زلزله در حزب دموکرات

آنها تمام تلاش‌ خود را در راستای کسب نتیجه دلخواه در روز انتخابات به‌کار می‌گیرند. در این باره روز سه‌شنبه رای‌دهندگان در ۷ ایالت آمریکا برای تعیین نامزدهای نهایی انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به پای صندوق‌های رای رفتند. به گزارش «گروه اقتصاد بین‌الملل دنیای اقتصاد»، قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که نتایج آن صاحبان کرسی‌های کنگره‌ را مشخص می‌کند، ماه نوامبر برگزار شود. در واقع در انتخابات ماه نوامبر مشخص خواهد شد که قدرت در ساختمان کنگره آمریکا (هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان) و در بسیاری از فرمانداری‌های ایالات، به‌دست کدام یک از دو حزب بزرگ دموکرات و جمهوری‌خواه خواهد افتاد.

یکی از نتایج مهم و غیرمنتظره رای‌گیری روز سه‌شنبه، شکست جوزف کرولی، دموکرات قدرتمند عضو کنگره از شهر نیویورک در برابر الکساندریا اوکاسیو-کورتز ۲۸ ساله بود. به گزارش خبرگزاری «سی‌بی‌اس» آمریکا، از کرولی به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصلی سخنگوی مجلس نمایندگان یاد می‌شد. کرولی که در چهار دوره پیاپی، ریاست حزب‌ دموکرات را در مجلس نمایندگان برعهده داشت، در منطقه امن دموکرات‌ها در برابر نامزد جوان حزب خودی شکست خورد. به گزارش «شیکاگو تریبون» با پیروزی فعال لیبرال ۲۸ ساله در مقابل رقیب قدرتمند خود،‌ حزب دونالد ترامپ بار دیگر دور هم آمد. پس از شکست کرولی، دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «عجب! بدخواه بزرگ ترامپ، جو کرولی،‌ کسی که بسیاری انتظار داشتند جایگاه نانسی پلوسی را بگیرد، در انتخابات اولیه شکست خورد. به عبارت دیگر، این اتفاق بزرگی است که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت. شاید بهتر بود او مهربان‌تر و با احترام‌تر با رئیس‌جمهوری خود می‌بود.» به گزارش رویترز، البته رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا و حزب دموکرات این کشور هر دو ادعای پیروزی بزرگ در انتخابات روز سه‌شنبه را دارند.

نتایج انتخابات اولیه در نیویورک بر آتش مجادلات میان شاخه بنیان‌گذار حزب دموکرات‌ها – که رهبری آن را برای مدت‌ها نانسی پلوسی برعهده داشته است – و شاخه بیشتر لیبرال این حزب که از برنی سندرز، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ الهام گرفته، افزوده است. اوکازیو-کورتز به‌عنوان یکی از فعالان ستادهای انتخاباتی برنی سندرز بود. پس از شکست کرولی، او در بیانیه‌ای اعلام کرد در انتخابات عمومی از اوکازیو-کورتز حمایت خواهد کرد. او در این بیانیه مدعی شد: «دولت ترامپ یک تهدید برای تمام چیزهایی است که پای آن ایستاده‌ایم. اگر ما در انتخابات ماه نوامبر پیروز نشویم و مجلس را پس نگیریم، ملتی را که عاشق آن هستیم، از دست خواهیم داد.» در رقابت انتخاباتی بخش استیتن آیلند نیویورک‌سیتی نیز دن دونوون توانست در مقابل مایکل گریم به پیروزی رسد. اواخر روز سه‌شنبه دونالد ترامپ در یک پیام تبریک به دونوون در توییتر خود نوشت‌: «نیویورک و بسیاری از دوستان من در استیتن آیلند کسی را انتخاب کرده‌اند که همواره به او افتخار کرده‌اند.»

کلورادو، مریلند، می‌سی‌سی‌پی، اوکلاهاما و کارولینای جنوبی از دیگر ایالت‌هایی بودند که روز سه‌شنبه انتخابات اولیه در آنها برگزار شد. در این باره دو جمهوری‌خواهی که توسط دونالد ترامپ حمایت می‌شدند توانستند در انتخابات اولیه به پیروزی رسند، پیروزی که بار دیگر نفوذ ترامپ بر رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه را نمایان ساخت. درکارولینای جنوبی نیز فرماندار هنری مک‌مستر یک روز پس از تجمع انتخاباتی خود که دونالد ترامپ هم در آن حضور داشت، توانست جان وارنر تاجر را در یک رقابت نزدیک شکست دهد. همچنین در ایالت یوتا میت‌ رامنی پس از اینکه انتقادات خود علیه دونالد ترامپ را ملایم‌تر کرد، توانست به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه به پیروزی رسد. به گزارش رویترز، دموکرات‌ها به منظور اینکه بتوانند کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست گیرند، باید ۲۳ کرسی از ۴۳۵ صندلی این مجلس را در انتخابات آینده تصاحب کنند. اگر این اتفاق رخ دهد، قدم مهمی برای به چالش کشیدن ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برداشته خواهد شد.