در شرایطی که کوبا برای سالیان سال منتظر یک چرخش بود، این چرخش بدون سر و صدا در قالب یک برنامه اداری آرام صورت گرفت. خوزه لوییس آرمنتورس، ۲۸ ساله و یک روانشناس اهل هاوانا درحالی‌که در شامگاه عصر پنج‌شنبه به سیگار پک می‌زد به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفت: در دیگر کشورها، وقتی یک رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود همه چیز دگرگون شده از شکلی به شکل دیگر در می‌آید، اما در اینجا وقتی یک رئیس‌جمهور جدید می‌آید همگان به این باور رسیده‌اند که هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. خبرنگار نیویورک‌تایمز می‌نویسد: شاهد بودم، او که در کنار دوست تکنسین برق خود ایستاده بود، او نیز به نشانه تایید سر تکان می‌داد. الیس ممندز در تایید سخنان خوزه لئوییس گفت: «داشتن رویا در این کشور بسیار خطرناک است. نمی‌توانی به آنها برسی، برای اینکه نمی‌دانی قرار است چه اتفاقی بیفتد و ما واقعا از این همه ناامیدی که اطرافمان را گرفته بریده‌ایم.»  

پس از اینکه رائول کاسترو در سال ۲۰۰۸ قدرت را از دستان برادرش گرفت، او کشور را به سمت اصلاحات غیرمنتظره‌ای برد تا اتفاق مثبتی در اقتصاد این کشور بیفتد. این اصلاحات شامل رفتار ملایم داشتن با آمریکا بود که خود آن کشور در آن زمان با مدیریت اوباما شاهد تحولاتی جدید در راستای سیاست خارجی بود. دو کشور در دوران باراک اوباما توانستند یخ‌ها را بشکنند و ارتباطات دوطرفه را تقویت کنند، اما هم‌اینک این روند با آمدن دونالد ترامپ کند شده است. در این جزیره مردم وعده‌های زیادی شنیده‌اند که هیچ‌کدام از این قول‌ها تاثیری عملی در زندگی کوبایی‌ها نداشته است. ناامیدی از در و دیوار شهر می‌بارد، زیرا هیچ‌کدام از انتظارات به وقوع نپیوستند. اما اصلاحات اقتصادی؛ برخی از آنها اصلا محقق نشدند. درحالی‌که موفق‌ترین برنامه اقتصادی آنها یعنی کسب‌وکارهای کوچک از سکه افتادند، دولت سعی داشت آن را به پیش ببرد. در مورد رابطه نزدیک با آمریکا چطور؟ دونالد ترامپ با اژدر آن را خراب کرد، حداقل در گفتار بسیار به آن ضربه زد. دیگر شانس مردم این کشور برای ورود به آمریکا نیز با قوانین سخت‌گیرانه‌تر ترامپ به صفر رسیده است.

در تازه‌ترین ضربه‌ای هم که به این روابط وارد شده آمریکا دیپلمات‌های خود را در کوبا به شکل گسترده‌ای کاهش داده و از ارائه ویزا به مردم این کشور خودداری هم می‌کند. این حرکت درپی یک اقدام مرموز صورت گرفت که چندین نفر از کارکنان سفارت آمریکا مریض شدند و برخی از یک حمله رازآلود به سفارتخانه خبر دادند. البته پیشتر ورود مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا با تنگناهایی روبه‌رو بود، اما باراک اوباما با گشاده دستی قانونی تنظیم کرد که در پی آن ورود کوبایی‌ها چه از راه خاک چه از طریق دریا موجب ماندگاری در خاک آمریکا می‌شد. اکنون اما ترامپ درحال خراب کردن تمامی مسیرها چه قانونی و چه غیرقانونی است. کسانی هم که عزم سفر به آمریکا دارند باید یک سفر قندهارگونه داشته باشند. کشوری که در آن یک کنسولگری نباشد تا کارهای اداری مربوط به ویزا را انجام دهد، مردمش مجبور می‌شدند ابتدا به کلمبیا سفر کنند و برای ویزای آمریکا اقدام کنند و هزینه آن بیشتر از درآمد روزانه آنها بوده که نزدیک به یک دلار است. با این حال حتی آمریکا با مدیریت ترامپ این مسیر را هم مسدود کرده است. گفته می‌شود هزاران کوبایی هستند که با این قوانین سخت‌گیرانه نمی‌توانند فرزندانشان را که در آمریکا هستند ملاقات کنند.