مایکل کالینز از سازمان سیا می‌گوید: هدف از عملیات نفوذ چین در سراسر جهان این است که به‌عنوان یک ابرقدرت پیشرو در جهان جایگزین ایالات‌متحده شود. به گزارش سی‌ان‌ان، کالینز که به‌عنوان معاون مرکز عملیات سیا در شرق آسیا، در فوروم امنیتی آسپن سخنرانی می‌کرد، گفت: «شی‌جین پینگ و رژیم او به‌دنبال راه انداختن یک جنگ سرد علیه ایالات‌متحده هستند. او تصریح کرد: از طریق آنچه خودشان تعریف کرده‌اند و آنچه شی به صراحت اعلام کرده است، آنچه آنها قصد دارند به ما تحمیل کنند یک جنگ سرد است اما این جنگ سرد با آنچه ما در دوران جنگ سرد دیدیم، فرق دارد. این جنگ سرد با تعریف خود چینی‌ها شکل گرفته است. کشوری که از تمام راه‌های قانونی و غیرقانونی در پی استثمار بخش‌های خصوصی، اقتصادی و نظامی است و هیچ ابایی ندارد شما را تضعیف کند بدون اینکه یک درگیری به بار آورد. چینی‌ها درگیری نمی‌خواهند.» این مامور سازمان سیا اضافه می‌کند: آنها سرآخر قصد دارند تا کار بکنند وقتی کشورهای دنیا به‌دنبال تامین منافع کشورشان هستند اولین گزینه‌ای که در جلسات‌شان مطرح می‌شود چین باشد نه ایالات‌متحده.

سیا به این نتیجه رسیده است با قدرت بی‌شائبه‌ای که چین به شی داده آنها قصد دارند که پکن را به مهم‌ترین چالش جهانی آمریکا تبدیل کنند. کالینز می‌گوید: این یک رقابت افراطی بین ما و چین است، آنچه که پیش‌تر انتظار داشتیم از سوی رقیب خود یعنی روس‌ها مشاهده کنیم. سخنان کالینز در سومین روز فوروم امنیتی آمریکا در شرایطی ابراز شد که پیشتر کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی و دنیل کوتز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا به صراحت گفته بودند که چین مهم‌ترین خطر برای این روزهای ایالات‌متحده به‌حساب می‌آید.

«ری» روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: فکر می‌کنم چین از چشم‌انداز اطلاعاتی مهم‌ترین چالشی است که در برابر ایالات‌متحده قد علم کرده است. او افزود: به جرات می‌گویم کل دولت آنها درگیر این مساله است. آنها به طریق سنتی جاسوسی می‌کنند، جاسوسی اقتصادی و نظامی ما را می‌کنند به طرق سنتی و غیرسنتی این اطلاعات را به‌دست می‌آورند و البته از حملات سایبری هم نباید غافل شد. کوتز نیز روز پنج‌شنبه گفت: «حالا وقت آن است که آمریکا تصمیم بگیرد که پکن را به‌عنوان یک دشمن قلمداد کند یا یک رقیب مشروع.» کوتز در مصاحبه اخیر خود چین را متهم کرد که در پی دزدیدن اطلاعات بخش خصوصی و یافته‌های علمی و دانشگاهی ایالات‌متحده است. او تصریح می‌کند: فکر می‌کنم که وقت آن رسیده است تا ما خطوط مشخص‌تری را در قبال چین دنبال کنیم.

