ردپای ایدئولوژی ترامپ در خشونت خیابانی عکس: AFP

چند روز بعد نیز مردی دستگیر شد که اتهامش ارسال بمب‌های لوله‌ای از طریق پست به دموکرات‌ها بوده و این اقدام دارای پیام تنفر از دموکرات‌ها و اقلیت‌ها است و در نهایت روز شنبه، در پیتزبورگ، یک مرد مسلح با شعارهای ضدیهودی به یک کنیسه در آمریکا حمله می‌کند و یهودیان را به رگبار می‌بندد و در پی آن ۱۱ نفر کشته می‌شوند. به گزارش سی‌ان‌ان، در این ۷۲ ساعت تنها یک چیز در جامعه آمریکایی تقسیم شده و آن نیز «تنفر» است.

در این راستا مهاجم کنیسه «درخت زندگی» در پیتزبورگ، ایالت پنسیلوانیا، رابرت باورز معرفی شده‌است؛ مردی ۴۶ساله که پیش‌تر پیام‌ها و نوشته‌های ضد یهودی نفرت‌پراکنانه‌ای در یک شبکه‌ اجتماعی منتشر کرده بود. در این ارتباط رئیس‌جمهوری آمریکا گفته به محل واقعه می‌رود. همزمان هزاران نفر به یاد قربانیان تجمع کردند. این حمله درحالی انجام‌شده که یهودیان حاضر در کنیسه در حال انجام مراسم مذهبی، در روز شنبه بودند. این حمله یکی از بدترین حملات از این دست به یهودیان در آمریکا طی سال‌های گذشته توصیف شده است. رابرت باورز، اهل پیتزبورگ، پس از کشتار داخل کنیسه با نیروهای پلیس نیز درگیر شده و هدف چند گلوله قرار گرفته‌است. با این حال او زنده و درحال‌حاضر در بیمارستان بستری ا‌ست. خبرگزاری رویترز می‌گوید این مرد دو ساعت پیش از حمله به کنیسه یهودیان در یک وب‌سایت گفت‌وگوی آنلاین به نام «گب.کام»، در مورد «هیاس» یک سازمان غیرانتفاعی که کار آن کمک به پناهجویان یهودی در آمریکا است، مطالبی کینه‌توزانه منتشر کرده بود.

او نوشته بود: «هیاس می‌خواهد مهاجمانی را به کشور ما وارد کند که مردم ما را می‌کشند. من نمی‌توانم گوشه‌ای بنشینم و شاهد قصابی مردمم باشم.» بنا بر گزارش‌ها او هنگام کشتار در کنیسه نیز شعارهای ضدیهودی سر داده‌ و گفته «همه یهودیان باید بمیرند.» وب‌سایت «گب.کام» در بیانیه‌ای گفته فورا و پس از آنکه از حساب کاربری مهاجم در این شبکه باخبر شده، با پلیس تماس گرفته و همکاری کرده ‌است. «گب.کام» خود را یک شبکه گفت‌وگوی «آزاد»، جایگزینی برای شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر معرفی می‌کند و آن‌طور که رویترز می‌گوید در میان هواداران راست افراطی شبکه‌ای محبوب و پرطرفدار است. پلیس فدرال آمریکا می‌گوید درحال‌حاضر بر این عقیده‌است که فرد مهاجم به تنهایی عمل کرده ‌است. باب جونز، مامور ویژه اف‌بی‌آی می‌گوید: هنوز انگیزه‌های فرد مهاجم به‌طور کامل مشخص نیست.

با این حال بایگانی مطالبی که باورز از ماه ژانویه تاکنون منتشر کرده فردی نژادپرست و خشمگین را نمایان می‌کند. فردی که زمانی نوشته بود «هر روز به یاد داشته باشید: هدف از گوناگونی [فرهنگی] از بین بردن افراد سفیدپوست است.»

