رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ ماه گذشته گفته بود که رابرت مولر قصد دارد پیرو یکسری سوال و جواب مکتوب از رئیس‌‌جمهور مصاحبه‌ای هم با وی داشته باشد، اما این درخواست با مقاومت تیم حقوقی دونالد ترامپ روبه‌رو شده بود. رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد که بحث درباره مصاحبه هنوز به سرانجام نرسیده است، اما منابع مطلع به این خبرگزاری گفته‌اند که مولر پاسخ‌های مکتوب به پرسش‌هایش را خواهد پذیرفت بدون اینکه از وکلای ترامپ درباره اقدامات بعدی تعهدی گرفته باشد.  دو روز قبل از این گزارش رودی جولیانی به رویترز گفته بود: «ما موافق سوالات بعدی نیستیم تا مادامی که سری اول سوالات پرسیده شود، جواب به آن داده شود و یک نفر به ما توضیح بدهد که چرا همین سوال و جواب‌ها کافی نیستند.»

رودی جولیانی سپس تصریح کرد که ترامپ مشتاق پاسخ به سوالات دراین باره است که آیا کمپین انتخاباتی او با مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ تبانی کرده است یا نه. مولر اما در تحقیقات خود بر این مساله نیز تمرکز دارد که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا مانع انجام تحقیقات درباره پرونده روسیه شده است یا نه، که به گفته رودی جولیانی، دونالد ترامپ نمی‌خواهد دراین باره با بازرس مولر مصاحبه کند. ترامپ در مصاحبه‌ای که سال گذشته با شبکه خبری ان‌بی‌سی انجام داد، تصمیم خود به اخراج جیمز کومی، رئیس وقت اف‌بی‌آی، را مرتبط با پرونده تحقیقات درباره دخالت احتمالی روس‌ها در انتخابات عنوان کرد. در آن زمان کومی این پرونده را هدایت می‌کرد. این درحالی است که بنا بر قانون‌اساسی آمریکا کسی که مانع اجرای عدالت شده باشد، مجرم به‌حساب می‌آید. برخی از حقوقدان‌ها بر این باورند که اخراج جیمز کومی از اف‌بی‌آی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا مصداق بارز این جرم به حساب می‌آید. نهادهای اطلاعاتی ایالات‌متحده به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه با هدف پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ مداخله کرده است. مسکو این اتهام را نپذیرفته و ترامپ نیز اتهام تبانی با روسیه و جلوگیری از اجرای عدالت را رد کرده است.

ترامپ تبانی را به شکل دیگری قبول دارد

درحالی‌که پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا با مصاحبه ترامپ به فاز آخر وارد می‌شود، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که در انتخابات آمریکا تبانی صورت گرفته اما تبانی بین او و روسیه نبوده، بلکه این هیلاری کلینتون بوده که با روس‌ها تبانی کرده است. به نوشته هافینگتون‌پست ترامپ در کارزار انتخاباتی در پنسیلوانیا گفت که بین هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی او در انتخابات سال ۲۰۱۶ و روس‌ها تبانی‌های زیادی صورت گرفته است. این ادعا موجب شد تا مردم دوباره شعار آشنای سال ۲۰۱۶ را سر دهند و خواستار زندانی شدن هیلاری کلینتون شدند. هیلاری کلینتون نیز در واکنش به این ادعا گفت که وقت ندارد پاسخ ترامپ را بدهد اما در یک توییت نوشت: «جدا این تو بودی که در یک برنامه تلویزیونی از روسیه خواستی تا حساب کاربری ایمیل مرا هک کند.» به نوشته روزنامه یو‌اس تودی، هیلاری کلینتون گفته است که ادعای ارتباط دموکرات‌ها با روس‌ها فرار از واقعیت است. وزیرخارجه سابق آمریکا گفت که این ترامپ بود که روس‌ها را تشویق کرد تا ایمیل دموکرات‌ها و من را هک کنند.

ترامپ در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: روسیه اگر صدای مرا می‌شنوی، امیدوارم شما بتوانید ۳۰ هزار ایمیل گم شده هیلاری را برای ما پیدا کنید.» این درحالی است که یکی از مهم‌ترین وظایف کاری رابرت مولر نیز پیدا کردن تبانی بین کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه است.