به گزارش سی‌ان‌ان، براساس آخرین پیش‌بینی‌ها، احتمالا دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را پس بگیرند. پیش‌بینی شده است دموکرات‌ها با ۲۲۶ کرسی صاحب اکثریت مجلس شوند و جمهوری‌خواهان نیز ۲۰۹ کرسی را تصاحب کنند. در مورد سنا اما پیش‌بینی شده است جمهوری‌خواهان بتوانند ۵۱کرسی خود را حفظ کنند و دموکرات‌ها همچنان با ۴۹ کرسی در اقلیت قرار گیرند. در تحقیقاتی که با محاسبه اندکی خطا صورت گرفته است، احتمال دارد جمهوری‌خواهان از ۴۷ تا ۵۶ کرسی در سنا را به‌دست آورند.

در این راستا جمهوری‌خواهان تلاش دارند تا مجلس نمایندگان را از دست ندهند اما این تحقیق می‌گوید که احتمالا در این زمینه نتوانند موفق شوند. در الگویی که پارکر کویین و برایس آکری خلق کرده‌اند، دموکرات‌ها ۲۲۶ و جمهوری‌خواهان ۲۰۹ کرسی تصاحب خواهند کرد. با این حال این الگو نمی‌گوید که جمهوری‌خواهان باید همه امید خود را برای به‌دست آوردن مجلس نمایندگان از دست بدهند. این مقدار خطای موجود در محاسبات می‌تواند جمهوری‌خواهان را به انتخابات مجلس نمایندگان همچنان امیدوار نگه دارد.

در این مدل شانس پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان ۷۲ درصد محاسبه شده است. البته همه می‌دانند که الگویی مشابه در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز نشان می‌داد هیلاری کلینتون از شانس ۷۲ درصدی برای پیروزی برخوردار است اما نتیجه متفاوت از پیش‌بینی‌ها شد.  بنابرین باید این سناریو هم مدنظر قرار گیرد که جمهوری‌خواهان از قابلیت نگهداری اکثریت حزبشان در مجلس نمایندگان برخوردارند. در این میان ترامپ خود وارد معرکه شده است تا بازی را به سود جمهوری‌خواهان عوض کند. او با استفاده از موج مهاجرانی که پشت درهای آمریکا مانده‌اند، قصد دارد مردم این کشور را با ابزار ارعاب به سمت صندوق‌های رای بکشاند تا جمهوری‌خواهان مجددا در هر دو نهاد قانون‌گذاری این کشور دست بالا را داشته باشند. به نوشته نیویورک‌تایمز، او در کارزارهای انتخاباتی با پیش کشیدن موضوعات بی‌پایه و تحت این عنوان که موج جدید مهاجران به دلیل حضور دموکرات‌ها از خاورمیانه به آمریکا سرازیر خواهند شد، قصد دارد مردم آمریکا را بترساند. او گفته است میزان آمار جرم و جنایت در آمریکا به‌دلیل حضور خارجی‌ها در این کشور بالا رفته است و اگر مردم این کشور در روز ششم نوامبر از جمهوری‌خواهان حمایت نکنند، باید منتظر ساعت‌ها و روزهای سیاه باشند.

مهم‌ترین برگ برنده ترامپ در این کارزارها موضوع مهاجرت است. رئیس‌جمهوری آمریکا و برخی جمهوری‌خواهان درصددند ترس مردم را در ارتباط با قدرت گرفتن دموکرات‌ها افزایش دهند. در سخنرانی‌های جمهوری‌خواهان در چند روز اخیر آنها سعی کرده‌اند بین میزان جرم و مهاجرت ارتباط برقرار کرده و این را منتسب به حضور دموکرات‌ها در کنگره کنند. ترامپ هر روز در توییترش از مضرات مهاجرت می‌نویسد. حضور انبوه مهاجران پشت درهای بسته آمریکا نیز مزید بر علت شده است تا ترامپ روی این موضوع مانور بیشتری دهد. در رادیو و تلویزیون‌های محافظه‌کار مثل فاکس‌نیوز، موضوع اصلی بحث‌هایشان مهاجرت و حضور انبوه مهاجرانی است که نتوانسته‌اند وارد آمریکا شوند.