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با حضور ترامپ در کاخ سفید، شکاف‌های فرهنگی در این کشور افزایش پیدا کرده است. هر چند او در این چند روز سعی کرده است با شعارهای وحدت‌آفرین ماجرا را فیصله دهد. او ضمن تسلیت به خانواده قربانیان گفت که به پیتزبورگ می‌رود. دونالد ترامپ که برای شرکت در کارزار انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره در ایلینوی به سر می‌برد، به خبرنگاران گفته است به محل واقعه می‌رود، هرچند جزئیات بیشتری را مطرح نکرده‌ است. او کشتار در کنیسه را اقدامی «ناشی از نفرت» نامیده، از عملکرد نیروهای پلیس ستایش کرده‌ و آن را «فوق‌العاده» توصیف کرده‌ است. ترامپ می‌گوید افرادی مانند مهاجم کنیسه پیتزبورگ باید حکم اعدام بگیرند. البته این تنها ترامپ نبود که به این حمله واکنش نشان داد. تراژدی پیتزبورگ با واکنش افراد گوناگونی مواجه شد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نخست‌وزیر کانادا، رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان در میان رهبران بین‌المللی بودند که این واقعه را محکوم و با قربانیان و بستگان آنها ابراز همدردی کرده‌اند.

روز یکشنبه هم هزاران نفر از شهروندان به یاد قربانیان در خیابان‌ها تجمع کرده و شمع روشن کردند. شماری از تجمع‌کنندگان نیز در مراسم دعا و نیایش شرکت کرده و برخی نیز برای کشته‌شدگان آواز خواندند. همچنین فرماندار دموکرات ایالت پنسیلوانیا، تام وولف، کارزار انتخاباتی خود را به حال تعلیق درآورد و در مراسم یابود شرکت کرد. دن فرنکن، یکی از نمایندگان ایالت در مجلس نمایندگان که کنیسه محل واقعه در حوزه انتخاباتی او است در زمان کشتار، در نزدیکی محل تیراندازی درحال سخنرانی بود. او گفت این حمله داغ ماندگاری برجای گذاشته‌ است. جف سشنز، دادستان کل آمریکا، نیز گفته فرد مهاجم با اتهام خشونت ناشی از نفرت روبه‌رو است و احتمال دارد به اعدام محکوم شود.

جامعه‌ای که ترک برداشته است

«۷۲ ساعت پر از تنفر» می‌تواند انتخاب درستی از کنار هم چیدن واژه‌ها برای توصیف این روزهای آمریکا باشد. ابتدا مردی به نام بوش ۵۱ ساله که قصد ورود به کلیسای سیاه‌پوستان باپتیست را داشته اما چون نتوانسته وارد کلیسا شود، وارد فروشگاهی در همان نزدیکی می‌شود و به شکل تصادفی دو سیاه‌پوست را با گلوله می‌زند. او در این ماجرا یک پیرمرد ۹۶ ساله را هدف قرار می‌دهد که قصد خرید برای نوه ۱۲ ساله‌اش را داشته که همراه وی بوده است. نفر دیگر نیز ۶۷ ساله بوده که در حال فرار از دست بوش مورد هدف قرار می‌گیرد.  گرگ فیشر، شهردار لوییس‌ویل می‌گوید: «من خسته و دل‌شکسته هستم. از این همه خشونت و ظلم به ستوه آمده‌ام.»

بوش بیماری روانی داشته و به شدت دارای گرایش‌های نژادپرستانه است. او همچنین چندین فقره پرونده در زمینه خشونت داشته است.

