رویترز گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی که در استانبول داشت، اعلام کرد: در نشست روز سه‌شنبه با اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان در بیانیه‌ای توضیحات لازم و تمام حقایق در خصوص پرونده قتل خاشقجی را ارائه خواهم کرد.

اردوغان در سخنرانی به مناسبت افتتاحیه یک پروژه‌ عمرانی در استانبول گفت:‌ چرا ۱۵ نفر به استانبول آمدند؟ چرا ۱۸ تن در عربستان بازداشت شده‌اند؟ باید تمامی جزئیات این پرونده مشخص شوند.

وی افزود: ما به "شکلی دیگر و کاملا متفاوت" درباره این مساله در برابر فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه صحبت خواهم کرد و به جزئیات خواهم پرداخت.

اردوغان تصریح کرد: ما تمام جزئیات را باز خواهیم کرد و من از آنچه جامعه‌جهانی و طرف‌های مختلف درباره آن مرددند، صحبت خواهم کرد.

پیشتر روز یکشنبه یک منبع در دادستانی کل ترکیه به شبکه الجزیره گفته بود: تیم تحقیقات جنایی ترکیه به مدارکی دست یافته که کاملا از فرضیه دادستانی درباره این قتل حمایت می‌کند.

این منبع خاطرنشان کرد: بازپرسان از ۲۵ کارمند کنسولگری عربستان بازجویی کردند و دادستانی کل تمامی ادله و نتایج تحقیقات را در زمان مناسب در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد.

منابع امنیتی ترکیه گفته بودند، ادله‌ای درباره قتل خاشقجی در داخل کنسولگری و مثله کردن او به دست تیم امنیتی ۱۵ نفره عربستان وجود دارد.

خبرگزاری رویترز به‌ نقل‌ از یک منبع عربستانی پیشتر اعلام کرده بود: خاشقجی در پی اشتباه تیم "مذاکره کننده" در داخل کنسولگری کشته شد و گزارش‌های اولیه درست نبودند به همین دلیل نیاز به انجام تحقیقات وجود دارد.

منبع عربستانی گفت‌: تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو با خاشقجی از دایره اختیارات خود عدول کرده و خشونت در پیش گرفته برخلاف دستورات مقامات رده بالای آنها بوده است. طبق گزارش اولیه قتل خاشقجی به دلیل گرفته شدن راه تنفسش در جریان درگیری رخ داده است.

این منبع افزود: اقدام تیم "مذاکره کننده" عربستانی بر اساس دستوراتی انجام شد که پیش از این در جهت لزوم بازگرداندن مخالفان به کشور انجام می‌شد.

این مسؤول عربستانی افزود: اشتباه تیم "مذاکره کننده" در برخورد با خاشقجی آنها را مجبور کرد تا این اتفاق را مخفی نگه دارند و در حال‌ حاضر ۱۸ متهم در این پرونده تحت بازجویی و تحقیقات هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.