به گزارش سی‌ان‌ان، برای چند هفته است که وزارت امور خارجه آمریکا در تلاش است تا تیم‌های حفاظتی این کشور برای پست‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده در کشورهای خاورمیانه‌ای تقویت شود. چراکه این احتمال پیش‌بینی شده است که بعد از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس خشونت‌ها علیه اماکن دیپلماتیک آمریکا افزایش یابد. این درحالی است که آمریکا بر این باور است که انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس منجر به ثبات بیشتر در منطقه می‌شود. کارشناسان می‌گویند خروج آمریکا از برجام و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می‌تواند منطقه را به بشکه‌ای از باروت تبدیل کند که هر آن احتمال انفجار آن می‌رود. بروس ریدل، مامور سابق سازمان سیا و کسی که هم‌اینک پروژه‌های اطلاعاتی را در موسسه بروکینگز هدایت می‌کند به سی‌ان‌ان گفت: در این وضعیت پرتنش، اکنون با خروج آمریکا از برجام ما بنزین روی آتش ریخته‌ایم، درحالی آن معاهده در ظاهر محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود.

بنزین روی آتش

دنیس راس، مذاکره‌کننده سابق صلح خاورمیانه در گفت‌وگو با شبکه NPRگفت: تصمیم ترامپ برای لغو شرایط معاهده هسته‌ای احتمالا به نفع ایران تمام خواهد شد تا به آمریکا نشان دهد که هزینه این خروج را خواهد پرداخت. روز چهارشنبه این ادعا از سوی مقامات صهیونیستی مطرح شد که ۲۰ موشک به سمت بلندی‌های جولان که از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده، شلیک شده است. بروس ردیل نیز می‌افزاید دونالد ترامپ تنها چند روز دیگر دوباره بنزین روی این آتش خواهد پاشید و آن نیز انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس است. او در این رابطه تصریح می‌کند: این اقدام بسیار خطرناک است. این انتقال سیگنالی را خواهد فرستاد که آمریکا به‌دنبال رویارویی با ایران است.

در این شرایط انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس موجب مقاومت بیشتر فلسطینی‌ها می‌شود که آن را پایتخت خود می‌دانند. همچنین این شهر به‌عنوان شهری مقدس برای مسلمانان به حساب می‌آید که حضور سفارت آمریکا در این شهر به معنی بی‌توجهی کاخ سفید به این مهم است. فلسطینی‌ها می‌گویند زمان‌بندی آمریکا به منظور انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس بسیار بد بوده و مفسران آن را مانند پاشیدن نمک روی زخم اعلام می‌کنند، چراکه با «روز نکبت» همزمان شده است. برای اینکه در این روز هزاران هزار فلسطینی از خانه و کاشانه خود آواره شدند. این در شرایطی است که مقامات کاخ سفید می‌گویند که این تنها اجرای یک سیاست معطل مانده بوده که از سوی کاخ سفید اجرا می‌شود و هیچ ربطی به انتخاب روزش ندارد. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در این رابطه می‌گوید: این تصمیم براساس منافع آمریکا گرفته شده و یکی از قول‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به حساب می‌آید. فریدمن می‌افزاید: البته که این خواست اسرائیل نیز هست و بابت آن نیز بسیار خوشحال هستند.

در این راستا گفته می‌شود کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اند و در این ارتباط وزیر امور خارجه بحرین گفته است که رژیم صهیونیستی حق دارد که از خود در برابر دیگران دفاع کند. ویکتوریا کوتس، مشاور ارشد امنیت ملی برای ارزیابی راهبردی در آمریکا می‌گوید: وقتی دفاع بحرین را می‌بینیم این‌قدرت دو چندانی به آمریکا می‌دهد تا انتقال سفارت را انجام دهد. کوتس اضافه می‌کند: این نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری ما مسیر درستی را طی می‌کند. کوتس مدعی است: این اقدام به منظور برقراری تعادل در منطقه نبوده، بلکه رئیس‌جمهوری به‌دنبال آن است که چه چیزی کشورهای منطقه را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را مطلوب نمی‌دانند و پیش‌تر خواستار دست کشیدن از این اقدام شده بودند. فریدمن در این زمینه اشاره می‌کند: در این میان کسانی هستند که از این تصمیم خوشحال هستند، در عین حال که کسان دیگری نیز وجود دارند، این تصمیم را ناخوشایند تلقی کرده‌اند.