حال گروه 7 خوب نیست

اوج درگیری روسای جمهوری آمریکا و فرانسه زمانی بود که این دو درحالی‌که لبخند به لب داشتند دست یکدیگر را در برابر دوربین‌ها به‌شدت می‌فشردند و در نهایت دست دو رنگ شده ترامپ به دلیل شدت فشار وارده، سوژه عکاس‌ها شد. اما داستان اختلافات سایر کشورهای گروه ۷ با دونالد ترامپ به همین‌جا ختم نشد و ترامپ امضای خود را از بیانیه پایانی پس گرفت.  در این راستا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز شنبه، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا را متهم کرد که اظهارات نادرستی داشته و گفته است که ایالات‌متحده هرگز بیانیه گروه ۷ را امضا نخواهد کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ پس از این اظهارات در توییتی مجددا به کانادا تاخت و نوشت: «طبق اظهارات نادرست جاستین ترودو در کنفرانس خبری‌اش و این حقیقت که کانادا تعرفه‌های سنگینی علیه کشاورزان، کارگران و شرکت‌های آمریکایی اعمال کرده است، من از نمایندگان آمریکا خواستم تا اعلامیه مشترک را تایید نکنند و همزمان ما روی تعرفه‌های خودروهایی که همچون سیل به سوی بازار آمریکا جاری می‌شوند، کار می‌کنیم.»

ترامپ البته به این توییت بسنده نکرد و در توییتی دیگر نوشت: جاستین ترودو در زمان برگزاری جلسات گروه ۷ بسیار صبورانه و ملایم رفتار کرد و زمانی که من کنفرانس را ترک کردم گفت که تعرفه‌های آمریکا توهین‌آمیز است. بسیار غیرصادقانه و ضعیف عمل کرده است. تعرفه ما در قبال تعرفه‌های ۲۷۰ درصدی لبنیات‌هایی است که بسته است.  بازپس گرفتن امضای آمریکا از بیانیه نهایی درست لحظاتی پس از سخنان ترودو صورت گرفت که گفت او خوشحال است که توانسته‌اند یک بیانیه مشترک که تمامی کشورهای گروه ۷ روی آن اتفاق نظر دارند، صادر کنند. ترامپ اما لحظاتی بعد از سخنان ترودو گفت که آمریکا امضای خود را پس گرفته است.  کشورهای گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، ایالات‌متحده، بریتانیا، آلمان، ژاپن و ایتالیا است.

اعلامیه‌های رسمی این گروه عمدتا شامل منافع مشترکی در حوزه‌های تجارت، رشد اقتصادی امنیت و ملی و برقراری ثبات است. رهبران این کشورها در بیانیه اخیر خود عنوان کرده‌اند: از یک نقطه‌نظر ما اذعان می‌کنیم که تجارت و سرمایه‌گذاری آزاد منصفانه و ایجاد مزایای متقابل، موتورهای اصلی برای رشد و ایجاد شغل هستند. این درحالی است که توییت‌های ترامپ فردی را مورد هدف قرار داد که کشورش برای مدت طولانی است که دوست و جزو متحدان آمریکا به‌حساب می‌آید.  کانادا اما اعلام کرد که در این زمینه بیکار نخواهد نشست و ترودو اعلام کرد که در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر بالا بردن تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک، دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد. ترودو افزود: «من به رئیس‌جمهور (ترامپ) خیلی روشن گفتم که این (اقدامات تلافی‌جویانه) چیزی نیست که خوشایند ما باشد؛ اما چیزی است که آن را حتما انجام خواهیم داد.» ترودو تصریح کرد که کانادایی‌ها مودب هستند، پاسخگو هستند؛ اما افرادی نیستند که در برابر تهدید دیگران نیز ساکت باشند.  ترامپ اما در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که اجازه نخواهد داد دیگر کشورها در تجارت با آمریکا از این کشور سوءاستفاده کنند. او گفت: این مساله تغییر خواهد کرد. تعرفه‌ها غم‌انگیز بودند. ما مثل یک بانک بی‌در و پیکری بودیم که هرکس می‌آمد دزدی می‌کرد و می‌رفت؛ اما این پایان می‌پذیرد.

جدال نخست‌وزیر کانادا و دونالد ترامپ البته با واکنش منفی برخی مقامات آمریکا در داخل مواجه شد. در این شرایط سناتور جان مک‌کین از رفتار رئیس‌جمهوری آمریکا در تهدید کانادا به اعمال تعرفه‌های تجاری و عدم تایید اعلامیه مشترکی که به امضای سایر اعضای گروه هفت در نشست کبک رسیده بود، به‌شدت انتقاد کرد. جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا شامگاه شنبه در پیامی توییتری نوشت: «خطاب به متحدانمان: اکثریت دو حزبی آمریکایی‌ها حامی تجارت آزاد، جهانی‌سازی و ائتلاف حمایتی بر پایه ۷۰ سال ارزش‌های مشترک است. آمریکایی‌ها در کنار شما هستند، حتی اگر موضع رئیس‌جمهوری ما این نباشد.» اعضای رهبری ارشد دموکرات‌ها شامل چاک شومر، رهبر اقلیت سنا و نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا هم اظهارات ترامپ را محکوم کردند و نسبت به بیگانه‌سازی متحدان اصلی آمریکا هشدار دادند.

حمله به روسیه و انتقاد از آمریکا

در بیانیه نهایی اجلاس گروه ۷ در کبک کانادا، رهبران کشورهای شرکت‌کننده در نشست گروه ۷ به روسیه تاکید کردند تا از تضعیف دموکراسی در کشورهای دیگر دست بردارد و گفتند که اگر لازم باشد آماده‌اند تا تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کنند. به گزارش رویترز، رهبران کشورهای آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان بیانیه شدیداللحن خود را چند ساعت پس از آن منتشر کردند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت می‌خواهد مسکو را بار دیگر به این گروه دعوت کند. رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای پس از پایان نشست دو روزه خود در کبک گفتند: ما به روسیه تاکید می‌کنیم تا رفتار بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کند، دست از تضعیف سیستم‌های دموکراتیک سایر کشورها بردارد و دیگر از دولت سوریه حمایت نکند. این گروه حمله در سالزبری انگلستان را که علیه جاسوس سابق دوجانبه روس و دخترش صورت گرفت، محکوم و اعلام کرد که احتمال زیادی وجود دارد که روسیه مسوول این حمله باشد؛ چون هیچ توضیح قابل درک دیگری وجود ندارد؛‌ روسیه هرگونه دست داشتن در این حمله را رد می‌کند. در بیانیه گروه ۷ همچنین آمده است: بار دیگر بر محکومیت الحاق غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه به روسیه تاکید داریم و بر حمایت از یکپارچگی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین براساس مرزهای مشخص شده آن، تاکید می‌کنیم. تداوم تحریم‌ها علیه روسیه ناشی از ناکامی این کشور در اجرای کامل تعهدات ذکر شده در توافقات مینسک و احترام به یکپارچگی اوکراین است. در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که حضور ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را در نشست سال آتی گروه ۷ که در فرانسه برگزار می‌شود، مورد استقبال قرار می‌دهد؛ اما اعلام کرد که این روند تنها زمانی صورت می‌گیرد که روسیه به تعهدات توافقات مینسک درباره اوکراین پایبند باشد. کشورهای گروه ۷ همچنین در بیانیه خود بر ضرورت یک تجارت آزاد، عادلانه و براساس سود و مزیت دو طرفه و اهمیت مقابله با «انزواطلبی اقتصادی» تاکید کردند.