اعتراف ترامپ به اشتباه

انتقادها در داخل آمریکا از ترامپ موثر واقع شد و او در یک عقب‌نشینی آشکار گفت که طرفدار روسیه نیست. پس از دیدار ترامپ با پوتین در هلسینکی جوی سنگین علیه ترامپ به راه افتاده بود که او نتوانسته از منافع ملی آمریکا در برابر پوتین دفاع کند و او را متهم به «وادادگی» کردند. حالا او می‌گوید که گفته‌هایش درباره عدم مداخله روسیه در انتخابات آمریکا نادرست بوده و در این زمینه اشتباه کرده است. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه سعی کرد توفانی را که علیه او به راه افتاده است، آرام کند و به همین دلیل به صراحت اعتراف کرد که درباره عدم دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ اشتباه کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ‌آمریکا در بیانیه‌ای از پیش تنظیم شده اظهار کرد: بیاناتم را با تاکید بر ایمان و حمایتم از نهادهای اطلاعاتی آمریکا شروع می‌کنم. من کاملا به آژانس‌های اطلاعاتی کشورمان باور دارم. ترامپ مدعی شد: پس از مرور کنفرانس خبری مشترکش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه متوجه شده است که در یک جمله کلیدی به جای فعل منفی، از حالت مثبت آن فعل استفاده کرده است. ترامپ با اشاره به پاسخش به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر دراین کنفرانس مبنی بر احتمال تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا گفت: من به جای استفاده از کلمه «wouldn’t» (گونه منفی فعل) از «would» (گونه‌ مثبت فعل) استفاده کرده‌ام. رئیس‌جمهوری آمریکا در این کنفرانس خبری گفته بود: مردم نزد من آمدند و گفتند که فکر می‌کنند روسیه در انتخابات مداخله کرده است. من دلیلی نمی‌بینم که روسیه چنین کاری را انجام داده باشد. این اظهارات اعتراضات شدیدی را حتی از سوی هم‌حزبی‌های ترامپ در پی داشت. در این شرایط دموکرات‌ها خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا نیز شده بودند.

ترامپ درخصوص اتهامات مطرح شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا علیه بیش از ۱۲شهروند روس به‌دلیل مداخله در انتخابات آمریکا گفت: من نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی را مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ قبول دارم. البته افراد دیگری هم می‌توانند در این اقدام سهیم بوده باشند، خیلی افراد دیگر. ترامپ در ادامه سخنانش بار دیگر تاکید کرد که کمپین انتخاباتی او با روسیه تبانی نکرده است. او گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته شده و در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، هیچ تبانی در کار نبوده است.  دموکرات‌ها نیز طی نشست خبری جداگانه‌ای، اظهارات ترامپ در هلسینکی را خیانت دانستند. ترامپ به‌رغم ادعای نهادهای اطلاعاتی درخصوص مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ گفته است که بیشتر آمریکا را مسوول این رابطه ضعیف با روسیه می‌داند. رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از سخنانش گفت: من اعتماد بسیار زیادی به نیروهای اطلاعاتی‌ام دارم اما پوتین در تکذیب این ادعا بسیار شدید و قدرتمند برخورد کرد. در آغوش گرفتن پوتین از سوی ترامپ، همچنین قانون‌گذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا را خشمگین کرد و سناتور جان مک‌کین از حزب جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای، کنفرانس خبری هلسینکی را «ننگین‌ترین عملکرد یک رئیس‌جمهور آمریکایی در تاریخ» دانست. او اظهار کرد: ترامپ ثابت کرد که نمی‌تواند و نمی‌خواهد در برابر پوتین بایستند.

