این اقدام به‌طور بالقوه می‌تواند هدف ترامپ در جهت محدود کردن بیشتر بازرس رابرت مولر را تقویت کند.

اخراج روزنستاین یکی از گزینه‌ها است و گزینه‌ها حتی می‌تواند به اخراج جف سشنز، دادستان کل آمریکا نیز ختم شود. ترامپ به‌شدت از اینکه به دفتر دوست قدیمی‌اش حمله شده، عصبانی است. مقامات می‌گویند که ترامپ به‌دنبال اخراج روزنستاین است اما هنوز معلوم نیست حتی اخراج معاون دادستان کل آمریکا نیز او را راضی کند. ترامپ برای مدت طولانی است که از مقامات دادگستری آمریکا ناراضی و عصبانی است، زیرا که اعتقاد دارد آنها به اندازه کافی از وی در برابر بازرس مولر حمایت نکرده‌اند. اما برخی کارشناسان می‌گویند که حمله به دفتر وکیل شخصی‌اش می‌تواند نقطه عطف حرکت ترامپ به سوی بازرس مخصوص پرونده روس‌گیت باشد.

در این میان اما اختلاف‌نظرهایی میان کارشناسان در مورد اقدام بعدی ترامپ وجود دارد. برخی می‌گویند اخراج مولر می‌تواند ریاست‌جمهوری را وارد فاز بعدی بحران کند و دشمنان و منتقدان ترامپ به این طریق جسورتر خواهند شد. برخی دیگر اما بر این باورند که ترامپ حتی ممکن است خود روزنستاین را نیز اخراج نکند. این در شرایطی است که برخی نزدیکان ترامپ به این نتیجه رسیده‌اند که الان ترامپ توانسته مورد قوی‌تری علیه روزنستاین به‌دست آورد. آنها بر این باورند که روزنستاین از خطوط قرمز عبور کرده است و در جایی که نباید دخالت کرده است. از سویی اخراج روزنستاین به‌عنوان کسی که شاهدی بالقوه برای بازرس مولر به‌حساب می‌آید می‌تواند روند روبه‌جلوی پرونده را آرام‌تر کند، زیرا با قلم او بوده که اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی به‌دلیل انتشار یادداشت‌هایش میسر شده است.

مشاوران حقوقی ترامپ معتقدند زمان مناسبی رسیده تا ادعا کنند که روزنستاین نام اف‌بی‌آی را با این اقدام خود لکه‌دار کرده و می‌توانند از این اقدام علیه روزنستاین استفاده کنند. با این حال یک منبع به سی‌ان‌ان گفت که ترامپ به‌رغم اینکه اخراج روزنستاین را به‌عنوان یک گزینه محتمل مدنظر دارد، یکی از رهبران برجسته کنگره از محافظه‌کاران به وی توصیه کرده است که معاون دادستان کل آمریکا را اخراج نکند.

در این میان اما اخبار دیگری نیز به گوش می‌رسد که حکایت از اخراج بازرس مولر دارد. به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاورانش اخیرا بحث اخراج بازرس ویژه را در جلسات خود مطرح کرده‌اند. این در شرایطی است که نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که دونالد ترامپ دسامبر گذشته برای اخراج رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تلاش کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن تصمیم به اخراج رابرت مولر، رئیس شورای ویژه تحقیقات گرفت که متوجه شد این کمیته دویچه‌بانک را برای دریافت اطلاعات مالی ترامپ احضار کرده است. با این حال تیم مولر به کاخ سفید اعلام کرد این گزارش‌ها صحت ندارد و رئیس‌جمهوری آمریکا هم از اقدامش عقب‌نشینی کرد. وکلای ترامپ هم اعتقادی به صحت این گزارش‌ها نداشتند زیرا ترامپ پولش را در بانک مذکور نگه نداشته بود. این گزارش در همان روزی منتشر شد که کاخ سفید گفت ترامپ معتقد است قدرت اخراج مولر را دارد. در همان روز عوامل اف‌بی‌آی با حمله به دفتر و اتاق مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ در هتلی جنجال به پا کردند. کوهن به اتهام جعل بانکی، جعل اینترنتی و نقض‌های مالی در طول فعالیت در کمپین دونالد ترامپ تحت بازجویی قرار دارد.

عوامل اف‌بی‌آی به‌دنبال اسنادی مرتبط با پرداخت‌ پول به دو زن بودند که ظاهرا سال‌ها پیش با دونالد ترامپ رابطه جنسی داشتند. این بخش از تحولات مرتبط با کوهن، باعث شد ترامپ از کوره در برود و آن حمله را «شرم‌آور» و «حمله به کشورمان به معنای واقعی» توصیف کرد. این حمله به دستور روزنستاین صورت گرفته است. با این حال تهدید ترامپ برای اخراج مولر در ماه دسامبر اولین بار نبود. نیویورک تایمز پیش‌تر هم گزارش داد که رئیس‌جمهوری آمریکا ژوئن گذشته قصد اخراج مولر را داشت اما پس از آنکه دان مک‌گان، رئیس شورای کاخ سفید تهدید به استعفا کرد، ترامپ نهایتا کوتاه آمد. با این حال سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اخیرا گفته است که ترامپ هم‌اینک نیز قدرت اخراج مولر را دارد. اما او نگفت که ترامپ قصد دارد این کار را انجام دهد یا نه. یک منبع می‌گوید از زمانی که ترامپ با سقوط دو تن از یاران سابق خود یعنی پل مانافورت و ریک گیتس مواجه شد، به‌دنبال اخراج مولر بوده است.