ریاض میزبان سرمایه‌گذاری غرب

اما شاید فروش این عقیده چندان آسان نباشد. شاهزاده محمد بن‌سلمان که امروز در بریتانیا حضور خواهد داشت، به‌دنبال کاهش وابستگی نفتی کشورش است و قصد دارد با فساد مزمن مبارزه کند و عربستان را از حالت یک کشور سنتی و محافظه‌کار خارج کند. اما شدت و حدت برخورد محمد بن‌سلمان با عموزاده‌ها و خویشاوندانش به بهانه مبارزه با فساد به‌گونه‌ای بوده است که برخی از سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این کشور بدبین کرده است. در این میان گرچه عربستان و آمریکا رقبای یکدیگر در خرید سهام شرکت نفتی آرامکو هستند، حتی به‌رغم این قرارداد مهم هنوز نگرانی‌ها در مورد رعایت حقوق بشر و عدم محدودیت در اعدام‌ها پابرجا است.

جین کینونمنت، یک کارشناس خاورمیانه در اتاق فکر چتم هاس می‌گوید: سرمایه‌گذاران از اصلاحات صورت گرفته از سوی محمد بن‌سلمان خوشحال هستند، زیرا می‌دانند که منفعت و سود عظیمی به آنها خواهد رسید اما هنوز می‌توان رگه‌هایی از نگرانی‌ها را هم مشاهده کرد. ریچل ریوز، رئیس کمیته کسب‌وکار تاثیرگذار در پارلمان بریتانیا هشدار داد که بریتانیا به‌دلیل اینکه در فهرست سرمایه‌گذاران شرکت آرامکوی عربستان سعودی قرار گرفته است، شهرت و اعتبار خود را به خطر انداخته است. او ادامه داد: «این رویه موجب می‌شود که جذابیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور نیز آسیب ببیند.»

محمد بن‌سلمان نوامبر گذشته تعدادی از شاهزاده‌های این کشور را دستگیر کرد و گفت که قصد دارد تا با سرطان فساد در این کشور که روبه‌رو شده، مبارزه کند. بیشتر بازداشت‌شدگان درحال حاضر آزاد شده‌اند اما از این طریق محمد بن‌سلمان توانسته است بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از اموال آنها را مصادره کند.  محمد بن‌سلمان برای پیشبرد اهداف خود جاه‌طلبی‌های فراوانی دارد. این شاهزاده ۳۲ ساله ابتدا قرار است که با نخست‌وزیر بریتانیا دیدار کند و سپس در ۱۹ مارس به (۲۸ اسفند) به ایالات‌متحده سفر و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده دیدار کند.  او همچنین در سفر خود به بریتانیا یک میهمانی هم به صرف شام با ملکه الیزابت و شاهزاده چارلز خواهد داشت که وارث تاج و تخت بریتانیا به حساب می‌آید. سفر محمد بن‌سلمان پس از سفر وی به مصر صورت گرفته است. دیدار از بورس لندن و همچنین بورس نیویورک که بعدا صورت خواهد گرفت، موجب خواهد شد تا سرمایه‌گذاران موضوع واگذاری سهام شرکت دولتی آرامکو را دقیق رصد کنند که قرار است تا آخر سال‌جاری میلادی رخ دهد.  

یک منبع آشنا با این سفر به رویترز می‌گوید: در برنامه محمد بن‌سلمان دیدار با رهبران مذهبی نیز پیش‌بینی شده است و او با اسقف اعظم کانتربری دیدار خواهد کرد. این دیدار می‌تواند تابلویی از ایجاد یک جامعه تحمل‌پذیر از سوی عربستان سعودی باشد.

در پی اصلاحات محمد بن‌سلمان در عربستان سعودی برخی از محدودیت‌ها در این کشور لغو شده است. در این راستا سینماها مجددا بازگشایی شده است. کنسرت‌های موسیقی در این کشور از سر گرفته شده و برخی از محدودیت‌ها در مورد زنان نیز از میان برداشته شده است. زنان در این کشور از حق رانندگی برخوردار شده‌اند و اخیرا نیز اجازه حضور زنان در ارتش این کشور داده شده است. او قول داده است تا یک اسلام میانه‌رو را در این کشور سنی حکمفرما کند. در این شرایط خبرها حکایت از این دارد که شرکت‌های بریتانیایی مشتاق هستند تا با عربستانی‌ها در حوزه اکتشاف گاز و صنایع پتروشیمی همکاری بیشتری داشته باشند. هنوز جزئیاتی از نحوه این همکاری مشخص نشده است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا با استقبال از سفر ولیعهد عربستان به این کشور، سعودی‌ها را یک دوست قدیمی در منطقه خواند و هفته گذشته نیز در یک مقاله از اصلاحات محمد بن‌سلمان تعریف و تمجید کرد.  همزمان همتای عربستانی بوریس جانسون، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان اظهار کرد این کشور انتظار امضای توافق با انگلیس در چندین حوزه در جریان سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به لندن را دارد. عادل الجبیر در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در محل سفارت عربستان در شهر لندن گفت: با وجود برنامه‌ریزی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا این اتفاق نتوانسته از جذابیت این کشور به‌عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری بکاهد و او انتظار دارد که سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به انگلیس روابط دوجانبه آنها را به سطحی بالاتر برساند.

الجبیر تاکید کرد: روابط ما به حدی قدرتمند است که مذاکراتمان فراگیر و گسترده خواهد بود. قرار است توافق‌ها و یادداشت‌های تفاهم متعددی در ارتباط با چندین حوزه و مساله مختلف بین دو طرف امضا شوند. با این حال وزیر امور خارجه عربستان جزئیات بیشتری درباره این توافق‌ها و همین  طور دستورکار دقیق سفر محمد بن‌سلمان ارائه نکرد. وزیر خارجه عربستان درباره اینکه آیا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۹ بر میزان جذابیت بریتانیا برای سرمایه‌گذاری ریاض خواهد کاست، گفت: ما چنین فکری نمی‌کنیم. ما معتقدیم که بریتانیا یکی از قدرت‌های بزرگ جهان است.