رشد نظامی چین

مارسل لته، معاون پیشین بخشی از اطلاعات وزارت دفاع ایالات‌متحده می‌گوید: عملیات نفوذ حزب کمونیست چین با استفاده از راهکارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی در منطقه و فراتر از آن دنبال می‌شود و پکن به‌دنبال گسترش دایره قدرت خود در صحنه بین‌الملل است.  او می‌افزاید: چین دومین کشور برتر از نظر بودجه نظامی است، بیشترین نیرو را در ارتش به خدمت دارد و دارای سومین قدرت برتر نیروی هوایی در دنیا است و بیش از ۳۰۰ناو دریایی دارد که ۶۰ فروند آن زیردریایی است. این کارشناس نظامی تاکید می‌کند که چین همه اینها را مدرنیزه و به روز کرده است.  لته تصریح می‌کند: آنهایی را هم که به روز کرده‌اند نتیجه نوآوری‌های ما بوده که طی یک یا دو دهه گذشته انجام شده است. چین در ماه مه برای نخستین بار از کشتی ۵۰ هزار تنی‌اش رونمایی کرد. این کشتی نونوار پس از آن به مرحله بهره‌برداری رسید که شی‌جین‌پینگ در یک سخنرانی در دوازدهم آوریل گفت که در نظر دارد یک کشتی با کلاس جهانی بسازد که پرچم حزب کمونیست آن روی عرشه به رقص درآید. درحالی‌که این کشتی جدید می‌تواند توانمندی‌های چین را در منطقه افزون کند، کارشناسان اما می‌گویند این کشتی هنوز با استانداردهای آمریکایی فاصله دارد.

با این حال چین بندرهای خود در حاشیه اقیانوس هند را افزایش داده و تا جیبوتی نیز می‌رسد، جایی که برای نخستین‌بار دو کشتی جنگی چینی در آنجا پهلو گرفتند تا چین شاهد اولین عملیات برون‌مرزی سربازان خود در خارج از مرزهای این کشور باشد. سوزان تورنتون که به‌عنوان معاون امور شرق آسیا و پاسیفیک در وزارت امور خارجه خدمت کرده است، می‌گوید حضور چین در دریای چین جنوبی موجب می‌شود که پکن تحت فشار قرار گیرد تا با دیگر کشورهای منطقه مجبور به گفت‌وگو شود. در سال‌های اخیر، چین تعدادی جزیره مصنوعی در دریای چین جنوبی ساخته است که مجهز به پایگاه‌های نظامی هستند. این پایگاه‌ها دارای باند فرود و رادار هستند. چین مدعی است که بخش عمده دریای چین جنوبی متعلق به آنها است و می‌گوید که آن قسمت‌هایی که از آنها به‌عنوان آب‌های بین‌المللی یاد می‌شود، جعلی و ساختگی است. تورنتون این سوال را مطرح می‌کند که آیا چین در نهایت به خط و خطوط احترام می‌گذارد و با کشورهای آسه‌آن مذاکره می‌کند یا اینکه به اهرم‌های فشار بیشتری متوسل می‌شود تا سهم بیشتری از این دریا به‌دست آورد؟

تورنتون یکی از منتقدان دونالد ترامپ است. او با مدیریت ترامپ مشکل دارد و به‌رغم اینکه ترامپ وی را برای تصدی پست وزارت امور خارجه کاندیدا کرده بود او اما این پیشنهاد را نپذیرفت و در ماه ژوئن نیز در نهایت از پست فعلی‌اش نیز استعفا داد. او گفته است وقتی قرار باشد فقط مجری باشی دیگر نیازی به حضورت ندارند.  در ماه دسامبر که استراتژی دونالد ترامپ در برخورد با چین منتشر شد عمدتا روی جنگ با چین در حوزه فناوری و جبهه‌های سایبری متمرکز شده است. در راهبردها اشاره شده است که آمریکا تلاش می‌کند تا چین را متقاعد کند براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و استانداردها رفتار کند.  درحالی‌که از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بیشتر کشورهای دنیا درگیر جنگ با تروریسم شدند و آمریکا نیز وارد این کارزار شد، جامعه بین‌الملل از چین غفلت کرد. کالینز می‌گوید: در این مدت آنها یاد می‌گیرند بیشتر تهاجمی باشند، خواسته‌هایشان را افزایش دهند و به یک مدعی تبدیل شوند که پیشتر از آن دوری می‌کردند. کالینز البته تاکید می‌کند که مثال ۱۱ سپتامبر می‌تواند یک الگوی خوب برای جامعه جهانی باشد که همگی روی آن اتفاق‌نظر داشتند و این اتفاق‌نظر باید در مورد چین به‌وجود آید.