نتانیاهو پیش‌تر از اینکه ترامپ دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را صادر کند، در طی یک سخنرانی از وی تشکر کرده بود. او قصد دارد که به‌طور شخصی در دیدار امروز خود با ترامپ نیز از این موضوع قدردانی کند. اسرائیل به‌عنوان یک متحد نزدیک به واشنگتن پس از چندین دهه، پاداش خود را اینگونه از ایالات‌متحده دریافت کرد.

شالوم لیپنر، یکی از متخصصان امور خارجی در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در مورد نتانیاهو می‌گوید: او کارزاری را به‌راه انداخت که نشان می‌دهد بهتر از هرکس دیگری آمریکا را می‌شناسد. حالا اما نوبت به ترامپ می‌رسد. وظیفه او گویی پایان دادن به هرچه موضوع جنجالی است که دموکرات‌ها نتوانسته‌اند از عهده آن برآیند. البته این جابه‌جایی ممکن است عواقب ناخوشایندی برای هر دو طرف داشته باشد. با این حال یکی دیگر از مشاوران نتانیاهو به نیویورک‌تایمز می‌گوید که در دیدار امروز نخست‌وزیر اسرائیل موضوع جابه‌جایی را پیش خواهد کشید. بنابر برنامه قبلی این جابه‌جایی در ۱۴ ماه مه صورت خواهد گرفت. نتانیاهو قصد دارد ترامپ را مجاب کند که خود در مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در بیت‌‌المقدس حضور پیدا کند. از پیش اعلام شده است که در این مراسم، وزیر امورخارجه آمریکا و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری این کشور حضور پیدا خواهند کرد. اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد ترامپ را برای حضور در مراسم مجاب کند زیرا ممکن است کمی از بار فشارهای اخیر روی او را کاهش دهد.

این درحالی است که موضوع رسوایی نتانیاهو درحال زخم باز کردن بوده و ممکن است آینده سیاسی او را در یکی، دو ماه آینده به خطر بیندازد. نتانیاهو نیز مانند ترامپ در داخل اخبار مربوط به رسوایی را اخبار جعلی می‌خواند و به‌نظر می‌رسد که هر دو مقام متوسل به یک شیوه دفاعی شده‌اند. در این شرایط اما هم رئیس‌جمهوری آمریکا و هم نتانیاهو پرونده‌هایی درحال گردش دارند و هر دو با اتهامات سنگینی روبه‌رو هستند. دولت ترامپ متهم است که با کمک روسیه به روی کار آمده و نتانیاهو نیز متهم به سوءاستفاده از مقام و دریافت رشوه شده است. البته ترامپ به‌عکس نتانیاهو به‌طور مستقیم مورد اتهام قرا نگرفته و بیشتر پای مشاوران و نزدیکان ترامپ به پرونده روس‌گیت باز شده است. نتانیاهو اما روز جمعه مجددا تحت بازجویی قرار گرفت. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز همچون ترامپ سعی کرد که از ارزش این بازجویی‌ها بکاهد و مدعی است که به قصد ضربه‌زدن به وی این پرونده‌ها رو شده است. ترامپ نیز پیش‌تر چنین ادعایی داشته است.

با این حال، برخی منابع در ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی با اشاره به‌وجود اختلافاتی در ائتلاف داخل اسرائیل تاکید کردند که این اختلافات برگزاری انتخابات زودهنگام را تسریع می‌بخشد. این منابع در گفت‌وگو با شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه اختلافات درون ائتلاف دولتی رژیم صهیونیستی باعث تسریع در روند انتخابات زودهنگام خواهد شد، اظهار داشتند: اعتقاد حاکم در داخل این ائتلاف و احتمالات حاکی از آن هستند که انتخابات در ژوئن سال‌جاری میلادی به‌صورت زودهنگام برگزار خواهد شد. این منابع افزودند: حزب «یهودیت توراتی» و دیگر احزاب مذهبی، موافقت با قانون بودجه کل مصوب شده در داخل ائتلاف دولتی برای سال ۲۰۱۹ را منوط به تصویب قانونی در کنست (پارلمان اسرائیل) کرده‌اند که مانع از جذب چهره‌های مذهبی یهود در ارتش می‌شود. قرار است که پیش‌نویس قانون بودجه سال ۲۰۱۹ طی دو هفته آتی تصویب شود.

موشه کحلون، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز با افزایش فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها به دلیل اتهامات فساد تحت بازجویی است، تهدید کرد، در صورتی که یکی از طرف‌های ائتلاف دولتی فعلی مانع از تصویب بودجه کل ۲۰۱۹ شود، این ائتلاف را منحل کرده و به سوی برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام گام برمی‌دارد. کحلون به طرف‌های ائتلاف اعلام کرد، در صورتی که بودجه در تاریخ مقرر تصویب نشود، استعفا خواهد داد و به این ترتیب کابینه منحل شده و مجبور به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام می‌شود.

احزاب مذهبی در کنست رژیم صهیونیستی که در ائتلاف حاکم نیز حضور دارند، لغو قانونی مبنی بر رفتن چهره‌های مذهبی یهودی به خدمت سربازی را شرط موافقتشان با بودجه ۲۰۱۹ اعلام کردند. احزاب مذهبی کنست می‌دانند که رسانه‌ها و ساکنان اراضی اشغالی درحال‌حاضر درگیر پرونده‌های فساد نتانیاهو بوده و هرگز آنها را مسوول فروپاشی ائتلاف موجود نخواهند دانست. آنها لغو قانون خدمت سربازی برای خود را شرطی برای حمایت از بودجه کل ۲۰۱۹ تعیین کرده‌اند.