تایمز نوشت: ترامپ سه اتفاق را دلیل مناسب برای اخراج مولر عنوان کرده بود اما به دلیل تهدید دونالد مک‌گان، مشاور ارشد کاخ سفید، به استعفا مجبور شد از تصمیم خود عقب‌نشینی کند. این مقام کاخ سفید گفته بود اخراج مولر نتایج فاجعه‌باری برای ترامپ خواهد داشت به‌طوری‌که حتی احتمالا باعث خواهد شد او دوران ریاست‌جمهوری خود را به پایان نرساند. با این حال ترامپ همه این گزارش را تکذیب کرده است. ترامپ در توییتی، نیویورک‌تایمز را به انتشار اخبار جعلی متهم کرده است. در این شرایط اما مشاور ویژه ترامپ گفته است چنانچه وی مولر را اخراج کند این‌بار با صراحت بیشتری متهم به انسداد در اجرای عدالت خواهد شد. این اتهام در آمریکا جرم سنگینی محسوب می‌شود. ترامپ هم‌اینک با این اتهام روبه‌روست که پیش‌تر به‌دلیل اخراج جیمز کومی از اف‌بی‌آی مانع تحقق عدالت شده است. اگر پرونده‌ای که مولر درحال تکمیل آن است، به این نقطه برسد، احتمال استیضاح ریاست‌جمهوری آمریکا وجود دارد.

گزارش شده است که در ماه ژوئن ترامپ تصمیم گرفته بود که مولر را از سمت خود اخراج کند اما مک‌گان مانع او شده است. مک‌گان تقریبا در همه تصمیم‌های کلیدی دونالد ترامپ دخیل بوده است. او ابتدا اختلاف هزینه‌هایی که سال‌ها پیش با مولر درباره باشگاه گلف خود در استرلینگ داشته را بهانه کرد. بعد گفت که مولر به‌دلیل اینکه در شرکت حقوقی دامادش جرد کوشنر فعالیت می‌کرده، نمی‌تواند به‌عنوان فردی بی‌طرف این پرونده را پیش ببرد و آخر سر نیز یک روز پیش از آنکه مولر فعالیت خود را در ماه مه به‌عنوان بازرس ویژه دادگستری آغاز کند، اعلام کرد که قصد دارد تا مولر را به‌عنوان رئیس اف‌بی‌آی برگزیند. ترامپ قصد داشت تا شخصی مانند جف‌سشنز مسوولیت این پرونده را به عهده بگیرد. او دادستان کل آمریکا است اما وی پیش از اینکه ترامپ چنین تصمیمی بگیرد از خود سلب صلاحیت و در عمل از دام ترامپ فرار کرد.

پرونده روسیه دارای ابعاد مختلفی است که ترامپ ترس آن را دارد که پای او نیز به میان کشیده شود. همان‌گونه که سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه به نقل از نزدیکان مولر فاش کرد که حالا بازرس ویژه قصد دارد تا از خود ترامپ هم بازجویی کند. در این پرونده ابتدا، حملات سایبری روس‌ها به ستادهای انتخاباتی در آمریکا به منظور تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات مد نظر بود اما بعدها قطر این پرونده افزایش پیدا کرد و موضوعاتی همچون دیدار نزدیکان ترامپ، از جمله پسر و داماد او با یکی از وکلای روسی که به کرملین نیز نزدیک است به پرونده افزوده شد. همچنین دیدار برخی از هم‌تیمی‌های ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی با سفیر روسیه نیز جزو مواردی است که مولر درحال بررسی آن است. گفته می‌شود برخی از افراد ترامپ از جمله مایکل فلین با سفیر روسیه گفت‌وگویی مبنی بر لغو تحریم‌های روسیه داشته‌اند، پیش از اینکه آنها رسما وارد کاخ سفید شوند.

در ابتدا قرار بوده که اف‌بی‌آی این پرونده را پیش ببرد اما اخراج جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی صحنه بازی را در آمریکا عوض کرد و اعتراض‌ها در سطح سیاسی علیه این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا بالا گرفت. آن زمان کاخ سفید گفت علت اخراج جیمز کومی عملکرد ضعیف او در پرونده هک ایمیل‌های هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا بوده است اما چند روز بعد، دونالد ترامپ از تحقیقات روسیه به‌عنوان علت دیگری در اخراج کومی نام برد. اظهار نظری که به این ابهام‌ها دامن زد که رئیس‌جمهور آمریکا با اخراج رئیس اف‌بی‌آی، آن هم هنگامی که جیمز کومی بر تحقیقات روسیه متمرکز بوده، در روند تحقیقات قضایی کارشکنی کرده و به‌این ترتیب قانون‌شکنی کرده است. در این فضا بود که نایب وزیر دادگستری، رابرت مولر را به‌عنوان بازرس ویژه این پرونده منصوب کرد و تحقیقات در این باره به او سپرده شد. رابرت مولر از حمایت دموکرات‌ها و برخی از محافظه‌کاران برخوردار است. این در حالی است که برخی محافظه‌کاران مخالف ادامه پرونده ترامپ هستند چرا که بیم آن دارند با تضعیف کاخ سفید، موقعیت‌ آنها در انتخابات کنگره در سال جاری به خطر بیفتد.