دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی قول انهدام یک سایت آزمایش موتور موشک را داده است اما از این مرکز نام نبرد. پیونگ‌یانگ اصرار دارد که «سوها» یک مرکز پرتاب ماهواره است اما مقام‌های آمریکایی مظنون هستند که از آن برای پرتاب موشک‌های بالستیک استفاده شده باشد. کوهن می‌افزاید تحلیل این تصاویر ماهواره‌ای که در فاصله ۲۰ تا۲۲ جولای گرفته شده نشان می‌دهد که کره‌شمالی درحال منهدم کردن بخشی از سایتی است که گمان می‌رود نقش مهمی در توسعه برنامه موشک بالستیک کره‌شمالی داشته باشد.

«جوزف برمودز»، از کارشناسان گروه «۳۸شمال» می‌گوید: «این تلاش‌ها حاکی از اقدامی اعتمادساز در بخشی از کره‌شمالی است.» اگرچه ترامپ و پمپئو خواستار صبر در اجرای تعهدات کره‌شمالی شده‌اند اما همزمان در خفا اعلام می‌کنند که از پیشرفت در مذاکرات راضی نیستند.

با این حال، به نوشته گزارشگر سی‌ان‌ان ترامپ در توییت روز دوشنبه خود اعلام کرد که از پیشرفت با کره‌شمالی «بسیار خرسند» است و به عدم آزمایش‌های موشکی و انهدام سایت‌های مربوطه هم اشاراتی کرد. «آدام مونت»، یکی از مدیران ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکایی، می‌گوید این اقدامات «برای گسترش مذاکرات تشویق‌کننده و مفید هستند» اما خاطرنشان می‌سازد که این گام‌ها «فی نفسه یک گام عملی به سوی خلع‌سلاح یا محدودیت‌های چشمگیر نظامی نیست.» این تحلیلگر ارشد می‌افزاید: «این منطبق با خط عمومی کره‌شمالی است به این معنا که برنامه آزمایش‌های موفقیت آمیزش اکنون درحال گذار به تولید گسترده سیستم‌های هسته‌ای و موشکی است.» مونت معتقد است: «منهدم کردن و برچیدن زیرساخت‌های آزمایشی به‌ویژه برای موارد مربوط به آزمایش‌های فضایی این محاسبه را تغییر نمی‌دهد. این مشکل ساز است که به کره‌شمالی همچنان اجازه طفره رفتن از راستی‌آزمایی در پیونگ ری و سوها داده شده است.»

اگرچه تصاویر روز دوشنبه «اقدامی اعتمادساز» در نگاه کره‌شمالی تلقی می‌شود اما به‌نظر می‌رسد که این کشور بر این باور است اگر قرار است مذاکرات ادامه یابد باید گامی متقابل هم از سوی آمریکا برداشته شود. سی‌ان‌ان روز دوشنبه در گزارشی به نقل از مقام‌هایی که ارتباطی نزدیک با کره‌شمالی و مذاکرات دارند نوشته بود که تداوم مذاکرات میان دو طرف از سوی کره‌شمالی منوط شده به اراده واشنگتن برای انجام «اقدامی شجاعانه» و پذیرش توافق برای انعقاد معاهده صلح با کره‌شمالی. منابع نزدیک به مذاکرات می‌گویند کره‌شمالی اعلام کرده اگر چنین گام‌هایی از سوی آمریکا برداشته نشود احتمالا کره‌شمالی مذاکرات خلع‌سلاح را دیگر ادامه نخواهد داد. کوهن، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد هنوز دموکرات‌های آمریکایی در کنگره در مورد تصمیم دولت در مورد مسیر پیش روی دولت با کره‌شمالی تصمیمی اتخاذ نکرده و نسبت به نیات «کیم» بدبین هستند.

