نبرد جوانان و سالخوردگان در آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا در هفته‌جاری با یک تردید و سوال بزرگ پس از روز چهارم ژوئیه (روز استقلال آمریکا) مواجه شده است: اینکه رهبران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات پس از انتخابات نوامبر چه کسانی خواهند بود و چه کسی مجلس نمایندگان را کنترل خواهد کرد؟

برایان هیگینز، نماینده دموکرات از نیویورک می‌گوید: برخی اوقات چیزها برای اینکه ساخته شوند باید ابتدا از بین بروند. او می‌افزاید: من فکر می‌کنم حداقل در مجلس نمایندگان در فاز نابودی قرار گرفته‌ایم. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در جبهه دموکرات‌ها قانون‌گذاران معروفی در انتخابات اولیه نتیجه را واگذار کردند، کسانی که حتی از آنها به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فردای انتخابات نام برده می‌شد. این حزب با عواقب پیچیده و ناخواسته‌ای روبه‌رو شده و تیم مرکزی حزب به‌دنبال این است که بتواند روند را کنترل کند.

نانسی پلوسی، نماینده کالیفرنیا که ۷۸ سال دارد و برای مدت طولانی است که جزو رهبران ارشد حزب دموکرات‌ها است اخیرا با زمزمه‌هایی روبه‌رو شده است که در آن رهبری وی به چالش کشیده و خواستار تزریق خون جوان‌تری به حزب شده است. جانشین و رقیب اصلی نانسی پلوسی، استونی هویر از از مریلند که ۷۹ ساله است، هفته گذشته به دلیل بیماری ذات‌الریه در بیمارستانی در واشنگتن بستری شده است و این نگرانی در میان برخی از اعضای حزب به‌وجود آمده است که برخی از رهبران ارشد این حزب بسیار سالخورده هستند. با بازنشستگی پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان از ویسکانسین در پایان سال جاری میلادی، جمهوری‌خواهان نیز به نوعی با مشکلی مشابه دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

با توافق شرم‌آورانه‌ای که ماه گذشته روی اصلاح قانون مهاجران صورت گرفت، شاید پال رایان به این فکر افتاده است که دیگر از قدرت تاثیرگذاری وی در حزب کاسته شده است. این در حالی است که زمزمه‌های تازه برای رهبری این حزب قدیمی آمریکا شنیده می‌شود. شنیده‌ها حکایت از این دارد که نام کوین مک‌کارتی از کالیفرنیا به‌عنوان جانشین رهبر اکثریت مطرح شده است که حمایت رایان را نیز پشت سر خود دارد. یکی از رقبای احتمالی مک‌کارتی، جیم جردن از اوهایو است که هفته گذشته مشخص شد وی از آزار و اذیت‌های جنسی، زمانی که وی مربی کشتی دانشگاه ایالتی اوها بود، با خبر بوده اما ترجیح داده است که در این مورد سکوت کند. یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه به نام استیو اسکالیس از لوییزیانا است که پیش از اینکه در تمرینات بیس‌بال حضور پیدا کند و در آنجا مورد اصایت گلوله قرار بگیرد، کارزار انتخاباتی خود را با انتشار کتابش آغاز کرده بود.

هر دو نفر برای انتخابات نوامبر تلاش بسیاری دارند. این در حالی است که ممکن است پس از نزدیک به یک دهه اکثریت مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها بیفتد. این تغییر شکل‌دهی در هر دو حزب نتیجه اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است که هر دو حزب به سمت قطب‌های خود در حرکت هستند و از هسته مرکزی دورتر شده‌اند. نتیجه چنین سیاستی یعنی روی آوردن هر دو حزب به رهبران سرسخت‌تر. برخی دموکرات‌ها که مشعل بی‌پروایی را به دست گرفته‌اند خواستار مغلوب کردن ترامپیسم و مقابله به مثل با ترامپ هستند. در جبهه جمهوری‌خواهان نیز به نظر می‌رسد آنها آماده هستند دست فرد نزدیک به ترامپ را به‌عنوان پیروز بالای سر ببرند. فردی مانند جردن که تحت فشار قرار گرفته بود تا به دلیل رسوایی به‌وجود آمده استعفا دهد، با قرار گرفتن در جبهه دونالد ترامپ برای خود سرپناهی تهیه کرده است.  

