ترامپ با طرح سوالی گفت: «اکنون باید پرسید که ما قصد داریم در این منطقه از جهان حضور خود را ادامه دهیم؟ یکی از دلایل مهم اسرائیل است. نفت به‌تدریج درحال از دست دادن اهمیت خود است چراکه اکنون آمریکا بیش از هر زمان دیگری درحال تولید نفت است.» او سپس افزود: «بنابراین همه شما می‌دانید که با کاهش قیمت دیگر مجبور نیستید در آنجا حضور داشته باشید.»

آمریکا پس از به پایان رساندن زیرساخت‌های تولید نفت خود که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده بودند اکنون به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان بدل شده است. ایالت تگزاس اکنون بیشترین میزان تولید در آمریکا را به خود اختصاص داده است به‌طوری‌که در آینده نزدیک نفت بیشتری را از عراق یا ایران تولید می‌کند و این موضوع موجب کاهش وابستگی آمریکا به واردات نفت خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ از واردات آن سبقت می‌گیرد و این کشور در سال ۲۰۲۱ به واردات نفت خارجی بی‌نیاز می‌شود. گلدمن ساکس می‌گوید که آمریکا تا سال ۲۰۱۹ بیشتر از اینکه نفت وارد کند، صادر خواهد کرد. اما شبکه سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید بنابر پیش‌بینی‌ها قرار بود که آمریکا تا سال ۲۰۲۱ در زمینه نفت به خودکفایی برسد اما با مدیریت دونالد ترامپ ممکن است چند سال به تاخیر بیفتد.  ترامپ تاکنون در چندین مورد حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه را به نفت این منطقه مرتبط دانسته است. چند منبع آگاه تایید کرده‌اند که او در جریان یک گفت‌و‌گوی تلفنی با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق از وی خواسته است تا هزینه‌های جنگ آمریکا در عراق را بازگرداند.

به گفته یک منبع آگاه، ترامپ در پایان تماس تلفنی خود با حیدرالعبادی به او گفت باید موضوع نفت را نیز بررسی کنیم. العبادی منظور او را متوجه نشد. ترامپ ادامه داد: «ما هزینه‌ زیادی در عراق صرف کرده‌ایم. ما تریلیون‌ها دلار در کشور شما هزینه جنگ را پرداخته‌ایم.» این منبع آگاه می‌گوید که ترامپ پس از اینکه در تماس تلفنی بعدی خود با العبادی این درخواست را بار دیگر مطرح کرد مورد انتقاد ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت‌ملی پیشین خود قرار گرفت. مک‌مستر که نگران خدشه‌دار شدن جایگاه آمریکا بود با عصبانیت به او گفت: «ما نمی‌توانیم چنین درخواستی را مطرح کنیم. چراکه این موضوع بسیار نامناسب است.» علاقه ترامپ به نفت خاورمیانه از سوی دیگر چندین مرتبه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا را نیز آزرده است. متیس معتقد است که چنین رویکردی موجب تضعیف روحیه متحدان واشنگتن در منطقه خواهد شد. ترامپ تاکنون بارها از متحدان واشنگتن خواسته است تا هزینه حضور نظامی آمریکا در این کشورها را بپردازند. او حتی در برهه‌ای به بررسی خروج نیروهای آمریکایی از آلمان و کره‌جنوبی نیز پرداخته است.