جدایـی هیلـی از تیـم تـرامـپ عکس: AFP

او افزود: امیدوار است خانم هیلی پس از این فراغت شغلی دوباره به کابینه بازگردد و تاکید کرد که او حتی مختار به انتخاب پست دلخواهش خواهد بود. ترامپ همچنین تاکید کرد که ظرف ۲ تا ۳ هفته‌ آینده جانشین هیلی معرفی خواهد شد. همچنین هیلی به‌ خبرنگاران گفت برخلاف شنیده‌ها او قصد نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ را ندارد و به فعالیت سیاسی خود در قالب حمایت از ترامپ ادامه خواهد داد.

پیش از این خبر استعفای هیلی برای اولین بار توسط اکسس‌نیوز اعلام شد. دو منبع نزدیک به این سایت خبری اعلام کرده‌ بودند که ترامپ با استعفای هیلی موافقت کرده است. به گزارش اکسس‌نیوز هیلی موضوع استعفایش را با ترامپ در هفته‌ گذشته و در دیدار با وی در کاخ سفید مطرح کرده بود. پس از این خبر سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید و همچنین دونالد ترامپ در توییت‌های جداگانه‌ای از خبر بزرگ در واشنگتن پرده برداشتند. ترامپ در توییتش نوشت: «یک خبر بزرگ با دوستم نیکی هیلی در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت واشنگتن در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید.» در همین حال خبرگزاری رویترز نیز بلافاصله در تماس با هیلی خواستار توضیح نماینده آمریکا در سازمان ملل در مورد این خبر شد؛ اما وی از ارائه هر گونه توضیحی در این زمینه خودداری کرده بود. همچنین نیویورک‌تایمز روز گذشته نوشت هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی قبل از ورود به کاخ سفید یکی از منتقدان جدی دونالد ترامپ بود؛ اما با اضافه شدن به تیم رئیس‌جمهور، سیاست خود را تغییر داد. هیلی دختر دو مهاجر هندی، طرفدار بازار آزاد و تجارت جهانی است و توجهات بین‌المللی را پس از موضع‌گیری‌اش علیه پرچم نبرد کنفدراسیون در سال ۲۰۱۵ به‌دست آورد. طی کمپین انتخاباتی، هیلی به تندی از رفتارهای ترامپ انتقاد کرده و هشدار داده بود که او می‌تواند دیپلماسی آمریکا را تضعیف کند و حتی سبب‌ساز جنگ جهانی شود.

اوایل سال ۲۰۱۸ نیز هیلی به خبرگزاری رویترز گفته بود که هر روز احساس می‌کند برای حفاظت از منافع آمریکا در سازمان ملل باید زره بر تن کند.


04-01