واشنگتن می‌خواهد که بوئنس‌آیرس از امضای این قرارداد خودداری کند. این درحالی است که آرژانتین قصد دارد این قرارداد هسته‌ای را روز یکشنبه هفته آینده هنگام حضور شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در بوئنس‌آیرس نهایی کند. شی‌جین‌پینگ برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به آرژانتین سفر می‌کند. گفته می‌شود ارزش این قرارداد بالغ بر ۸ میلیارد دلار است که موجب تقویت روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی چین با آرژانتین خواهد شد. چین از مدت‌ها پیش به‌دنبال جای پایی در آمریکای لاتین است و طرح‌های چین موجب نگرانی واشنگتن شده است. آرژانتین حیاط خلوت ایالات‌متحده به‌حساب می‌آید و کاخ سفید به انگیزه چین درباره ساخت این نیروگاه مشکوک است. در این شرایط نگاه جهانیان به دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس‌جمهوری چین دوخته شده است، چراکه بحث جنگ تجاری بین این دو ابرقدرت جهانی همچنان ادامه دارد اما جنگ اصلی این دو شاید بر سر بسط نفوذ خود در آمریکای لاتین باشد.

وقتی آرژانتین در سال‌جاری از صندوق بین‌‌المللی پول درخواست کمک ۳/ ۵۶ میلیارد دلاری برای حل مشکلات اقتصادی خود کرده بود، نخستین کسی که به این درخواست واکنش مثبت نشان داد، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده بود و ترامپ گفت که از طرح موریسیو مکری حمایت می‌کند. این در شرایطی است که چین درحال‌حاضر به یک شریک عمده تجاری آرژانتین تبدیل شده است و رصد داده‌های تجاری رویترز نشان می‌دهد که پکن سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در این کشور کرده است. همچنین انتظار می‌رود در این هفته چین و آرژانتین مبادله ارزی داشته باشند و مبلغ اصلی خط اعتباری را دو برابر کنند و به رقم ۷/ ۱۸ میلیارد دلار برسانند. این مبلغ چین را به بزرگ‌ترین وام‌دهنده غیرموسسه‌ای به آرژانتین تبدیل خواهد کرد.

چین بزرگ‌ترین واردکننده سویا از آرژانتین، در میان کشورهای آمریکای لاتین به‌حساب می‌آید. همچنین چین در ۱۰ سال گذشته بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در آرژانتین بوده است. عمده سرمایه‌گذاری‌های چین در این کشور مربوط به بخش زیرساخت‌هاست که ارزش آن به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد. حالا نیز سرمایه‌گذاری چین در نیروگاه آتوچای سه، به یکی از کلیدی‌ترین دغدغه‌های واشنگتن تبدیل شده است. آتوچای سه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های چین در آرژانتین به‌حساب می‌آید. آرژانتین قرار است که از چین وام ۶/ ۵ میلیارد دلاری با زمان بازپرداخت ۲۰ ساله و سود ۵/ ۴ درصد دریافت کند. رویترز می‌گوید که نمی‌تواند مستقلا مفاد این قرارداد را مورد تایید قرار دهد.  یکی از مقامات آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، ضمن هشدار به بوئنس‌آیرس می‌گوید: «حاکمیت آرژانتین می‌تواند با یک بدهی از بین برود. استقلال یک کشور می‌تواند به دستان فردی بیفتد که شما از او قرض کرده‌اید.»