مهاجرانی که بدون مدارک لازم به آمریکا می‌آیند اگر بازداشت شوند تا زمان تشکیل دادگاه به زندان می‌روند و چون فرزندان اجازه ندارند با والدینشان در زندان باشند، تا دوره دادرسی از فرزندان جدا می‌شوند. ترامپ گفت: «وقتی که شما والدین را به‌دلیل ورود غیرقانونی به آمریکا محاکمه می‌کنید که باید هم چنین بکنید، باید فرزندانشان را از آنها جدا کنید.»

دولت آمریکا می‌گوید که از پنجم ماه مه تا نهم ژوئن، ۲۳۴۲ کودک را از ۲۰۲۶ نفر والدین جدا کرده‌اند. این از زمانی است که دولت اعلام کرد با مهاجران غیرقانونی که از مرز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند برخورد سخت‌تری خواهد داشت. فارغ از اینکه آنها در کشور خودشان جانشان در خطر باشد یا خواهان پناهندگی باشند. این تصمیم در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری در آمریکا روبه‌رو شده است. مخالفان این اقدام دولت آمریکا محدود به دموکرات‌ها نبوده و جمهوری‌خواهان را هم دربرمی‌گیرد. از جمله لورا بوش، بانوی اول پیشین آمریکا، به این اقدام اعتراض کرده است. ترامپ اما به‌نظر می‌رسد که چندان به اعتراض‌ها کاری نداشته و می‌گوید نمی‌خواهد آمریکا «اردوگاه پناهندگان» شود.

جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا، در دفاع از تصمیم دولت به شبکه خبری محافظه‌کار فاکس رفته و در آنجا گفت که سیاست آنها مبنی بر هیچ‌گونه رواداری برای حفاظت از مرزهای آمریکاست. سشنز این ادعا را رد کرد که محل نگهداری کودکان مهاجران به مانند اردوگاه‌های آلمان نازی است. مایکل هیدن، یکی از روسای پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیش‌تر در توییتر اردوگاه کودکان مهاجر را با آشوویتس مقایسه کرده بود.

در همین راستا، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین واژه‌های مورد استفاده در قبال مهاجران را مورد انتقاد قرار داد. به گزارش پایگاه خبری هیل، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه دولت بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در توییتی نوشت: «واضح است که مهاجران چه قانونی و چه غیرقانونی به دنبال بهبود شرایط زندگی خود هستند. خطاب قرار دادن آنها به‌عنوان «حیوان یا حشره»، دامن زدن بر انزجار است. آنچه در واشنگتن و در مرز ما اتفاق می‌افتد، ناراحت‌کننده، نادرست و غیرآمریکایی است.» آلبرایت که منتقد سرسخت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است، در آوریل گفته بود که وی غیردموکرات‌ترین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست و اخیرا نیز اعلام کرد که سیاست‌های مهاجرتی او «غیرآمریکایی و ترسناک» است.

در پی این اعتراضات بود که فرماندار ایالت نیویورک آمریکا اعلام کرد این ایالت از دولت ترامپ به سبب سیاست‌های مهاجرتی‌اش که موجب جدا شدن کودکان مهاجران از والدین‌شان شده است شکایت می‌کند. به گزارش رویترز، اندرو کوئومو، فرماندار ایالت نیویورک آمریکا که یک دموکرات و از مخالفان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور است، در بیانیه‌ای گفت: «سیاست دولت ترامپ در جدا کردن اعضای خانواده‌ها یک شکست اخلاقی و تراژدی انسانی است.» کوئومو اظهار کرد که جدا کردن والدین و فرزندانشان در مرز آمریکا باعث نقض حقوق آنها بر اساس قانون اساسی آمریکا و سوابق مربوط به دادگاه عالی و همچنین یک سند حقوقی مربوط به سال ۱۹۹۷ شده است که استانداردهای رفتار با کودکان مهاجران غیرقانونی را که بازداشت می‌شوند، تعیین می کند. کوئومو خاطرنشان کرد که به چند آژانس ایالتی دستور خواهد داد فرآیند طرح شکایت علیه دولت ترامپ را به نمایندگی از حدود ۷۰ کودک مهاجر غیرقانونی که در ۱۰ پناهگاه فدرال در ایالت نیویورک نگهداری می‌شود شروع کنند.

در دنباله همین مباحث مهاجرتی بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدار با سناتورهای جمهوری‌خواه و مقام‌های کاخ سفید تهدید کرد که اگر تامین مالی کامل برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک صورت نگیرد، دولت را تعطیل می‌کند. به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به برنامه سنا در تامین ۶/ ۱ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی تمایل ندارد و به جایش به دنبال تامین کامل هزینه ۲۵ میلیارد دلاری آن است. ترامپ روز دوشنبه در این جلسه گفت که اگر این پول را به‌طور کامل دریافت نکند، دولت را تعطیل می‌کند.