«چو سانگ هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز هم در ۲۳ جولای در این مورد نوشت، رهبر کره‌شمالی در آوریل سال گذشته بود که از سایت آزمایش موشکی سوها دیدار کرد آنگاه که مهندسان آنجا به‌طور موفقیت‌آمیزی یک موتور پرقدرت جدیدی را آزمایش کردند که باور بر این بود که موتور محرکه موشک‌های بالستیک قاره پیمای کره‌شمالی که در ماه بعد پرتاب شد را تقویت می‌کرد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد دولت ترامپ از بعد از نشست ۱۲ ژوئن معتقد بود که کره‌شمالی آن‌گونه که «ما می‌خواستیم به پیش نرفته است.» با این حال، وقتی سایت سوها منهدم شد ترامپ اظهار خرسندی کرد. همان‌طور که مقام‌های آمریکایی و گزارش‌های روزنامه‌های غربی نشان می‌دهد سه کشور آمریکا، کره‌شمالی و کره‌جنوبی با سیری سینوسی در روابط مواجهند. به تعبیر نیویورک‌تایمز آنها یک سیاست «اعلامی» و یک سیاست «اعمالی» در پیش گرفته‌اند. در سیاست اعلامی به هم می‌تازند و نسبت به تعهدات طرف مقابل بدبینی به خرج می‌دهند تا امتیازات بیشتری از یکدیگر بگیرند. اما در سیاست اعمالی مذاکرات و بده‌بستان‌های پشت‌پرده دارند. چنین است که روزنامه Korea Herald می‌نویسد «مارک لامبرت»، مسوول امور کره در وزارت امورخارجه آمریکا و معاون دستیار وزیرخارجه قصد دارد امروز به کره‌شمالی برود و با مقام‌های وزارت‌خارجه این کشور دیدار کند. افرادی که وی با آنها دیدار می‌کند «کیم تائه‌جین»، رئیس اداره امور آمریکای شمالی در وزارت‌خارجه کره‌شمالی و «جئون یئون‌دو»، مدیر کل مسائل اتمی کره‌شمالی هستند. لامبرت همچنین قرار است با تجار کره‌جنوبی دخیل در پروژه‌های اقتصادی بین دو کره دیدار کند.

از سوی دیگر، هیات سیاسی و اقتصادی دو کره هم تعاملات خود را شروع کرده‌اند. دیروز سه‌شنبه (۲ مردادماه) هیاتی از کره‌جنوبی برای نظارت بر وضعیت زیرساخت‌های ریلی در منطقه غربی به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مدرن‌سازی و در نهایت ارتباط ریلی میان دو کره به کره‌شمالی سفر کردند. یک مقام وزارت اتحاد دو کره در سئول اعلام کرد: «این هیات ۱۵ نفره کره‌جنوبی به ریاست هوانگ سونگ یو، یکی از مسوولان ارشد وزارت حمل و نقل این کشور صبح دیروز با اتوبوس وارد کره‌شمالی شدند.»

این هیات با مقامات کره‌شمالی ۱۵.۳ کیلومتر خط ریلی از شهر کائسونگ کره‌شمالی به منطقه MDL (خط مرزی میان دو کره) را مورد بررسی و نظارت مشترک قرار می‌دهند. براساس بررسی‌های انجام گرفته وضعیت ریلی در شرایط خوبی قرار دارد. دو کره در نظر دارند که اولین تحقیقات مشترک تیمی خود را برای تبادل دیدگاه‌ها و همچنین تعیین زمان برای نظارت بر بخش‌های دیگر ریلی برگزار کنند. رهبران دو کره در ماه آوریل بر همکاری مشترک در مدرن‌سازی و ارتباط ریلی میان دو طرف توافق کردند. همزمان وزارت دفاع کره‌جنوبی هم دیروز اعلام کرد که قصد دارد پست‌های حفاظتی و تجهیزات را در سراسر مرز غیرنظامی شده با کره‌شمالی کاهش دهد. رویترز در گزارش کوتاهی در این‌باره می‌نویسد، این وزارتخانه در گزارشی به کمیته پارلمانی کره‌جنوبی اعلام کرد که قصد دارد پست‌های حفاظتی، سربازان و تجهیزات را در قالب یک آزمایش اولیه در مرز با کره‌شمالی کاهش دهد و در صورت شکست این آزمون این کاهش نیرو و تجهیزات را جبران خواهد کرد. این اقدام از سوی سئول با هدف به رسمیت شناختن توافق تبدیل منطقه غیرنظامی شده مرز دو کشور به یک منطقه صلح‌آمیز است که در جریان نشست رهبران دوکره در آوریل سال جاری میلادی روی آن توافق شد. این تحولات نشان می‌دهد که اگرچه در ظاهر تنش‌هایی وجود دارد و گله‌مندی‌هایی صورت می‌گیرد اما روابط در نهان درحال ریشه دواندن و گسترش یافتن است. سفر مقام‌های آمریکایی به کره‌شمالی و دیدار هیات‌های اقتصادی و سیاسی دو کره نشان می‌دهد روابط در سطح پرتنش است اما در بطن آرام است و میل به حرکت به سوی جلو دارد.