پس از آنکه کانادا خواهان آزادی فوری فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان شد، سعودی‌ها تجارت و سرمایه‌گذاری جدید در کانادا را به‌حال تعلیق درآوردند. در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده بود، این کشور نسبت به خودداری از مداخله در مسائل داخلی سایر کشورها از جمله کانادا متعهد بوده و در عین حال مخالف هرگونه مداخله عوامل خارجی در امور داخلی عربستان است. دولت کانادا در نخستین واکنش‌ به اقدام عربستان درخصوص تعلیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری اعلام کرد، به‌دنبال رایزنی با ریاض است. سخنگوی دولت کانادا گفت، این کشور همواره مدافع حقوق بشر از جمله حقوق زن و آزادی بیان در سراسر جهان است. دولت کانادا هیچ‌گاه در انتشار این ارزش‌ها تردید نخواهد کرد و گفت‌وگو در دنیای دیپلماسی بین‌المللی نقش حیاتی دارد. دستگاه دیپلماسی عربستان در بیانیه خود اعلام کرد، علاوه بر تعلیق روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری این حق را برای خود محفوظ می‌داند که دست به اقدامات مضاعفی بزند.

نیویورک‌تایمز در گزارش ۶ اوت خود به قلم «بن هوبارد» می‌نویسد: «پاسخ شدید دولت سعودی جدیدترین شاهد است بر اینکه درحالی‌که بن‌سلمان می‌کوشد تا چهره‌ای اصلاح‌طلب از خود بر جا بگذارد، از سست شدن هنجارهای اجتماعی محافظه‌کاران پشتیبانی و اقتصاد را باز کند، همزمان آماده است تا هرگونه چالش در برابر اقتدارش در داخل یا خارج را مجازات کند. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید بن‌سلمان که با دشواری‌های اقتصادی داخلی، جمعیت جوان و بی‌قرار مواجه است دست به سرکوبی در داخل زده که حتی با معیارهای یک سلطنت مطلقه هم همسازی ندارد و اساسا فضایی برای آزادی بیان باقی نگذاشته است.» کریستیان کوتس، همکار موسسه بیکر برای مطالعات سیاسی در دانشگاه رایس که مسائل کشورهای خلیج‌فارس را دنبال می‌کند، می‌گوید: «در عربستان دو رویکرد وجود دارد: از یکسو در نظر دارید تا اقتصاد این کشور بسته را به روی جهان بگشایید و از سوی دیگر، شاهد این رویکرد تند هستیم که می‌خواهد همه چیز را به نفع عربستان تمام کند.»

«بن هوبارد» می‌نویسد: «بن‌سلمان دو هدف را همزمان دنبال می‌کند اما معلوم نیست چقدر موفقیت حاصل کند: از یکسو، پلیس مذهبی را تضعیف می‌کند، به زنان حق رانندگی می‌دهد و گزینه‌های سرگرمی را با ساخت سالن‌های تئاتر و سینما و کنسرت و... افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، به‌دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است و می‌خواهد اقتصاد کشورش را از نفت جدا و فرصت‌های شغلی را برای سعودی‌ها بیشتر کند. او همزمان نهاد مذهبی و روحانیون و کنشگرها را بدون محاکمه یا فرآیند قضایی زندانی می‌کند و شاهزاده‌ها هم در ریتز کارلتون زندانی می‌شوند. در امور خارجی، مقام‌های غربی و دیگر پایتخت‌های عربی معتقدند محمد بن‌سلمان تنش‌ها را در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه شدت بخشیده است. او در باتلاق یمن گیر افتاده، به دنبال محاصره و انزوای قطر بود و رویکردی تهاجمی در برابر رقبای منطقه‌ای اتخاذ کرد. محمد بن‌سلمان و دیگر مقام‌های سعودی معتقدند عربستان باید برای شکل دادن به منطقه نقشی قاطع‌تر ایفا کند.»

آمریکا در زمره کشورهایی است که همواره منتقد عربستان بوده اما مناقشه با کانادا نوعی گسست محسوب می‌شود. نیویورک‌تایمز معتقد است شاید ضرب شست عربستان به کانادا هشداری به دیگر کشورهای غربی باشد تا میزان انتقادات خود را از این کشور کاهش دهند. تعاملات تجاری کانادا با عربستان از سال ۲۰۱۶ همواره محل بحث بوده زیرا گروه‌های حقوق بشری در کانادا معتقدند به‌خاطر سابقه سیاه عربستان در حقوق بشر نباید ارتباطات با این کشور را افزایش داد. این درحالی است که کانادا در سال ۲۰۱۶ قراردادی ۵/ ۱۱ میلیارد دلاری برای صادرات خودروهای زرهی به عربستان امضا کرد.