فاکس‌نیوز اخیرا در برنامه‌ای تحت عنوان ارتباط مهاجرت و افزایش حملات تروریستی به تقویت این موضوع دامن زد. این تلویزیون محافظه‌کار با انعکاس سخنان ترامپ در این مورد گفت که خاورمیانه‌ای‌ها قصد ورود به خاک آمریکا را دارند. ترامپ هم با حضور در یک کارزار انتخاباتی در هیوستون درخصوص انبوه مهاجرانی که پشت درهای بسته آمریکا مانده‌اند، گفت: این حمله به کشور ماست و در این کاروان‌ها افرادی بسیار بد وجود دارند و ما اجازه نخواهیم داد که بلایی سر کشور ما بیاید. ترامپ در این سخنرانی بدون اینکه مدرکی ارائه دهد گفت دموکرات‌ها در پشت صحنه حضور این کاروان‌ها برای ورود به آمریکا حضور دارند و من فکر می‌کنم پای دموکرات‌ها وسط باشد. با هدف قراردادن کاروان مهاجران، رئیس‌جمهور مصمم است فصل انتخابات را با جنگ فرهنگی به پایان ببرد، اما این تنها او نیست که چنین در راستای تفرقه‌اندازی و دو دستگی در آمریکا می‌کوشد. جمهوری‌خواهان نیز سیاست‌های خود را بر این مبنا ریل‌گذاری کرده‌اند.

در نیویورک، جمهوری‌خواهان آنتونیو دلگادو، نامزد دموکرات‌ها را هدف قرار داده‌اند و می‌گویند این «رپر بزرگ شهر» به‌دنبال افزایش یارانه دولتی برای دریافت کوپن‌های غذاست. در دالاس نیز یک کمیته سیاسی همداستان با دونالد ترامپ، با شعار «اول آمریکا» به نامزد دموکرات‌ها یعنی کولین آلرد حمله می‌کند، چراکه وی وکیل‌مدافع سیاه‌پوستان و مخالف قانون حمل اسلحه است. در تبلیغاتی هم که در این شهر کرده‌اند روی یک بیلبورد بزرگ زنی سفیدپوست و لاغر دیده می‌شود که غذایی در دهان دارد.

دو نماینده مجلس نمایندگان جمهوری‌خواهان، یعنی کریس کالینز از نیویورک و دانکن‌ هانتر از کالیفرنیا که متهم به فساد مالی است نیز شیوه تبلیغات انتخاباتی خود را بر این مبنا استوار کرده‌اند.‌ هانتر عمدتا روی عرب بودن رقیب خود یعنی عمار نجار مانور می‌دهد و می‌گوید که حضور این افراد در کنگره خطر امنیتی را برای آمریکایی‌ها افزایش می‌دهد. کالینز نیز چون رقیبش از حزب دموکرات سفید است، این بهانه را آورده که «نیت مک‌کوری» روی زبان کره‌ای تسلط دارد و علاقه‌مند اقتصاد آسیاست و ممکن است که شرقی‌ها را با حضور خود در کنگره منتفع کند.

جمهوری‌خواهان با اینگونه تبلیغات قصد دارند دموکرات‌ها را عده‌ای سیاست‌گذار که مدافع «مرزهای باز» هستند، نشان دهند. سیاست درهای باز در آمریکا با تعریفی که جمهوری‌خواهان دارند، یعنی حضور بیشتر مجرمان و تروریست‌ها و تبدیل آمریکا به نقطه‌ای ناامن.  جمهوری‌خواهان درصدد القای این مطلب هستند که جناح دموکرات‌های چپ به‌شدت در این حزب فعال شده‌اند و این افراد کسانی هستند که مخالف اصلاح سیاست‌های مهاجرتی هستند. جمهوری‌خواهان همچنین بدون سند دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که خواهان برخورد نرم با «ام‌اس۱۳» هستند، گروهی لاتین‌تبار که ترامپ بارها از آنها با عنوان خطر ملی یاد کرده است.  این حمله جمهوری‌خواهان موجب شده تا دموکرات‌ها نتوانند روی موضوعات اساسی مانند قوانین تامین اجتماعی و خدمات درمانی متمرکز شوند و انرژی خود را در زمینه‌های بیهوده هدر می‌دهند. در این شرایط جو بایدن که تمایل دارد برای انتخابات ۲۰۲۰ رو در روی دونالد ترامپ قرار گیرد، در فلوریدا از جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد کرد که «مهاجرهراسی» در این کشور به راه انداخته‌اند. او گفت: کاروان مهاجران افزون بر ۲ هزار کیلومتر آن سوتر قرار دارند اما اینگونه وانمود می‌کنند که آنها پشت در هستند و به زور قصد دارند وارد کشور شوند. او هیستریکی عمل می‌کند. کمی آرام بگیر. بایدن همچنین غیرمستقیم جمهوری‌خواهان را نژادپرست خواند و گفت که اینها مدام مباحث نژادی مطرح می‌کنند، چرا که آنها همین هستند.