البته ساعاتی بعد برخی مدعی شدند که تعداد کشته‌ها به ۲۰ نفر رسیده است اما سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز تعداد کشته‌ها را همان ۱۷ نفر اعلام کردند. اخبار تکمیلی حکایت از این داشت که این فرد ۱۹ ساله و به نام نیکلاس کروز است که در همین مدرسه درس می‌خوانده و از آن به دلایل انضباطی اخراج شده است. او در لحظات اولیه پس از کشتار توانسته بود از صحنه جنایتی که خلق کرده بود فرار کند اما یک ساعت بعد در نزدیکی مدرسه بدون دردسر، زمانی که در محاصره نیروهای پلیس بود، خود را تسلیم کرد.

در نگاه اول این‌گونه به‌نظر می‌رسید که این کشتار شاید یک انتقام شخصی صرف بوده اما بعدا مشخص شد وی از طرفداران دونالد ترامپ و عضو یک گروه نژادپرست دست راستی هم بوده است. به گفته شاهدان عینی او به سمت سیاهان و مسلمانان با عجله شلیک می‌کرده است. اسکات ایزرائل، کلانتر برووارد، گفته ضارب دست‌کم یک قبضه سلاح ای‌آر-۱۵ و چند خشاب پر همراه داشته ‌است. ای‌آر-۱۵ سلاحی نیمه‌خودکار و سبک است. این سلاح شباهت زیادی به سلاح جنگی ام۱۶ دارد با این تفاوت که تنها نمونه نیمه‌خودکار آن موجود است. در ایالات‌متحده فروش آن براساس قوانین به شهروندان غیرنظامی مجاز است.

خانواده نیکلاس کروز یک روز پس از این تراژدی اعلام کردند که در چند وقت اخیر هیچ رفتار غیرعادی از وی مشاهده نکرده بودند. به گفته اولیای وی تنها رفتار غیرعادی او عدم حضورش در کلاس‌های GED بوده است. این کلاس‌ها مخصوص کسانی است که به هر دلیلی نتوانسته‌اند فارغ‌التحصیل شوند اما به‌دنبال دریافت مدرک دیپلم هستند.

وقتی پدرش او را به قصد کلاس در روز چهارشنبه بیدار می‌کند او می‌گوید: امروز ولنتاین است. چه کسی روز ولنتاین به کلاس می‌رود؟

جیم لوییس یکی از نمایندگان محلی می‌گوید: زمانی که پدر کروز نمی‌تواند وی را مجاب به کلاس رفتن کند او را به حال خود رها می‌کند. جیم لوییس می‌گوید: او از سال گذشته که نامادری خود را از دست داد، به افسردگی دچار شده بود. اما به گفته لوییس عمق ناراحتی به‌گونه‌ای نبود که بتوان حدس زد که او ممکن است یک فاجعه خلق کند. حالا با کشتار رخ‌داده، دوباره بحث تحدید حمل اسلحه مجددا داغ شده است.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله پس از این کشتار در توییتی به خانواده قربانیان تسلیت گفت و نوشت: «هیچ کودک، آموزگار و هیچ فرد دیگری نباید در مدارس آمریکا احساس ناامنی کند.» روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: ترامپ به همین مناسبت سخنرانی هم داشت اما هرگز یک‌بار هم نامی از اسلحه نیاورد. او در این گفتار به روان‌پریشی این نوجوان ۱۹ساله اشاره کرد و گفت که حادثه رخ داده به‌دلیل مشکلات روحی این نوجوان بوده است. ترامپ که پس از کشتار سال گذشته در لاس‌وگاس گفته بود در این باره تدبیری خواهد اندیشید در یک سال گذشته اقدام و حتی اظهارنظر جدی در این باره نکرده است.  حتی در این راستا ترامپ مانع فروش اسلحه به افرادی که دارای پریشانی روان هستند، نشده است. ترامپ خود یکی از طرفداران قانون حمل اسلحه است. در آمریکا اما برخی با این قانون به‌شدت مخالف هستند. برخی از مخالفان می‌گویند که باید فروش اسلحه‌های جنگی را در این کشور ممنوع کرد. سلاح‌های نیمه‌خودکار جزو سلاح‌های جنگی به حساب می‌آیند و جواز حمل آن در سطح شهر فجایعی از این دست خلق می‌کند. جمهوری‌خواهان به‌طور سنتی طرفدار آزادی مالکیت سلاح هستند و در برابر تصویب هرگونه قانونی که خرید و فروش یا مالکیت شخصی اسلحه را محدود کند با استناد به متمم دوم قانون اساسی آمریکا، مقاومت می‌کنند.

از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۲۹۱ مورد تیراندازی در مدارس این کشور گزارش شده که به‌طور میانگین هر هفته یک مورد است. گفته می‌شود حادثه پنج‌شنبه خونین‌ترین تیراندازی از زمان کشتار سال ۲۰۱۲ در دبستان سندی هوک در ایالت کانتیکات باشد که ۲۰ کودک و ۶ بزرگسال در آن کشته شدند.