پنس چنین استدلالی را در دو یادداشت در دهه ۹۰ مطرح کرده بود، زمانی که بیل کلینتون رئیس‌جمهوری آمریکا بود و افشا شد که وی با کارآموز کاخ سفید روابط غیراخلاقی داشته و پیش‌تر نیز در باب این رابطه به مردم دروغ گفته است، درحالی‌که رئیس‌جمهوری در مراسم سوگند خود گفته است که هرگز دروغ نگوید اما اگر اخلاق را رعایت نکرد باید از پست خود برکنار شود یا شخصا استعفا دهد. به گزارش سی‌ان‌ان، پنس در مورد پرونده بیل کلینتون، حتی قدمی فراتر گذاشت و گفت: اخلاق تنها مربوط به رئیس‌جمهوری نمی‌شود، بلکه این اخلاق باید در تیم رئیس‌جمهوری و بخش اداری آن رعایت شود.

پنس این سخنان را زمانی گفت که در آن زمان مجری یک برنامه رادیویی در ایندیانا بود و این رادیو به مهم‌ترین صدای محافظه‌کاران در آن دوران تبدیل شده بود تا اخلاقیات کلینتون را زیر سوال ببرند. یکی از یادداشت‌هایی که پنس در آن برهه نوشت عنوان «دو مکتب فکری از کلینتون» داشت و در آن این سوال را مطرح کرده بود که چرا کلینتون باید استعفا دهد یا استیضاح شود؟

هر دو یادداشتی که پنس داشته است در آرشیوهای اینترنتی موجود است. این یادداشت در بین روزنامه‌های ایندیانا بارها و بارها منتشر شد اما اقبال عمومی در سطح ملی پیدا نکرد. پنس نوشت: «اگر هر کدام از ما مردم عادی کار بدی از نظر اخلاقی انجام داد، در واقع به خانواده، به کارکنان و دوستانش لطمه زده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اما می‌تواند یک سیاره را آتش بزند. در طول تاریخ ما، ریاست‌جمهوری به‌عنوان بالاترین امیال و آرمان‌ها و ارزش‌های یک ملت شناخته شده است و اگر کمتر از استعفا یا اخراج وی داشته باشیم، عدالت را به پای خون‌هایی که برای آزادی ریخته شده است، قربانی کرده‌ایم.»  این درحالی است که به‌نظر می‌رسد چنین مساله‌ای حالا به در خانه همسایه رسیده است. با افشای این یادداشت از پنس که در زمان کلینتون نوشته شده است می‌توان آن را به زمان حال بسط داد که رئیس‌جمهوری آمریکا دست‌کم در دو پرونده رابطه غیراخلاقی با بازیگر فیلم‌های مستهجن و مدل مجله پلی‌بوی داشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین متهم است که یک دهه پیش در برنامه تلویزیونی «کارآموز» به یکی از شاگردان خود تجاوز کرده است. ترامپ همچنین پرداخت هر نوع و رشوه‌ای را به بازیگر فیلم‌های مستهجن و مدل پلی‌بوی در دوران کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری تکذیب کرده است. این در شرایطی است که به‌رغم تکذیب‌های ترامپ صدای او توسط وکیل خصوصی‌اش ضبط شده است. پنس به‌طرز عجیبی در برابر این وقایع ساکت مانده و حتی ادعاهای استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن را بی‌پایه و اساس خوانده است. در مجموع بحث اخلاقی که پنس در زمان بیل کلینتون مطرح کرده است مربوط به زمانی می‌شود که بیل کلینتون در داخل کاخ سفید بوده است و دروغ گفتن او به‌رغم سوگندی که خورده است، تخطی از قانون به حساب می‌آید. اما اتهاماتی که به ترامپ وارد شده است زمانی بوده که هنوز پا به کاخ سفید نگذاشته و هنوز سوگند ریاست‌جمهوری نخورده بود. اما پنس صرفا به‌خاطر اینکه به سوگند ریاست‌جمهوری خیانت شده نگران نبوده است. او نگران وجهه رئیس‌جمهوری آمریکا و نهاد ریاست‌جمهوری بوده که به آن لطمه وارد شده بود.

هنوز مایک پنس واکنش مستقیمی به این یادداشت خود نشان نداده است. ترامپ اما در مورد ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روسیه با سوال‌های زیادی روبه‌رو است. در روز شنبه ترامپ به‌طور رسمی اعلام کرد که پسرش و برخی از اعضای کارزار انتخاباتی‌اش با وکیل روس که با کرملین ارتباط داشته، دیدار داشته است. این صریح‌ترین اعترافی بوده که از ابتدای این پرونده از زبان رئیس‌جمهوری شنیده شده است. در یادداشت دومی که پنس نوشت، گفته بود که بیل کلینتون مکرر در مورد رابطه‌اش دروغ می‌گوید و این به قانون‌اساسی و نهاد ریاست‌جمهوری آسیب وارد می‌کند. اگر یک رئیس‌جمهوری دروغ بگوید تنها به خانواده‌اش دروغ نگفته او به ملتی دروغ گفته است، پس برکناری یا استعفا حداقل خواسته مردم است. این اتفاق را می‌توان به دروغ‌های اخیر ترامپ هم نسبت داد.