دن کوتز، مدیر اطلاعات ملی ترامپ نیز در بیانیه‌ای با حمایت از نتیجه‌گیری نهادهای اطلاعاتی و تاکید بر مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از اظهارات ترامپ در این کنفرانس خبری انتقاد کرد. ترامپ پیش از عقب‌نشینی از اظهاراتش درباره روسیه، در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز که در هلسینکی و پس از کنفرانس خبری جنجالی‌اش با پوتین ضبط شد، در واکنش به اظهارات مجری برنامه درخصوص اینکه روسیه رئیس دشمنان آمریکا است، گفت: نمی‌خواهم از کلمه دشمن استفاده کنم. ما می‌توانیم با هم کار کنیم و در این کار عملکردی عالی داشته باشیم و در صلح زندگی کنیم. ترامپ در این مصاحبه تصریح کرد: «اتفاق‌نظر احزاب آمریکا درباره دشمن دانستن روسیه باورنکردنی است زیرا این کشور در جنگ جهانی دوم به پیروزی آمریکا کمک کرده است.» او در این باره توضیح داد: «روسیه واقعا به ما کمک کرده است. من نه طرفدار روسیه‌ام و نه طرفدار هیچ‌کس دیگر. فقط می‌خواهم که کشورم در امنیت باشد.» رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: مسکو و واشنگتن کنترل ۹۰درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در دست دارند، پس خوب است که با هم کنار بیایند. با این حال فشارها باعث شده است ترامپ حتی در مورد ناتو هم دست به عقب‌نشینی بزند. درحالی‌که ترامپ تا پیش از دیدار با پوتین تبدیل به منتقد اصلی ناتو شده بود، او در توییتی تازه با پس گرفتن حرف‌هایش نوشته است، ناتو  ضعیف شده بود اما دوباره قوی شده است.  

به گزارش پایگاه خبری هیل نزدیک به کنگره، ترامپ با توییت‌های پی‌ در پی‌اش درباره ناتو نوشت: من نشست بزرگی با ناتو داشتم. آنها ۳۳ میلیارد دلار بیشتر پرداخت کرده‌اند و صدها میلیارد دلار دیگر نیز در آینده پرداخت می‌کنند و این اتفاق تنها به‌خاطر من رخ می‌دهد. ناتو ضعیف بود اما اکنون قوی می‌شود، این اتفاق برای روسیه بد است. رسانه‌ها تنها می‌گویند که من با رهبران گستاخانه صحبت کردم اما هرگز صحبتی از پول نمی‌کنند.  وی در توییتی دیگر نوشت: درحالی‌که من نشست بزرگی با ناتو داشته و میزان هزینه‌ها و پول ناتو را افزایش داده‌ام و حتی نشست بهتری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشتم متاسفانه این دو اتفاق به این شکل گزارش نشد. اخبار جعلی دیوانه‌کننده هستند. او در پیامی دیگر نوشت: اقتصاد آمریکا بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر است.

مسیر متفاوت جمهوری‌خواهان

درحالی‌که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از رفتار ترامپ در برخورد با پوتین نگران و عصبانی هستند اما جمهوری‌خواهان سعی کرده‌اند در برخورد با ترامپ مسیر متفاوتی از دموکرات‌ها طی کنند.  به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه برای مقابله با خرابکاری‌های رئیس‌جمهوری آمریکا که در مقابل پوتین نیروهای اطلاعاتی ایالات‌متحده را به استهزا گرفت، هفته آینده یک جلسه شنود عمومی در سنا خواهند داشت و در پی آن قرار است که در باب تحریم‌های تازه علیه مسکو گفت‌وگو و تحریم‌های تازه‌ای به منظور همراهی با متحدان غربی‌اش علیه کرملین اتخاذ کنند. سناتور میچ‌مک‌کانل از رهبران جمهوری‌خواه و اهل کنتاکی می‌گوید: من فکر می‌کنم که اروپایی‌ها باید بدانند که اکثریت در سنا به ساختارهایی که با هزار مشقت ساخته شده تا صلح را حفظ کند، اهمیت قائل است. او افزود: فکر می‌کنم این برای متحدان غربی ما مهم باشد که چنین چیزی را از زبان خودمان بشنوند.

پس از اینکه جمهوری‌خواهان با دونالد ترامپ در کاخ سفید نشست خصوصی داشتند و از وی خواستند این افتضاح به‌بار آورده‌اش را پاک کند، رئیس‌جمهوری آمریکا از سخنان خود عقب‌نشینی و تایید کرد که گفته‌هایش در مورد روسیه در هلسینکی اشتباه بوده است. اما به عکس دموکرات‌ها که حملات خشنی علیه ترامپ به راه انداخته‌اند، جمهوری‌خواهان شک دارند که بتوانند اینچنین بی‌محابا به رئیس‌جمهوری آمریکا حمله کنند. جمهوری‌خواهان در یک موقعیت بسیار دشوار به سر می‌برند. درحالی‌که ترامپ یک افتضاح سیاسی به بار آورده است اما آنها ترجیح می‌دهند که در برابر این اقدام ترامپ موضعی آشکار نگیرند، زیرا ترس آن را دارند که آرای طرفداران ترامپ را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که در سال‌جاری میلادی برگزار می‌شود از دست بدهند. این درحالی است که به این مساله هم واقف هستند که روسیه دشمن خطرناکی به حساب می‌آید که به دنبال بی‌ثبات کردن آمریکا است. با این حال برخی از آنها که تاکنون در باب رفتارهای ترامپ رواداری پیشه کرده بودند، آنها نیز خطر روسیه را حس کرده‌اند و شخصا برای اقدامات روسیه برنامه‌هایی متقابل در نظر گرفته‌اند.  

