به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در تحلیلی این سخنان کوشنر را تلاشی می‌داند در جهت واداشتن عباس به شرکت در مذاکراتی که وی قصد بایکوت‌کردن آن را داشت. کوشنر در عین حال با این سخنان قصد داشت در صورت پشیمان نشدن عباس از بایکوت این مذاکرات، آسیب وارده بر این رویداد را به‌طور پیشگیرانه کنترل کند. در واقع اما تلاش کوشنر برای به‌ دام‌ انداختن عباس کافی نبود. او پرسید رهبران دیگر ملت‌های عرب می‌خواستند در حل‌وفصل موضوع اسرائیل و فلسطین شاهد چه باشند؟ این مشاور کاخ سفید اما به وضعیت دولت فلسطینی یا آوارگان فلسطینی اشاره‌ای نکرد. او همچنین به اشغال کرانه باختری یا استفاده از مرزهای توافقی سال ۱۹۶۷ اشاره‌ای نکرد. کوشنر چیزی هم درباره معرفی بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت فلسطین نگفت. در عوض فقط به پایتخت بالقوه فلسطین «در شرق اورشلیم» اشاره‌ای کرد. او به خواست ملت‌های عرب مبنی بر «باز ماندن درب مسجدالاقصی به‌روی همه مسلمانانی که قصد عبادت دارند» اشاره کرد اما چیزی در مورد تولیت آن توسط دولت فلسطینی نگفت که نشان می‌داد در طرح جدید آمریکا کنترل آن مسجد همچنان به‌دست اسرائیلی‌ها خواهد بود.

تعهد شخصی کوشنر به یهودیت

جراد کوشنر که این روزها نقشی تعیین‌کننده در تصمیمات کاخ سفید به‌ویژه در حوزه مسائل خاورمیانه و به‌ویژه فلسطین ایفا می‌کند، یک یهودی است که بسیار به اسرائیل متعهد است. تعهد کوشنر به عقاید یهودیان تا به‌حدی است که وی یک بار در سال ۲۰۰۸ به‌دلیل اینکه ایوانکا ترامپ یک مسیحی بود رابطه‌اش با وی را قطع کرد. چون براساس اعتقاد بسیاری از یهودیان اگر فرزندی از مادر غیریهودی و پدر یهودی متولد شود آن فرزند، یهودی شناخته نخواهد شد و به همین دلیل خانواده کوشنر با این ازدواج مخالفت کرده بودند. چنین شد که یک‌سال پس از آن، ایوانکا ترامپ برای ازدواج با کوشنر مذهب خود را تغییر داد و با ترک مسیحیت، یهودی شد. مراسم ازدواج آنان نیز در سال ۲۰۰۹ به‌طور کامل طبق آیین یهودیان برگزار شد. چنین فردی حالا مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه است و از طرح جدید کاخ سفید برای حل مشکل فلسطینیان سخن به میان می‌آورد.

در ماه دسامبر بود که آمریکا سیاستی را که سال‌ها در مورد قدس در پیش گرفته بود کنار گذاشت و بیت‌المقدس اشغالی را پایتخت اسرائیل معرفی کرد. از آن زمان به بعد ترامپ ارسال کمک‌ها به آوارگان فلسطینی را نیز متوقف کرد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد، اقدامی که عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین در واکنش به آن با عصبانیت انجام هرگونه مذاکره به رهبری آمریکا را رد کرد.

مصاحبه اخیر کوشنر در شرایطی در وب‌سایت روزنامه القدس منتشر شد که وی طی دو روز دو بار با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد و در این دیدارها انتقاد خود از عباس را تکرار کرد. ترجمه‌ای از این مصاحبه نیز در وب‌سایت کاخ‌سفید به نمایش درآمده است. وقتی روزنامه‌نگار القدس از او درباره صحبت سخنگوی عباس پرسید که گفته بود سفر کوشنر «هدر دادن وقت» است و سرنوشت آن «محکوم به شکست» است، کوشنر گفت: رهبران فلسطینی به این دلیل «این حرف‌ها را می‌زنند چون از طرح صلح ما می‌ترسند و مردم فلسطین آن را دوست خواهند داشت.» وی با زیرسوال بردن انعطاف و ظرفیت محمود عباس برای ایجاد صلح گفت:‌ «جامعه بین‌الملل» از عباس سرخورده شده است. کوشنر افزود:‌ «او نکته‌های خود را در صحبت‌هایش می‌گوید که چیزی را در ۲۵ سال اخیر تغییر نداده است.» او گفت:‌ «صحبت‌های تند و محکومیت‌های زیادی مطرح می‌شود اما هیچ ایده یا تلاشی برای موفقیت ارائه نمی‌شود.»