اما داستان جامعه بدحال آمریکا به همین ختم نمی‌شود. از روز دوشنبه هفته گذشته تا شنبه به در منزل و محل کار دموکرات‌ها، بسته‌های مشکوک پستی فرستاده می‌شد که کاشف به عمل آمد این بسته‌ها حاوی بمب‌های لوله‌ای بوده است. نخستین بمب برای جورج سوروس فرستاده می‌شود که حامی مالی دموکرات‌ها است. بعد از آن افرادی مانند باراک اوباما، هیلاری کلینتون و جو بایدن و چندین نماینده کنگره از دموکرات‌ها هدف قرار می‌گیرند. هر چند این حملات متواتر تروریستی تلفاتی نداشت اما ناظران می‌‌گویند حمله به لیبرال‌ها در دوران دونالد ترامپ شدت بیشتری یافته است.  پس از این واقعه نیز روز شنبه فاجعه حمله به کنیسه صورت می‌گیرد که با شعارهای نژادپرستانه همراه بوده است. واقعه سوم در واقع ۱۱ کشته به همراه داشته است. این حمله با واکنش فرماندار پنسیلوانیا همراه می‌شود و می‌گوید که این حملات خشونت‌آمیز و بی‌معنا چیزی نیست که آمریکایی‌ها را تعریف کند. رابرت باورز ۴۶ ساله که به‌عنوان مهاجم مسلح در این واقعه دستگیر می‌شود پیش‌تر نیز شعارهای ضدیهودی داده بود.

نیویورک‌تایمز نوشت: ترامپ درخصوص این واقعه گفته است که کل آمریکا عزادار است. او پیش‌تر نیز چنان واکنشی وحدت‌آفرین در مورد ارسال بسته‌های تهدیدآمیز داشت، اما یک روز پس از آن سخنان، لوله تفنگ خود را مجددا به سمت دموکرات‌ها گرفت و گفت که عملکرد دموکرات‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها موجب به‌وجود آمدن چنین فجایعی می‌شود.

واشنگتن‌پست هم در گزارشی به قلم دیوید ناکامورا نوشت: سخنان نفرت‌پراکنانه ترامپ در به‌وجود آمدن این فضای سمی بی‌تاثیر نیست. به نوشته این روزنامه، ترامپ و جمهوری‌خواهان متحدش در هفته‌های گذشته با برجسته کردن مشکلات آمریکا از سوی مهاجران، به‌ویژه کاروان‌هایی که از آمریکای لاتین و مرکزی در حال حرکت به آمریکا هستند، به این تفکر دامن زدند که اقلیت‌ها در آمریکا یک خطر بالقوه به حساب می‌آیند. نتیجه چنین دیدگاهی کشتار سیاهان و یهودی‌ها در عرض یک هفته است.

با مدیریت ترامپ، مشکلات فرهنگی، نژادی و مذهبی در این کشور رشد کرده است. ترامپ جامعه آمریکا را در حالی به وحدت در برابر اقدام رخ داده در کنیسه «درخت زندگی» دعوت می‌کند که خود در سخنانش نسبت به مسائل دموگرافی، حرف‌های نفرت‌پراکنانه می‌زند و به حامیان مالی برجسته یهودی دموکرات‌ها بارها و بارها به‌طور لفظی حمله کرده است. همچنین ترامپ در سخنان خود مکررا خود را ناسیونالیست خوانده است و در سخنانش نیز از طرفداران برده‌‌ داری در جنگ‌های داخلی آمریکا حمایت کرده است.

رفتار ضدیهودی ترامپ منحصر به دوران پس از انتخابات نمی‌شود. او در سخنان خود در کارزار انتخاباتی‌اش نیز به دموکرات‌هایی که یهودی هستند نیز حمله کرده بود. در این شرایط سایر جمهوری‌خواهان نیز همنوا با ترامپ بوده‌اند. جمهوری‌خواهان نیز به تبعیت از ترامپ به یهودیان حامی مالی دموکرات‌ها چندین بار حمله کرده‌اند. به‌عنوان مثال کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اخیرا در توییتی نوشته بود: «ما اجازه نمی‌دهیم که استایر و بلومبرگ انتخابات را ما بخرند.» به‌نظر می‌رسد ترامپ و جمهوری‌خواهان قصد دارند با برجسته کردن مشکلات فرهنگی، راه خود را برای انتخابات ۶ نوامبر هموار کنند. برخی از کارشناسان می‌گویند که راز موفقیت ترامپ در کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶، موجب شده است که او به همان حقه قدیمی متوسل شود. چنانچه در این روزها، در جای‌جای سخنان ترامپ خطر مهاجران از خاورمیانه در سخنانش دیده می‌شود.

 

04-01