شبح موسولینی بر فراز رم عکس: AFP

به گفته پلیس، در یک تجمع در قطب تجاری شمال میلان که به سرپرستی ماتئو سالوینی، رئیس گروه ضدمهاجرتی «لیگ» برگزار شد، ۱۵تا ۲۰ هزار تن شرکت کردند. این در حالی است که ترتیب‌دهندگان این تظاهرات می‌گویند، نزدیک به ۵۰ هزار نفر در این تجمع حضور داشته‌اند. این گروه که پیش‌تر با نام «لیگ شمالی» شناخته می‌شد، بخشی از ائتلاف جناح راست سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا است. خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد سالوینی که امیدوار است رهبر بعدی کشور باشد، درحالی در جایگاه ویژه سخنرانی حاضر شد که دختر پنج ساله‌اش را در آغوش داشت و به جمعیت گفت: «اول ایتالیایی‌ها.» وی به سیاست‌های مهاجرتی ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر سابق چپ میانه که برای انتخابات نامزد شده، تاخت و متعهد شد که به نفع سالمندان، کارگران بیکار و کسب‌وکارهای کوچک کار کند. در تظاهراتی دیگر در میلان نیز پلیس ضدشورش با تظاهرکنندگان مخالف فاشیسم که علیه تجمع جنبش نئوفاشیستی «کاساپوند» تجمع کرده بودند، درگیر شد.

پس از آنکه چند کشور اروپایی در سال‌های اخیر در مخالفت با شرایط اقتصادی و مهاجرتی به حکومت‌های راستگرا روی آورده‌اند، نگرانی‌هایی از روی کار آمدن دوباره گروه‌های راست افراطی در انتخابات پیش روی ایتالیا وجود دارد. پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز همچون رنتزی در تظاهرات ضدفاشیستی که توسط انجمن ملی پارتیزان‌های ایتالیایی و با شعار «فاشیسم دیگر هرگز» برگزار شده بود، حضور پیدا کرد. در میلان نیز صدها تن از فعالان ضدفاشیسم که بسیاری از آنان پرچم‌های حزب کمونیست ‌را در دست داشتند، در میدانی برای اعتراض گرد هم آمدند. در سیسیل نیز پیش از برگزاری تظاهرات گروه راست افراطی «فورزا نوا»، جو پرتنشی حاکم بود اما هیچ خشونتی از این تظاهرات ۱۰۰۰ نفری که در میدانی در پالرمو برگزار شد، گزارش نشد. برخی گزارش‌ها می‌نویسند که در اغلب شهرهای ایتالیا گویی حکومت نظامی برقرار است چراکه به نوشته بی‌بی‌سی «هزاران مامور پلیس در شهرهای سراسر ایتالیا مسوولیت برقراری نظم و آرامش را به عهده گرفته‌اند.»  با تمام این تفاصیل، تحولات ایتالیا به سویی می‌رود که نیویورک‌تایمز از آن با عنوان «چشم‌انداز بازگشت موسولینی» نام می‌برد. برخی پوسترهای موسولینی را با سر تراشیده در این خیابان و آن کوچه و فلان ساختمان یا دیوار نصب می‌کنند گویی صدای موسولینی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «من بازگشته‌ام»؛ آیا ایتالیای مدرن به آغوش موسولینی می‌رود یا دیکتاتور در روح ایتالیای مدرن حلول کرده است؟

با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ۴ مارس، بحث از موسولینی، ملی‌گرایی خشن، خشونت‌های افراطی، آزارها و دیگر هراسی‌ها ایتالیا را در خود فرو برده است و این کشور را به سویی می‌برد که ایدئولوژی‌های افراطی و فاشیستی را بار دیگر به رسمیت بشناسد. گفته می‌شود میانگین نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مهم صورت گرفته حاکی از آن است که ائتلاف جناح راست برلوسکنی که شامل احزب «فورزا ایتالیا»، لیگ و حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» می‌شود، در صدر قرار دارد اما از اکثریت در پارلمان برخوردار نخواهد بود.

04-01