اتحاد پوپولیست‌ها در واشنگتن عکس: رویترز

چند ماه پیش او از کاخ سفید و سایت دست راستی بریتبارت اخراج شد. علت اخراج وی از این سایت به‌دلیل سخنانی بوده که وی در یک کتاب علیه ترامپ زده است. در آن زمان ترامپ گفته بود که استیو کاملا عقل خود را از دست داده است. اما حالا استیو بنن، معمار کارزار پوپولیستی ترامپ و استراتژیست سابق رئیس‌جمهوری آمریکا با یک ماموریت در مقیاس بین‌المللی به صحنه‌ بازگشته است. به همین منظور او روز گذشته در مراسم سالانه دست‌راستی‌های افراطی فرانسه، یعنی جبهه ملی در شهر لیل حضور پیدا و سخنرانی کرد. او پیش از آن نیز با مارین لوپن رهبر جبهه ملی نیز دیدار و گفت‌وگو داشته است.

کسانی که با استیو بنن آشنا هستند بر این باورند که وی احتمالا هفته بعد به مجارستان خواهد رفت و با نخست‌وزیر این کشور یعنی هکتور اوربان دیدار خواهد کرد. زمانی که از استیو بنن در مورد این ادعا سوال شد، وی پاسخ صریحی به آن نداد و تنها اعلام کرد که وی اوربان را مانند یک قهرمان دوست دارد و او را مهم‌ترین و درست‌ترین فرد در صحنه راست‌ها دانست. در زوریخ، بنن اما تاکید کرد که سفری به آلمان خواهد داشت و با دبیرکل حزب افراطی و دست‌راستی آلترناتیو برای آلمان دیداری جذاب خواهد داشت. او همچنین قرار است با آلیس ویدل و بئاتریکس وون‌استورش نیز دیدار داشته باشد. این دو جزو افراطی‌ترین افراد دست‌راستی در آلمان به‌حساب می‌آیند که چند ماه پیش از سوی پلیس آلمان به‌دلیل توییت‌های نفرت‌پراکنانه علیه مسلمانان دستگیر شده بودند. اما ایتالیا فعلا در اولویت کاری استیو بنن است. جایی که هفته گذشته یک انتخابات در این کشور برگزار شد و دست‌راستی‌های این کشور اعم از تندور و میانه‌رو توانستند بیش از نیمی از پارلمان را به‌دست آورند.

هر دو بال میانه‌رو و تندروی ایتالیا در انتخابات با شعارهای ضدمهاجرتی توانستند آرای قابل‌توجهی به‌دست آورند. در مصاحبه‌ای که استیو بنن در ایتالیا داشته، گفت که با افراد متعددی از جمله بازرگانان و کارفرمایان و سرمایه‌گذاران نیز دیدار داشته است. در این میان سخنگوی رهبر ضدمهاجرتی لیگ گفت که این دو قصد داشتند باهم دیدار داشته باشند و این اتفاق رخ نداد. اما یک سخنگوی حزب ۵ ستاره که یک حزب ضدنهاد مستقر است و توانست در انتخابات اخیر نیز یک‌سوم از آرای ایتالیایی‌ها را به‌دست آورد، گفت که دبیرکل این حزب اگر درخواستی برای ملاقات داشته باشد هرگز دست رد به سینه استیو بنن نخواهد زد و برای همین با وی دیدار داشته است.

سوای ملاقات‌هایی که او در کمپو دی‌فری داشت، او در هتلی که اقامت داشت مدام با افراد مختلف دیدار و گفت‌وگو داشت و شاهدان می‌گویند یک لحظه نیز اتاق وی خالی نمی‌ماند. در رم، او در هتل لوکس و اعیانی رافائل اقامت داشت، جایی‌که پیش‌تر در سال ۱۹۹۳، بنیتین کراسی، چهره فاسد ایتالیا و استاد سیلویو برلوسکونی مجبور به خروج از صحنه سیاسی شد و در آنجا رسما از دنیای سیاست کناره‌گیری کرد. در میلان او در یک اتاقی حضور داشت که عکسی از دوک مانتوی، استاد فتنه‌گر رنسانسی روی دیوارش بود. اتاقی که سراسر با فرش‌های قرمز پوشیده شده بود و روی چرخ سرویس هتل، سوای قهوه، کتابی با عنوان «سرخط‌های مهم زندگی من» نیز در کنارش قرار داشت.

او در هر دو شهر با پولیور آبی و سفید خود در میان مردم ظاهر شد. او گفته است که یک رویای بزرگ برای پوپولیست‌های دنیا در نظر دارد. در ایالات‌متحده او گفته است که به دنبال تاسیس اتاق فکری است که بتواند از طریق آن پوپولیست‌های دنیا را از نظر اقتصادی و ایده‌های اجتماعی به‌خوبی مسلح کند. حالا چشم‌انداز او به فراتر از مرزهای آمریکا کشیده و تا اروپا نیز گسترده شده است. مهم‌ترین قدمی که او در این راه برخواهد داشت این است که او قصد دارد لشکری از پیاده سربازان پوپولیست تشکیل دهد تا بتوانند ابتدا شبکه‌های مجازی را فتح کنند.

