سی‌ان‌ان در این مورد گزارش داد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قدم بزرگی برای تشکیل دولت برداشت و توانست با رقبای چپ خود به توافق برسد. رسانه‌های آلمانی در این زمینه گزارش دادند احزاب متحد مسیحی و سوسیال‌دموکرات برای تشکیل دولتی پایدار به توافق رسیدند. مذاکرات منجر به توافق برای تشکیل دولت به‌مدت چندین هفته به طول انجامید. سخنگوی سوسیالیست‌ها در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرد که حزب‌شان با حزب آنگلا مرکل به توافق رسیده‌اند اما تصریح کرد که این توافق باید به تایید حزب ۴۶ هزار نفری آنها نیز برسد. پیش از این در یک رای‌گیری درونی در حزب سوسیالیست‌ها، موافقان ادامه مذاکره با آرای اندکی پیروز شدند.  براساس توافقات انجام شده حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در دولت ائتلافی آینده مسوولیت سه وزارتخانه مهم را بر عهده خواهد گرفت. احزاب بزرگ آلمانی روی یک قرارداد ائتلافی برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ به توافق دست یافتند. به گفته محافل دولتی آلمان، آخرین موانع برای این منظور برطرف شده است. حالا این قرارداد ائتلافی باید به تایید اعضای حزب سوسیال‌دموکرات برسد و در این صورت ائتلاف بزرگ مجددا رسما کار خود را در این کشور آغاز خواهد کرد. وزرای آلمانی هم بین احزاب تقسیم شدند. براساس توافقات انجام‌شده مسوولیت وزارتخانه‌های دارایی، امور‌خارجه و وزارت کار و امور اجتماعی به حزب سوسیال‌دموکرات می‌رسد. همچنین مسوولیت وزارت خانواده، دادگستری و محیط‌زیست نیز بر عهده سوسیال‌دموکرات‌ها خواهد بود.

حزب سوسیال مسیحی آلمان هم در ائتلاف بزرگ آینده مسوولیت وزارت کشور را عهده‌دار خواهد شد و هورست زیهوفر، رئیس حزب سوسیال‌مسیحی عهده‌دار این مسوولیت خواهد شد. این حزب همچنین مسوولیت وزارتخانه‌های حمل‌ونقل، دیجیتال و کمک‌های توسعه‌ای را عهده‌دار خواهد شد. حزب دموکرات‌مسیحی آلمان هم مسوولیت وزارت دفاع و وزارت اقتصاد را عهده‌دار خواهد شد.

برخی اعضای بلندپایه حزب سوسیال‌دموکرات، در حال ترک مذاکرات از نتیجه ابراز خشنودی کرده و بسیار خسته به‌نظر می‌رسیدند. خبرگزاری آلمان هم گزارش داد: در دولت ائتلافی آینده «اولاف شولتز»، اولین شهردار‌هامبورگ از حزب‌سوسیال دموکرات سمت وزارت دارایی را عهده‌دار خواهد شد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا اعضای حزب سوسیال‌دموکرات با مفاد توافق ائتلافی موافقت خواهند کرد و آیا ائتلاف بزرگ دیگری منجر به پایان بن‌بست سیاسی طولانی‌مدت در این کشور خواهد شد یا خیر. مرکل پیش از این با احزاب بسیاری برای تشکیل دولت مذاکره داشت اما در نهایت این مذاکرات با سوسیالیست‌ها بود که به نتیجه رسید. در آلمان به این دولت «ائتلاف بزرگ» می‌گویند. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد با مخالفت برخی از اعضای حزب سوسیالیست، این دولت تشکیل نشود و این حزب در مقام اپوزیسیون قرار گیرد، حالا اما با تشکیل این دولت حزب آلترناتیو که یک حزب دست راستی و افراطی است به جایگاه اپوزیسیونی می‌رسد.

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مرکل نیز از عدم تشکیل دولت ائتلافی برگزاری انتخابات مجدد بود. مرکل از آن ترس داشت که در انتخابات مجدد حزب دست‌راستی بتواند موفقیت بیشتری نسبت به انتخابات قبلی به‌دست آورد. حزب دست‌راستی آلترناتیو توانسته است پس از جنگ جهانی دوم برای اولین‌بار به پارلمان آلمان وارد شود.  شکست سیاست‌های مرکل در برابر مهاجران و پناهجویان موجب شد تا در انتخابات نتواند رای لازم را به‌دست آورد. با این حال این سوسیالیست‌ها بودند که مجددا مرکل را از یک نگرانی بزرگ نجات دادند و حالا دو قطب مخالف آلمان دست به دست هم داده‌اند تا مجددا یک دولت ائتلافی تشکیل دهند، تا حزب دست راستی آلترناتیو نتواند خطر چندانی برای آلمان ایجاد کند.  پیش از این مذاکرات محافظه‌کاران با گروه موسوم به جاماییکا نیز به شکست انجامیده بود. این احتمال نیز داده می‌شد که رای ناپلئونی و ۵۲ درصدی در درون حزب سوسیالیست‌ها برای ادامه مذاکرات، مانعی بزرگ برای رسیدن به توافق شود.