دوگ هی، کسی که تحت عنوان دستیار ارشد با اریک کانتر قانون‌گذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ویرجینیا همکاری داشته است، به نیویورک‌تایمز می‌گوید: سخت است که به یاد آوریم هر دو حزب چه اندازه جست‌وجوهای معناگرانه داشته‌اند تا بتوانند چشم‌انداز برای آینده پیدا کنند. اما حالا هر دو حزب به سمت قبیله‌گرایی و بی‌اعتمادی قدم بر می‌دارند. این امر منجر به افزایش ناامیدی می‌شود و در مقابل وعده‌های داده شده عقیم باقی خواهد ماند. البته در حزب دموکرات‌ها، نانسی پلوسی کسی که به‌عنوان یک رهبر شاخص شناخته می‌شود و نام او با افزایش کمک‌های مالی عجین شده، اعلام کرده است که قصد بازنشستگی ندارد و گفته که برای سال آینده خود را برای ریاست مجلس نمایندگان آماده کرده است. متحدانش نیز استدلال کرده‌اند که فردی توانا در رهبری هسته مرکزی حزب دموکرات‌ها است و می‌تواند افراد سرکش دو قطب حزب را آرام کند.

 

درو هامیل، سخنگوی نانسی پلوسی در این ارتباط می‌گوید: با رهبری نانسی پلوسی دموکرات‌ها می‌توانند مجددا اکثریت مجلس نمایندگان را به  دست گیرند. اما با شکست جوزف کراولی در انتخابات مقدماتی در نیویورک که نفر چهارم حزب دموکرات در مجلس نمایندگان است این شبهه به‌وجود آمده است که اعضای سابق و قدیمی حزب نتوانند دل تندروهای حزب را به دست آورند. برخی از اعضای حزب به دنبال نیروهای جوان‌تر هستند تا بتوانند حزب دوباره قدرت سابق را به دست آورد.  حکیم جفریس، نماینده مجلس نمایندگان از نیویورک که به‌عنوان جانشین بالقوه کراولی مطرح شده است، می‌گوید: هسته مرکزی حزب با یک تغییر نسل روبه‌رو است که دیر یا زود این امر رخ خواهد داد. اما ما نباید که زین را پیش از اینکه اسب داشته باشیم تهیه کنیم.  با این حال نانسی‌پلوسی از سوی اعضای سیاه‌پوست هسته مرکزی حزب هم تحت فشار است زیرا به اعتقاد آنها نانسی پلوسی آنگونه که باید در مقابل رفتارهای نژادپرستانه ترامپ واکنش نشان نداده است.

آنها می‌گویند او به‌عنوان مهمترین مانع برای تشکیل یک بلوک ضد ترامپ عمل کرده است. به اعتقاد آنها پلوسی مانع برگزاری تظاهرات اعتراضی شده است که پیش‌تر مکسین واتر، نماینده ارشد کالیفرنیا از حزب دموکرات خواستارش شده بود.  هفته گذشته ده‌ها زن سیاه‌پوست از حزب دموکرات نامه‌ای به چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنا نوشتند و در آن اظهار کردند از هسته مرکزی حزب به دلیل حمایت از نانسی پلوسی ناامید شده‌اند.  هیگینس به‌عنوان یکی از میانه‌روهای حزب دموکرات نیز بر این باور است که حزب با رهبری نانسی پلوسی ممکن است به جاهای خطرناک برسد و او می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل شکست حزب دموکرات باشد.  به اعتقاد برخی از دموکرات‌ها، نانسی پلوسی در موضوعاتی همچون ایجاد اشتغال و برنامه‌های مراقبتی و بهداشتی ضعیف عمل کرده است.  به نظر می‌رسد هر دو حزب به سمت جریان‌های سرسخت‌‌تر خود بدون ترس در حال حرکت هستند. گزینه‌هایی همچون جردن نیز برای حزب جمهوری‌خواه می‌تواند نشانگر این باشد که فیل‌ها نیز  در حال دور شدن از مرکز هستند.