اعتراف بزرگ ترامپ

اما همین اعتراف با چندین تناقض روبه‌رو  شده است. ترامپ درحالی این دیدار را تایید کرده و آن را سیاسی خوانده است که در ژوییه سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ جونیوردر یک بیانیه گفته بود این دیدار به‌خاطر قانون به سرپرستی گرفتن بچه‌های روس بوده است.این بیانیه توسط تیم مولر بازرس ویژه دادگستری آمریکا برای پرونده دخالت روسیه در آمریکا، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. مولر به این دلیل این بیانیه و حواشی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد تا مشخص کند آیا این بیانیه برای فریب افکار عمومی صادر شده بود یا نه؟

افراد نزدیک به ترامپ معتقدند صحبت‌های عمومی ترامپ از طریق توییتر در مورد این پرونده حساس ممکن است به موقعیت قانونی وی آسیب وارد کند و تحقیقات کمپین را در عمل به سمت تبانی با روسیه سوق داده و او خود را ناخواسته در چنگال عدالت قرار دهد.درست هفته گذشته بود که ترامپ در یک توییت از جف سشنز، دادستان کل آمریکا خواست که دستور تعطیلی تحقیقات بازرس مولر را بدهد. در همین راستا ترامپ روز یکشنبه سعی کرد در توییتی دیدار در برج ترامپ را یک دیدار عادی جلوه دهد. این در شرایطی است که بازرس مولر به‌دنبال آن است تا در تحقیقات خود مشخص سازد آیا این دیدار تاثیر قابل‌توجهی در شکست کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون داشته است یا نه؟

برای کارزارهای انتخاباتی دریافت کمک از سوی فرد یا دولت خارجی غیرقانونی است. ترامپ و پسر او گفته‌اند که از آن جلسه هیچ نفعی نبرده‌اند و نتوانسته‌اند هیچ اطلاعات قابل‌توجهی علیه هیلاری کلینتون به دست آورند. اما برخی کارشناسان می‌گویند نفس برگزاری چنین جلسه‌ای با یک فرد خارجی، در واقع یک عمل غیرقانونی بوده است. البته پیش‌تر در گزارش واشنگتن‌پست به نقل از ترامپ آورده شده بود که رئیس‌جمهوری نگران این مساله بوده که آیا برگزاری این جلسه جزو موارد غیرقانونی به‌حساب می‌آید؟ اما حالا  می‌گوید که برگزاری این دیدار یک روال عادی در سیاست به حساب می‌آید و تخطی از قانون نیست. این در شرایطی است که او مکرر می‌گوید که از برگزاری این دیدار در آن زمان خبر نداشته است.

پیش‌تر خانواده ترامپ اصل دیدار را تکذیب می‌کردند اما در بیانیه دونالد ترامپ جونیور (فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا) در ژوئیه سال ۲۰۱۷، نشست با یک وکیل روس به‌طور رسمی موردتایید قرار گرفت. تایمز نیز در همان زمان در یک گزارش افشاگرانه اعلام کرد که به ایمیل‌های ترامپ جونیور دست یافته که وی با گلدستون، یک گزارشگر بریتانیایی در ارتباط بوده است. در این گزارش مشخص شد این گلدستون بوده که مقدمات برگزاری این دیدار را فراهم کرده است. گلدستون گفته بود که او یک‌سری اطلاعات جالب دارد و می‌داند که دولت روسیه در این انتخابات از ترامپ حمایت می‌کند.

پس از اینکه برگزاری این دیدار در برج ترامپ فاش شد، ترامپ توییتی مانند توییت روز یکشنبه منتشر کرد و در حساب کاربری‌اش‌ نوشت: بسیاری از سیاستمداران در چنین جلساتی حضور پیدا می‌کنند و دونالد جونیور نیز برای دریافت اطلاعات درخصوص رقیب خود در این جلسه حاضر شده است. او در نهایت تاکید کرده که این‌گونه جلسات خود سیاست است. در این میان البته تلاشی صورت گرفته تا پای ترامپ از این دیدار بیرون نگه داشته شود. در همان زمان  ‌شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید و بسیاری از دستیاران ارشد ترامپ به‌شدت تاکید کردند که ترامپ هیچ اطلاعی از برگزاری این جلسه نداشته است. بیانیه‌ای هم از سوی ترامپ جونیور صادر شد تا پای پدر خود را از این مساله بیرون نگه دارد. حتی کار تا جایی پیش رفت که گفته شد ترامپ از صدور این بیانیه هم اطلاع نداشته است.  جی سکولو، یکی از وکلای ریاست‌جمهوری می‌گوید که از آن بیانیه گمراه‌کننده رئیس‌جمهوری آمریکا اطلاع نداشته و رئیس‌جمهوری دخالتی در صدور آن بیانیه نکرده است. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی حال حاضر کاخ سفید نیز در آن زمان تصریح کرد که رئیس‌جمهوری در دیکته کردن این بیانیه نقشی نداشته است.

اما مجله پست در ژوییه ۲۰۱۷ در گزارشی نوشت که در صدور این بیانیه نقش اصلی را خود ترامپ داشته است. اوایل سال‌جاری نیز وکلای ترامپ در یادداشت‌هایی که به‌دست مولر رسیده، اذعان کرده‌اند ترامپ محتوای این بیانیه را دیکته کرده است.  در روز یکشنبه سکولو نیز از حرف‌های سال گذشته‌اش عقب‌نشینی کرد و گفت که صدور یک بیانیه در سال ۲۰۱۷، مبنی بر اینکه ترامپ نقشی در دیکته کردن بیانیه دونالد جونیور نداشته، یک اشتباه بوده است. او در مصاحبه‌ای که با برنامه «این هفته» در شبکه ای‌بی‌سی نیوز داشت این مساله را نیز تصریح کرد که نمی‌داند پسرش یا افراد کارزار انتخاباتی ترامپ در دیدار با وکیل روس، چه موادی از قانون را نقض کرده‌اند.  او سپس با ایجاد شبهه در غیرقانونی بودن این جلسه گفت: سوال اصلی این است که چطور برگزاری یک جلسه می‌تواند غیرقانونی باشد. کدام قانون یا ماده قانونی نقض شده است؟ هنوز هیچ‌کس به این سوال پاسخ نداده است.