بولتون؛ فرشته نجات‌ ناتو

ماجراهای عجیب و غریب برای حفظ این سیاست توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا صورت گرفته که تاکنون گزارش نشده بود. آنگونه که دیپلمات‌های اروپایی و مقامات آمریکایی شرح داده‌اند، این تلاش‌ها نشانه این است که مشاوران ارشد ترامپ در جست‌وجوی حفاظت از قراردادهای بین‌المللی و طولانی‌مدت آمریکا هستند تا مورد صدمه رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ قرار نگیرد. در این راستا سفرای متحدان آمریکا گفته‌اند که طرح مقامات آمریکایی تا حدودی جواب داده است. ترامپ تقریبا جلسات دو روزه بروکسل را که از روز ۱۱ ژوئیه آغاز شد، با اظهاراتش در اجلاس گروه۷ با خاک یکسان کرد. او به شکل مبهمی متحدان ناتویی خود را تهدید کرد که اگر آنها در هزینه‌های ناتو با آمریکا شریک نشوند، آمریکا راه خود را خواهد رفت. پس از گردهمایی نیز او یک اصل سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی را مورد تردید قرار داد و گفت نمی‌داند اگر به یک کشور عضو ناتو حمله شود، گویی به بقیه کشورهای این عضو حمله شده است یعنی چه؟

اما اعلامیه رسمی برای متحدان ناتویی تا حدودی دلگرم‌کننده بود. چراکه به‌عکس لفاظی‌های تند ترامپ، مقامات آمریکایی به‌ویژه پنتاگون نشان دادند همچنان متعهد به دفاع از این کشورها در برابر اقدامات مخرب روسیه هستند. جیمز استارویدیس، یک ژنرال ۴ ستاره نیروی دریایی ایالات‌‌متحده که برای مدتی هم در کشورهای متحد آمریکا در ناتو خدمت کرده است، می‌گوید: تیم امنیت ملی دونالد ترامپ در راستای صدور این بیانیه رسمی موفقیت‌آمیز ناتو عالی کار کردند. او اما افزود: به‌رغم این تلاش‌ها، متاسفانه رئیس‌جمهوری همچنان به‌گونه‌ای رفتار می‌کند که یک شکاف بین ما و متحدان‌مان وجود دارد و آنها مقاومت می‌کنند تا زمان هر چه سریع‌تر بگذرد.

بنا به اظهارات مقامات آمریکایی و سفرای کشورهای عضو ناتو که از نیویورک‌تایمز خواسته‌اند نام‌شان در جایی ذکر نشود، در ماه ژوئن، چند هفته قبل از آغاز جلسات، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا تقاضای خود را توسط سفیر آمریکا در ناتو، یعنی بیلی هاچیتسون به بروکسل فرستاد. او از متحدان ناتویی خود خواسته بود که تا پیش از برگزاری جلسه و قبل از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا اروپا را ترک کند، بیانیه رسمی تنظیم و خوانده شود. بولتون از نمایندگان خواسته بود تا در روز ۶ ژوئیه و پیش از ساعت ۱۰ صبح به وقت بروکسل کار خود را تمام کنند؛ چرا که پیش از اجلاس بروکسل، اجلاس گروه۷ در کانادا در روزهای هشتم و نهم ژوئن برگزار شده بود و ترامپ از امضای توافق نهایی با گروه۷ سر باز زد و بولتون قصد داشت تا پیش از اینکه ترامپ مجددا سخنان خود را درباره متحدان آمریکا تکرار کند، یا از زیر امضای آن بیانیه فرار کند، این بیانیه تکمیل شده باشد. این ترس وجود داشت تا ترامپ همچون اجلاس گروه۷ زیر بار بیانیه نهایی نرود. بولتون به این طریق سعی کرد که این عدم‌تعهد رئیس‌جمهوری آمریکا را خنثی کند و تا حدودی نیز در کار خود موفق بود، زیرا کشورهای عضو ناتو عمدتا از بیانیه نهایی راضی بودند.

دو مقام اتحادیه اروپا که خواستند نامشان فاش نشود، به نیویورک‌تایمز گفتند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌‌متحده آمریکا و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور به‌شدت در جست‌وجوی آن بودند تا شکافی که به دلیل عملکرد ترامپ در گروه۷ پیش آمد، در این اجلاس به‌وقوع نپیوندد. در این راستا مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفته‌اند که تلاش‌های مقامات آمریکایی در این زمینه به ثمر نشست؛ زیرا که تحت این شرایط و به‌رغم اعتراض‌های روسیه، با حضور مقدونیه در این اتحادیه موافقت شد. یک پست فرماندهی توسط آمریکا در اقیانوس آتلانتیک در نوفرولک ایجاد خواهد شد و آمریکا موافقت کرد در صورت هر نوع تعرضی از سوی روسیه به کشورهای اروپایی با پاسخ آمریکا و متحدان ناتویی‌اش روبه‌رو شود.