خواهد افزود. عقب‌نشینی آمریکا حتی موجب می‌شود مناطق آزاد شده سوریه دچار بحران شوند و نیروهای جریان افراط بار دیگر به آن مناطق هجوم آورند و بار دیگر جنگ و درگیری در این مناطق شدت گیرد.