این اولین گروه موسیقی کره‌جنوبی بوده است که از بیش از یک دهه گذشته به کره‌شمالی رفته است. کیم‌جونگ‌اون هم اولین رهبر کره‌شمالی است که به تماشای اجرای یک گروه هنری از همسایه جنوبی کشورش می‌رود. این درحالی است که آمریکا و کره‌جنوبی روز یکشنبه مانور نظامی مشترک سالانه خود را آغاز کردند. به دلیل مذاکرات پیش روی این دو کشور با کره‌شمالی، از گستردگی این رزمایش در مقایسه با سال‌های قبل کاسته شده است. در مانور امسال که قرار است یک ماه طول بکشد، احتمالا یک یا دو هفته از مدت این رزمایش کم شود. همچنین تعداد بعضی از ادوات نظامی استراتژیک نظیر زیردریایی‌های هسته‌ای در مقایسه با سال‌های قبل بسیار کمتر شده است. قرار بود این مراسم حدود یک ماه پیش برگزار شود که به‌دلیل همزمانی با بازی‌های المپیک زمستانی سئول در کره‌جنوبی به تعویق افتاد. در سال‌های گذشته برگزاری این رزمایش عمدتا با واکنش تند و منفی پیونگ‌یانگ مواجه می‌شد ولی تا امروز رهبران کره‌شمالی واکنش خاصی نداشته‌اند.

نشست رهبران دو کره روز ٢٧ آوریل یعنی کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد. همچنین قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم تا پایان ماه مه با کیم‌جونگ‌اون دیدار کند. حدود یک ماه پیش بود که کره‌شمالی خواستار مذاکره با آمریکا شد. این خبر بعد از دیدار ژنرال کیم‌یونگ چول، یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی کره‌شمالی با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در آستانه مراسم اختتامیه المپیک زمستانی در پیونگ‌چانگ اعلام شد. برخی می‌گویند حضور رهبر کره‌شمالی در کنسرت خوانندگان پاپ کره‌جنوبی بیش از پیش یخ‌های روابط دو کشور را آب کرده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی نیز در گزارشی اعلام کرد که حضور رهبر جوان‌مان در کنسرت خوانندگان همسایه‌ جنوبی کشورمان نشان می‌دهد که وی به موسیقی مردمی کره‌جنوبی اهمیت فراوانی می‌دهد و آن را به خوبی درک می‌کند.

خوانندگانی هم که در پیونگ‌یانگ حضور پیدا کرده‌اند، می‌گویند که از پذیرایی گرم مقامات کره‌شمالی شگفت‌زده شده‌اند. شگفت‌زدگی آنها اما زمانی افزون شده که متوجه شده‌اند تماشاچیان شمالی‌شان با ‌آهنگ‌ها همخوانی داشته‌اند. کیم یه ریم، رهبر گروه «Red velvet» که با نام هنری «یری» شناخته می‌شود می‌گوید: مدت زمانی که ما را تشویق کردند طولانی و فراتر از انتظار ما بود. او افزود: در برخی از زمان‌هایی که ما می‌ایستادیم، این تماشاچیان بودند که باقی ترانه را می‌خواندند. او تصریح می‌کند: این عوامل باعث شد ما احساس راحتی کنیم.

این گروه معروف پاپ پس از اجرای خود جملگی تاکید کردند که اگر دوباره به پیونگ‌یانگ دعوت شوند حتما در این شهر حضور پیدا خواهند کرد. کانگ سئول گی، یکی دیگر از خوانندگان این گروه به سی‌ان‌ان گفت: «اینجا همه لبخند به لب دارند و همین ما را قوی‌تر از پیش می‌کند.» این خواننده ابراز امیدواری می‌کند که تبادل موسیقایی بیشتری با همسایگان شمالی خود داشته باشند. اجرای خوانندگان سئولی تا امروز ادامه خواهد داشت. این کنسرت سه روزه باعث شده است که مردمان بیشتری بتوانند در برنامه‌های هنرمندان کره‌جنوبی حضور داشته باشند. پیش‌تر اجرای این برنامه یک یا دو روز بیشتر طول نمی‌کشید.

گروه «Red velvet» قرار است امروز آخرین اجرای خود را در کره‌شمالی داشته باشد. گفته می‌شود که در یکی از اجراهای برنامه نیز کیم بو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی حضور داشته است. یکی از مهم‌‌ترین پالس‌های مثبت به سئول، حضور خواهر رهبر کره‌شمالی در بازی‌های المپیک در کشور همسایه جنوبی بوده است. قدم بعدی نیز به گفته تحلیلگران برگزاری پرشورتر موسیقی پاپ در پیونگ‌یانگ بوده است. موسیقی پاپ در دهه ۹۰ در کره‌جنوبی رواج پیدا کرد و از آن زمان طرفداران بسیاری در این کشور پیدا کرده است. گروه «K-pop girl» دومین گروهی است که در این کشور برنامه اجرا کرده است. در شبه‌جزیره این گروه طرفداران زیادی دارد.