رسوایی جدید در کاخ سفید

به گزارش رویترز، راب پورتر، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید، هفته گذشته پس از مطرح شدن ادعای سوء استفاده وی از دو همسر سابقش، از سمت خود کناره‌گیری کرد. گزارش شده است که جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید از این اتهامات آگاه بوده اما تنها زمانی در این خصوص واکنش نشان داده که این ادعاها رسانه‌ای شده‌اند. در پی انتشار این ادعاها، بسیاری از مقامات ارشد دولتی، از پورتر دفاع کردند. پورتر همچنین اذعان کرد که هیچ‌گاه چیزی را خلاف واقعیت به کلی نشان نداده است.

با این حال کلیانس کان‌وی مشاور ارشد ترامپ گفت که او خواسته است مشخص کند که رئیس‌جمهوری در این قضیه کاملا پشت جان کلی ایستاده است.

با کناره‌گیری ‌یکباره پورتر سوال‌ها در مورد اینکه تیم ترامپ چگونه می‌خواهد درباره این رسوایی عکس‌العمل نشان دهد افزایش پیدا کرد. در این مورد کلیانس کان‌وی در مصاحبه‌ای با برنامه «این هفته» در شبکه «ABC» تاکید کرد که وی مطمئن است ترامپ به‌دنبال تعیین جایگزین نیست و صد در صد ترامپ به رئیس کارکنان کاخ سفید اعتقاد دارد.  این البته تنها دردسر کاخ سفید نیست. چند روز بعد نیز خبری منتشر شد که نشان می‌داد نویسنده سخنرانی‌های کاخ سفید یعنی دیوید سورنسون نیز به‌دلیل خشونت به خرج دادن علیه همسر سابقش از سمت خود استعفا داده است. این اتهامات درحالی علیه این دو مقام سابق کاخ سفید در رسانه‌ها مطرح شده که این دو از اساس این موضوعات را تکذیب کرده‌اند. این درحالی است که در چند وقت اخیر جنبشی در ایالات‌متحده علیه مردان در قدرت، هالیوود و تجارت به راه افتاده است که در آن زنان علیه کسانی که دست به خشونت جنسی و آزار و اذیت می‌زنند، افشاگری می‌کنند. یکی از کسانی که از جزئیات این رسوایی آگاهی دارد به رویترز گفت: با اینکه جان کلی در این زمینه به شدت شماتت می‌شود اما او کسی بوده که از پورتر خواسته است که از سمت خود استعفا دهد.

کلیانس کان‌وی نیز تاکید می‌کند که ترامپ به‌دنبال اخراج رئیس کارکنان کاخ سفید از سمت خود نیست. مارک شورت مسوول امور قانونی ترامپ نیز تصریح کرد که هیچ اخراجی در کار نیست و جان کلی با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. در این ارتباط شایعه شده بود که جان کلی به‌دنبال استعفا از سمت خود بوده است. میک مولوانی، مدیر بودجه کاخ سفید نیز می‌گوید: کسانی خواهان اخراج کلی هستند که دست‌شان از ارتباط با ترامپ کوتاه شد. رئیس کارکنان کاخ سفید توانست ارتباطات ترامپ را با سایر افراد تنظیم کند. پیش از او ترامپ می‌توانست بدون برنامه با افراد دیدار کند و برخی می‌گویند هرج‌ومرج سابق در کاخ سفید به همین علت بوده است. مولوانی در گفت‌وگویی با فاس‌نیوز تاکید کرد که صحبت کردن در مورد اخراج جان کلی دیگر بسیار آزاردهنده شده است.

در این میان برخی از جمهوری‌خواهان نیز خواستار خروج رئیس کارکنان کاخ سفید شده‌اند. مولوانی می‌گوید اینها همان کسانی هستند که خواستار ارتباط بی‌ضابطه با رئیس‌جمهوری هستند. این درحالی است که دموکرات‌ها بیشترین درخواست را برای استعفای جان کلی داشته‌اند. در این راستا، دموکرات‌ها تعریف و تمجید ترامپ از راب پورتر و «آرزوی موفقیت کردن» رئیس‌جمهور برای او را با توجه به تصاویری که از همسر اولش با چشم کبود در رسانه‌ها منتشر شده، مورد انتقاد قرار داده‌اند. جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما، در یک سخنرانی عمومی گفت: یعنی چه که آرزوی موفقیت می‌کنم؟ این چه پیغامی برای جامعه دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که در برابر چنین اتهام و جرمی بی‌اعتنایی نشان دهیم و همچنان از فرد به علت اینکه مثلا در فلان کار خوب بوده تمجید کنیم.