به نوشته روزنامه نیوریورک‌تایمز، ترامپ در توییتی درخصوص این درگیری‌ها در آلمان نوشت: مردم آلمان به‌دلیل مسائل مهاجرتی علیه حکومت خود شده‌اند و درحال متزلزل کردن ائتلاف دولت آلمان هستند. ترامپ پیش‌تر نیز به غلط ادعا کرده بود که بالا رفتن آمار جرایم در آلمان به‌دلیل حضور مهاجران بوده است.  مساله مهاجرین این روزها به یک مبحث آتشین در اتحادیه اروپا تبدیل شده است. این مساله مجددا با سر کار آمدن دولت‌های پوپولیستی در اتریش، مجارستان و ایتالیا مجال تازه‌ای برای مطرح شدن پیدا کرده است.

در ایتالیا دولت جدید ائتلافی این کشور با مطرح کردن مسائل ضدمهاجرتی توانسته است به قدرت برسد. نخستین نشانه رویکرد ضدمهاجرتی دولت جدید نیز هفته گذشته رخ داد که دولت مستقر در رم با نپذیرفتن ۶۰۰ مهاجر، آنها را در دریا سرگردان کرد، اما در نهایت این دولت اسپانیا بود که پذیرای مهاجرین جدید شد.  این فشارها باعث می‌شود که کار برای میانه‌روهای اروپایی که در قدرت حضور دارند، سخت‌تر شود و ترامپ هم نشان داد که قصد ندارد این اوضاع را برای متحدان قدیمی ایالات‌متحده سهل‌تر کند. ژیری په، مدیر دانشگاه آمریکایی در پراگ که پیشتر نیز مشاور ارشد سابق نخست‌‌وزیر چک بوده است، به نیویورک‌تایمز می‌گوید: هدف مشخص ترامپ از هم پاشاندن اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گاهی اوقات در مورد مسائل خارجی اظهارنظر می‌کند تا میخ خود را در داخل محکم‌تر بکوبد. پس بیراه نیست که بپنداریم توییت اخیر دونالد ترامپ در مورد آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان مربوط به افزایش انتقادهایی باشد که اخیرا در داخل علیه وی درخصوص سیاست‌های جدید مهاجرتی‌اش مطرح شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا به‌دلیل اینکه فرزندان خانواده مهاجرین غیرقانونی را از آنها جدا کرده و در کمپ‌های مخصوص نگه‌داری می‌کند و والدین آنها را راهی زندان می‌کند به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است. با این حال اظهارات اخیر او در مورد قاره سبز ابهامات زیادی را رقم زده است.

دولت آنگلا مرکل جزو دولت‌های میانه‌روی اروپایی به‌حساب می‌آید که هم‌اینک به‌دلیل مباحث مهاجرتی جدید در آستانه از هم پاشیدن دولت ائتلافی‌اش قرار گرفته است. مرکل گاهی اوقات قهرمان تنهای ماجرای پناهجویان در قاره سبز بوده است و به‌طور فزاینده‌ای احساس نگرانی از فروپاشی لیبرالیسم در قاره اروپا پس از جنگ جهانی دوم داشته است. نظرات ترامپ و مشاوران وی در مورد دولت ترامپ این شائبه را ایجاد می‌کند که رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال از بین بردن وفاق بین لیبرالیست‌های قاره سبز است تا بتواند در اروپا متحدانی از جنس خود پیدا کند و با آنها همذات‌پنداری داشته باشد.

اوایل ماه‌جاری میلادی، ریچارد گرنل، سفیر جدید ایالات‌متحده در آلمان گفت که او خواهان به قدرت بازگشتن راست‌ها در سراسر اتحادیه اروپا است. ترامپ نیز خواسته‌ای مشابه دارد. وی قصد دارد تا از بین دست راستی‌ها در قاره اروپا یارگیری کند.  این درحالی است که جفری راتکه دیپلمات ارشد سابق ایالات‌متحده که چندین ماموریت نیز در اروپا داشته بر این باور بوده که زود است نتیجه گرفت استراتژی‌های ترامپ در قاره اروپا نتیجه خواهد داد. اما او این مساله را هم گوشزد می‌کند که شواهد معتبری وجود دارد که ترامپ در تلاش است تا دست‌راستی‌ها در قاره اروپا قدرت پیدا کنند.  راتکه که در اتاق فکر موسسه واشنگتن فعالیت دارد تصریح می‌کند که ترامپ با دست‌راستی‌های اروپا راحت‌تر است، چراکه می‌تواند برنامه‌های غیرلیبرالی خود را به پیش ببرد. افزادی نظیر اوربان، که خواستار یک انقلاب فرهنگی علیه لیبرالیسم موجود در قاره اروپا است، می‌تواند یکی از مطلوب‌ترین رهبران اروپایی برای دونالد ترامپ به‌حساب آید. او نیز مخالف شدید بازگشایی درهای این قاره به روی مهاجران و پناهجویان است و بیشترین درگیری را در سال ۲۰۱۵، درخصوص سیاست‌های مرکل در باب پناهجویان داشته است.