سناتور باب کروکر از تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی در سنا که برای شنیدن اظهارات مایک پمپئو، چهارشنبه بعد وی را به کمیته دعوت کرده است می‌گوید: شما مردمی را در کف ساختمان می‌بینید که به دنبال راهی هستند تا فشارها درخصوص آنچه اتفاق افتاده را کاهش دهند. او تصریح می‌کند: سد شکسته شده است. ما باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم جلوی تخریب بیشتر را بگیریم، زیرا یک رئیس‌جمهوری می‌تواند در عرض ۱۵ دقیقه زحمات خوب ۶ ماه یا یک‌سال گذشته را به باد دهد. این در شرایطی است که دموکرات‌ها می‌گویند که جمهوری‌خواهان و ترامپ در یک‌سال گذشته بارها به بازرس ویژه پرونده روسیه حمله کرده‌اند و حالا آنها به‌دنبال این هستند تا دستیاران ارشد ترامپ را به کنگره دعوت کنند تا سخنان آنها را بشنوند.  

البته دموکرات‌ها در نظر دارند تا مترجم ترامپ را هم به کنگره دعوت کنند و سخنان وی را نیز بشنوند. بیل پاسکرل، نماینده دموکرات کنگره آمریکا خواهان احضار مترجم نشست ترامپ و پوتین برای ارائه توضیحات به کنگره شده است. پاسکرل اظهار کرد: نیازمند توضیحات تنها آمریکایی حاضر در این نشست هستیم تا مطمئن شویم ترامپ بیش از این نهادهای اطلاعاتی یا اجرای قانون را تضعیف نکرده است. با توجه به امتیازات آشکاری که ترامپ با عدم حمایت از جامعه اطلاعاتی، نهادهای مجری‌ قانون و مقامات نظامی آمریکا درخصوص حمله روسیه علیه دموکراسی ما به پوتین داد، کنگره و مردم آمریکا باید از جزئیات گفت‌وگوی خصوصی آنها مطلع شوند. جین‌شاهین،‌ سناتور دموکرات نیز خواستار برگزاری جلسه استماع با حضور این مترجم آمریکایی شده است تا جزئیات مذاکرات و توافقات احتمالی میان پوتین و ترامپ مشخص شود. این درحالی است که دموکرات‌ها با داشتن اقلیت کرسی‌ها در کنگره قادر به احضار این مترجم نیستند و برای این کار نیازمند حمایت جمهوری‌خواهان از این طرح هستند.

به‌نظر می‌رسد که خط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای برخورد با ترامپ متفاوت است. جمهوری‌خواهان در عین حال که خواهان اقدام متقابل علیه روسیه هستند، اما نمی‌خواهند موقعیت جمهوری‌خواهان نیز تضعیف شود.  میچ مک‌کانل با انتقاد از برخی اقدامات ترامپ گفت هر دو حزب مایلند تا دوستان غربی آمریکا بدانند که واشنگتن حامی ناتو و اتحادیه اروپا است و همچنان به حمایت از آنها ادامه خواهد داد. او افزود: احتمال این است که اقدامی قانونی در این ارتباط انجام دهیم. روسیه باید متوجه شود که خیلی از آمریکایی‌ها می‌دانند که در انتخابات سال ۲۰۱۶ چه اتفاقی رخ داده است و بداند که در صورت تکرار چنین کاری چه عقوبتی در کار خواهد بود. پال‌رایان، از رهبران برجسته جمهوری‌خواهان و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواهان اقدامات مناسب برای برخورد با روسیه شده است. او می‌گوید: بگذارید یکبار برای همیشه رک و صریح بگویم که ما همیشه در کنار ناتو و متحدان‌مان و کشورهایی که مورد تهاجم روسیه هستند خواهیم بود.