کلید این ماجرا را باید در جدایی استیو بنن از سایت و رادیوی اینترنتی بریتبارت جست‌وجو کرد. او قصد دارد با راه‌انداختن شبکه‌های اجتماعی مختلف تنها خواسته‌های خود را به زبان انگلیسی بیان نکند. این سایت تنها به زبان انگلیسی کار می‌کند اما او قصد دارد تا زبان‌های مختلفی را در این راه به‌کار بگیرد و تنها به زبان انگلیسی اکتفا نکند. افزون بر این او می‌تواند آزادانه‌تر نسبت به زمانی که در سایت بریتبارت حضور داشت، فعالیت کند. برخی می‌گویند که احتمال دارد استیو بنن برای پیشبرد خود همین سایت بریتبارت را بخرد و با مدیریت مستقیم خود آن را چندزبانه کند اما همه این تئوری‌ها در حد گمانه‌زنی است.

طرفداران این عقیده بر این باورند که بنن با همین سایت توانست پر بگیرد و با همین سایت توانست به کمک ترامپ بیاید. با این حال خود بنن می‌گوید که دنبال برندهای معروف‌تری مانند نیوزویک یا نشریات بین‌المللی آمریکا است. برخی می‌گویند اگر او نتواند با هیچ‌کدام از مجلات معروف به توافق برسد، احتمال اینکه وی نشریه‌ای با برندی جدید تاسیس کند، زیاد است و احتمال خرید سایت بریتبارت بسیار کم است.  خرید مجله بین‌المللی برای او از این‌رو اهمیت دارد که وی قصد دارد تا حرص و ولع خود را تا مرزهای قاره اروپا گسترش دهد. او در مصاحبه‌ای اخیرا تاکید کرده است که او سال آینده میلادی یک سایت خبری قوی افتتاح خواهد کرد که به چند زبان منتشر خواهد شد.

اروپا جایی است که بنن بیشترین امید را برای تحقق خواسته‌های خود دارد چراکه اروپا به‌شدت از موضوع پناهجویان و مهاجرت آسیب‌دیده و او می‌تواند در این شرایط کمک شایانی به پوپولیست‌های اروپایی کند.  بنن قصد دارد با تهاجم بیشتری مشکل مهاجرت را در کشورهای اروپایی از پیش پای مردم بردارد و حوزه‌های پوپولیسم را گسترش دهد. او گفته است: حضور نیروهای ملی‌گرا در راس قدرت از این‌رو اهمیت دارد که آنها با قدرت‌ها و تمدن‌های قدیمی مانند ترکیه، ایران و چین به مبارزه برخیزند. او همچنین به‌طور فزاینده‌ای علاقه دارد تا مردم به جنگ سازمان‌های رسانه‌ای مانند فیس‌بوک بروند که از داده‌هایشان پول به‌دست می‌‌آورند.

بنن در واقع در سخنرانی اخیر خود در زوریخ از اهداف آتی خود رونمایی کرد. او از پول‌های مخفی گفت که می‌تواند به کمک پوپولیست‌ها بیاید. بنن در یک سخنرانی دیگر که توسط «دای ولت‌وش» که یک مجله محافظه‌کار سوئیسی است، سازماندهی شده بود از صنایعی سخن گفت که می‌تواند سرمنشأ کمک‌های مالی مخفی به گروه‌های دست‌راستی باشد. بنن همچنین در یک سخنرانی که در میلان داشت، گفت: اگر بروکسل و اتحادیه اروپا نگران این هستند که ایتالیا مجددا به سمت لیر خواهد رفت، نگرانی خودشان را باید به سمت سایر دولت‌ها و جوامع دیگر هم گسترش دهند. در همین حال او گفت که عاشق احزاب ایتالیایی دست راستی است که از فناوری‌های نوین استفاده کرده‌اند.  

حزب ۵ ستاره ایتالیا یک حزب مبتنی بر وب است که دموکراسی آنلاین و مستقیم را تبلیغ می‌کند و حزب لیگ، حزب تجزیه‌طلبی که قبلا در شمال مستقر بوده، توانست که رسانه‌های اجتماعی را در این کشور در ایام انتخابات تحت‌کنترل خود درآورد.  این درحالی است که این احزاب متهم به انتشار اخبار جعلی به‌ویژه در زمینه مهاجران و جرم و جنایت‌ هستند. در عین حال اینها متهم به استفاده از روبات‌هایی هستند که اخبار جعلی را نشر می‌دادند. بنن در این زمینه گفت: شاید روبات‌ها هم بوده باشند اما مطمئنم که در میان آنها انسان‌های واقعی زیادی هم بوده‌اند.

او در انتهای سخنرانی‌اش آرزو کرد که این دو حزب با یکدیگر دست اتحاد بدهند و با یکدیگر کار کنند و در صورتی که احزاب دست راستی میانه نتوانستند دولتی تشکیل دهند، آنها اقدام به تشکیل دولت کنند. رنزی، که بازنده بزرگ انتخابات بوده است با نتایج به‌دست آمده در ایتالیا گفت که نتیجه این انتخاب یک درس واقعی عینی به همه کشورهای اروپایی است و همه باید از آن عبرت بگیرند. او تصریح کرد: سعی کردم با ساز بروکسل در مورد موضوع مهاجران برقصم اما نتیجه آن چیزی شد که هم‌اینک می‌بینیم. باقی کشورها درهای خود را بستند و این ایتالیا بود که در این زمینه تنها ماند.

 

04-01