در میان مونولوگ‌های لطیفه‌گونه ترامپ در میهمانی سالانه‌اش که با حضور خبرنگاران برگزار شد، او از احتمال دیدار خود با کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، به‌شرط کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش خبر داد. به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا به میهمانان و خبرنگاران حاضر در این جلسه گفت: «ما درحال‌حاضر با هم صحبت می‌کنیم. آنها چند روز پیش تماس گرفتند و گفتند که خواستار گفت‌وگو هستند. ما می‌خواهیم صحبت کنیم، اما ابتدا مجبور به کنار گذاشتن برنامه هستید. شما باید برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارید.» او تصریح کرد: «ما با آنها دیدار خواهیم داشت و خواهیم دید که این دیدارها مثبت خواهد بود یا نه؟»

هنوز مشخص نیست که ترامپ این سخنان را جدی گفته است یا نه. چون جلسات سالانه با زبانی طنز برگزار می‌شود. با این حال او تاکید کرد: «قطعا من و رهبر کره‌شمالی به‌طور مستقیم مذاکره نخواهیم کرد.» ترامپ همچنین گفت: تا زمانی که رهبر کره‌شمالی حضور داشته باشد، تئوری مرد دیوانه برای اوست نه من. اگر سخنان ترامپ جدی باشد، مذاکره احتمالی اولین گفت‌وگوی دولت ترامپ با پیونگ‌یانگ خواهد بود. سخنان ترامپ اما زمانی مطرح شده است که کارشناسان می‌گویند دولت کره‌شمالی در آستانه دستیابی به موشک‌هایی است که می‌تواند سرزمین اصلی آمریکا را مورد هدف قرار دهد. همزمان با این سخنان، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز شنبه اعلام کرد که امروز نمایندگانی از کره‌جنوبی به پیونگ‌یانگ سفر خواهند کرد و در مورد روابط دوجانبه و همچنین احتمال دیدار مقامات کره‌شمالی و آمریکا به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.

گفته می‌شود دو روز پس از گفت‌وگوی نمایندگان کره‌جنوبی در پیونگ‌یانگ، این افراد به واشنگتن سفر خواهند کرد اما قبل از آن دیداری با «این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در کاخ آبی این کشور خواهند داشت. قرار بود که پیش‌تر مقامات ایالات‌متحده با مقامات کره‌شمالی در حاشیه المپیک زمستانی سئول دیدار داشته باشند اما این دیدار در دقیقه نود به‌دلیل انتقاد مایک پنس از مسائل حقوق بشری در کره‌شمالی لغو شد. قرار بود که معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با خواهر کیم‌جونگ‌اون دیدار داشته باشد. حتی این گمانه‌زنی مطرح شد که حضور ایوانکا ترامپ در سئول نیز به همین علت بوده است.

طعنه ترامپ به سشنز

در این جلسه ترامپ سخنان دیگری را هم در لفافه طنز بیان کرد. او با طعنه به سشنز گفت: «سر راه به سشنز گفتم سوار ماشینم شود تا او را برسانم اما خودش را کنار کشید.» این اظهارات ترامپ درحالی مطرح شده که طی یک هفته گذشته اختلافات میان او و سشنز بالا گرفته است. ترامپ چند ماه پیش شدیدا از بابت تصمیم سشنز برای کنار کشیدن از تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ناخرسند شده و هنوز از او دلخور است. ترامپ چند روز پیش در توئیتر به سشنز حمله کرده و گفت: «این مفتضحانه بود که سشنز از بازرس کل به‌عنوان یکی از افراد اوباما خواسته درباره جاسوسی‌های همراه با سوءاستفاده که با استناد به دادگاه تجسس در اطلاعات خارجی(FISA) صورت گرفته، تحقیقات انجام دهد.» سشنز اما پاسخ داد که این اقدام او به‌خاطر عمل به وظایفش به‌عنوان دادستان کل همراه با شرف و صداقت بوده است. همچنین ترامپ در این جلسه از رئیس‌جمهوری چین نیز ستایش کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا گمان می‌کند ایده ماندن رهبر کنونی چین در این سمت تا پایان عمر عالی است و شاید آمریکا هم روزی چنین کاری انجام دهد. به گزارش آسوشیتدپرس، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری ۷۱ ساله چین اخیرا برای تحکیم قدرتش تلاش کرده و ترامپ با اشاره به او در جمع حامیانش گفت: او اکنون رئیس‌جمهوری ابدی است و این عالی است. به‌نظر من چنین چیزی فوق‌العاده است. شاید ما هم روزی دست به چنین کاری زدیم. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش از حزب دموکرات مجددا انتقاد و نظرش را درباره یک سیستم فاسد بیان کرد و حمله به عراق را بدترین تصمیمی که تاکنون گرفته شده است، خواند. او همچنین جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را یک نخبه واقعی دیگر توصیف کرد. گرچه لحن ترامپ طنزآلود بود اما در توئیتر واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. یکی از قانون‌گذاران دموکرات از ایالت کالیفرنیا گفت: این حرف‌ها جوک باشد یا نباشد، اینکه درباره ریاست‌جمهوری ابدی مثل شی‌جین‌پینگ حرف بزنید، غیرآمریکایی‌ترین احساس یک رئیس‌جمهور آمریکایی می‌تواند باشد. تن جورج واشنگتن در گور لرزید.

پارلمان چین قرار است امروز در مورد برداشتن محدودیت‌های موجود در قانون اساسی تصمیم‌گیری کند و قدرت بیشتری به شی‌جین‌پینگ دهد.