نظرسنجی در مورد رفتار ترامپ

پس از دیدار ترامپ با پوتین، اکثر آمریکایی‌ها بر این باورند که ترامپ نتوانسته به خوبی از عهده دیدار با پوتین برآید. در این راستا گفته می‌شود افزون بر نیمی از آمریکایی‌ها گفته‌اند ترامپ جلسه با پوتین را بد اداره کرده است. در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط رویترز و ایپسوس، پس از دیدار جنجالی ترامپ با پوتین ۵۵ درصد مردم آمریکا رفتار ترامپ را در برخورد با پوتین تایید نکرده‌اند، در مقابل ۳۷ درصد از مردم آمریکا رفتار ترامپ را متناسب توصیف کرده‌اند. در نظرسنجی‌ها که براساس گرایشات حزبی صورت گرفته است ۷۱درصد از جمهوری‌خواهان رفتار ترامپ را مورد تایید قرار داده‌اند و در مقابل تنها ۱۴ درصد از دموکرات‌ها رفتار ترامپ را در مقابل پوتین مورد تایید قرار داده‌اند.   ترامپ وقتی دست به تمجید از پوتین زد طرفداران خود را شگفت‌زده کرد و از اینکه تکذیب پوتین را قوی و قدرتمندانه خوانده است شوکه شده‌اند.

در این راستا گفته می‌شود ۵۹ درصد از کسانی که برای این نظرسنجی ثبت‌نام کرده‌اند با یافته‌هایی که نیروهای اطلاعاتی آمریکا از «روس‌گیت» داده‌اند موافق هستند. در تقسیم‌بندی گرایشات حزبی در باب اعتماد به یافته‌های نیروهای اطلاعاتی آمریکا تنها ۳۲درصد از جمهوری‌خواهان به این یافته‌ها اعتماد داشتند و این رقم در دموکرات‌ها به ۸۴درصد می‌رسد.  در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که ۳۸ درصد بر این باورند که روسیه «دشمن» ایالات‌متحده است و در همین حدود نیز بر این باورند که روسیه برای آمریکا یک «رقیب» است. تنها ۸ درصد از کسانی که برای این نظرسنجی ثبت‌نام کرده‌اند روسیه را «دوست» آمریکا خوانده‌اند.  

در تقسیم‌بندی‌های حزبی نیز نیمی از دموکرات‌ها گفته‌اند که روسیه را دشمن آمریکا می‌دانند و این رقم در میان جمهوری‌خواهان به یک سوم رای‌دهندگان می‌رسد. در این نظرسنجی همچنین ۴۰ درصد از دموکرات‌ها روسیه را یک خطر قریب‌الوقوع خوانده‌اند و این مورد برای جمهوری‌خواهان به ۴۰ درصد می‌رسد. در کل نیز از میان تمامی ثبت‌نام‌کنندگان این نظرسنجی ۲۷درصد روسیه را یک خطر حتمی و قریب‌الوقوع برای آمریکا پنداشته‌اند. پیش‌تر آمریکایی‌ها با ۳۱ درصد از آرا، کره‌شمالی را خطر قریب‌الوقوع خوانده بودند.  نظرسنجی‌شوندگان در برابر این پرسش که آیا مدارک قابل‌توجهی از رابطه ترامپ با روس‌ها به‌دست خواهد آمد، ۵۱ درصد گفته‌اند احتمالا به دست خواهند آورد. بر حسب گرایشات حزبی نیز ۷۱ درصد از دموکرات‌ها گفته‌اند احتمالا این مدرک به‌دست خواهد آمد و این رقم برای جمهوری‌خواهان به ۱۹درصد می‌رسد.

همچنین در این نظرسنجی سوال شد که آیا این احتمال وجود دارد مدرکی علیه یکی از اعضای خانواده ترامپ به‌دست آید که با روسیه در ارتباط بوده‌ باشد که ۵۲درصد گفته‌اند این احتمال وجود دارد.  در تفکیک‌های صورت گرفته از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نتیجه به این قرار است: ۸۱درصد دموکرات‌ها این احتمال را مطرح کرده‌اند و در مقابل ۱۹ درصد از جمهوری‌خواهان پاسخ مثبت به این سوال داده‌اند.