صدراعظم آلمان همچنین ادامه داد:‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از درک احتمال راه‌حل‌های برد-برد عاجز است و به‌جای آن فقط یک برنده را در هر مذاکره بین‌المللی می‌جوید. ترامپ در دومین حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که وی و دولتش ایدئولوژی جهانی شدن را رد کرده و بر دکترین میهن‌پرستی تاکید دارند. مخالفت مرکل با دیدگاه رئیس‌جمهوری آمریکا وی را در همان طرفی قرار داد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر آن تاکید دارد؛ وی پیش از آنکه ترامپ در مجمع سخنرانی کند، گفته بود: «امروز، نظم جهانی باعث افزایش هرج‌ومرج است.»

این اولین‌بار نیست که مرکل به رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تازد. مرکل نه‌تنها رفتار ترامپ بلکه توییت‌های او را هم «مایوس‌کننده» می‌نامد. نمونه‌ای از سر شاخ شدن این دو رهبر جهانی در بیانیه نشست گروه هفت در ژوئن/ خردادماه بود. مرکل گفته بود که دولت آلمان به بیانیه نشست گروه هفت پایبند است و این بیانیه تصویب شده و دارای اعتبار قانونی است اما ترامپ پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه ۷ با ارسال یک توییت رسما امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت. مرکل معتقد است گامی که رئیس‌جمهوری آمریکا برداشته موجب سهولت اوضاع نمی‌شود. مرکل همچنین پیش‌تر گفته بود که اروپا باید سرنوشت خود را بیش از پیش در دست بگیرد و خودش از ارزش‌هایش دفاع کند، در صورت لزوم همراه با ژاپن. صدراعظم آلمان گفت که آلمان و اروپا دیگر نباید «با ناسنجیدگی به آمریکا متکی باشند.»

در هر حال، مرکل بر این نظر است که شراکت با آمریکا، با وجود سیاست قیمومیت‌طلبانه ترامپ، به پایان نرسیده است. او گفت که دلایل خوبی برای مبارزه در راه‌حفظ شراکت میان‌قاره‌ای موجود است. مرکل گفت که رویکردهای ترامپ باعث تقویت این خواست در او شده که بیش از پیش برای اتحادیه اروپایی متحد و قوی تلاش کند.‌هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان نیز ترامپ را متهم کرد که با رفتار خود باعث «ضربه‌زدن به اعتماد موجود» میان اروپا و آمریکا شده است. وزیرخارجه آلمان اما پا را فراتر گذاشته و در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی فونکه گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم روی کاخ سفید حساب کنیم.» وی تاکید کرد که باید روی روابط کشورش با آمریکا بازنگری صورت گیرد. وزیر خارجه آلمان گفت: «برای این کار ابتدا باید اروپا بار دیگر به خود بیاید و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیوندهایشان را بیش از گذشته مستحکم کنند و همچنین اروپا نباید اجازه دهد تا اختلاف و دودستگی‌ها در اتحادیه اروپا بیشتر شود.»

روابط آمریکا و همپیمانانش بر سر مسائل گوناگون با تنش‌های جدی روبه‌روست. صدراعظم آلمان پیشنهاد داد که برای حل اختلاف‌ها با آمریکا، راهکارهای مبتنی بر رایزنی و گفت‌وگوی مشترک در دستور کار قرار گیرد. ترامپ معتقد است ساختار تجارت جهانی «عمیقا ناعادلانه» است. او می‌گوید: «ما [ایالات‌متحده] قلکی هستیم که هرکس آن را غارت می‌کرد و این کار اکنون خاتمه یافته است.»