واشنگتن ماه گذشته میلادی همزمان با موافقت با نخستین دیدار تاریخی میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی که قرار است پایان مه سال‌جاری میلادی صورت گیرد، ناظران را شگفت‌زده کرد. پیشنهاد کره‌شمالی برای این نشست از سوی چونگ ایویی یونگ، مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی که در روزهای گذشته با کیم‌جونگ‌اون در پیونگ‌یانگ دیدار داشت، به واشنگتن تقدیم شد. با این حال، هنوز در برخی محافل آمریکایی و برخی محافل در منطقه این نگرانی هست که آیا نشست قریب‌الوقوع میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر. یکی از خواسته‌های کره‌شمالی برای انجام مذاکرات (که پیشتر آن را مطرح کرده بود) خروج نیروهای ایالات‌متحده مستقر در کره‌جنوبی و پایان ائتلاف امنیتی میان سئول و واشنگتن بوده است.

 به هر روی، کره‌جنوبی نیز دیروز از پیشنهاد مطرح شده از سوی کره‌شمالی برای مذاکرات درباره خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره کره استقبال کرد.

اواخر ماه‌جاری میلادی نیز قرار است نشستی میان «کیم‌جونگ‌اون» و «مون‌جائه‌این»، روسای‌جمهور دو کره‌ انجام شود. آمادگی کره‌شمالی برای خلع‌سلاح اتمی در مذاکرات پیش‌رو با آمریکا درحالی بیان می‌شود که «ری یونگ هو»، وزیر امورخارجه کره‌شمالی، دیروز در پروازی از عشق‌آباد ترکمنستان به مسکو رفت. برخی ناظران بر این باورند که مقام‌های کره‌شمالی دیپلماسی گسترده را در سطح منطقه‌ای (دیدار با رهبران چین و روسیه و دیداری در اواخر ماه جاری با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی) و بین‌المللی (سفر به کشورهای اروپای شرقی و دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا) در پیش گرفته‌اند تا احتمالا فرآیند بازگشت کره‌شمالی به عرصه بین‌الملل پس از دیدار «اون- ترامپ» سرعت بیشتری به خود بگیرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که نقش چین در بازگشت کره‌شمالی به مذاکرات بسیار جدی است. خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس می‌نویسند چین صادرات قطعات الکترونیکی و سایر کالاهایی که امکان استفاده از آنها در تسلیحات وجود دارد را به کره‌شمالی ممنوع اعلام کرده است.

 این حرکت تشدید تحریم‌های سازمان ملل متحد بر سر توسعه موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ است. در بیانیه شامگاه یکشنبه وزارت تجارت چین آمده است، ممنوعیت مذکور شامل قطعات صنعتی با کاربرد دوگانه، آلیاژهای فلزی و سایر موادی می‌شود که هم می‌توان از آنها در محصولات غیرنظامی و هم تسلیحاتی استفاده کرد. پکن همواره حامی دیپلماتیک پیونگ‌یانگ بوده است اما از تحریم‌های سازمان ملل‌متحد حمایت کرد چراکه رهبران چین از رفتار شدیدا بی‌محابای همسایه‌شان ناامید شده‌اند. چین تقریبا کل بخش تجاری و انرژی کره‌شمالی را تامین می‌کرد. تازه‌ترین دور ممنوعیت‌ها شامل قطعات، نرم‌افزار و ابزارهای ساخت هواپیما، فیبرکربن، تجهیزات ولتاژ بالا و با درجه حرارت بالا و ابزارهایی برای ترکیب و سنجش مواد شیمیایی می‌شود.