در این میان نیز لفاظی‌های شدیدی از سوی وزارت امور خارجه مشاهده شده که مسکو را به بی‌ثبات‌سازی در شرق اوکراین متهم کرده و همزمان نیز گفته است که روسیه در سوریه عامدانه در حال نقض کردن توافق‌های صورت گرفته درخصوص این کشور است. به گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که ترامپ در کارزار انتخاباتی و اوایل دوره ریاست‌جمهوری خود وعده روابط گرم‌تر با روسیه را داده بود اما هم‌اینک تصمیم گرفته شده است که عکس گفته‌های پیشین حرکت شود.  همان‌طور که ترامپ به یکساله شدن ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک می‌شود، مشاهده کرده است که موانعی برای برنامه‌هایش وجود دارد. او هم‌اینک از سوی یک پرونده مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ تحت فشار قرار گرفته است. همپای آن بی‌اعتمادی به روسیه هر روز در میان قانون‌گذاران، دیپلمات‌ها و عوامل اطلاعاتی آمریکا در حال افزایش است و روسیه نیز همچنان به حملات سایبری خود ادامه می‌دهد.

یک رویارویی کامل

کسانی که در دولت ترامپ طرفدار ارتباط آمریکا با روسیه بودند، پیش‌تر راه خروج از کاخ سفید به آنها نشان داده شده است. در حال حاضر در گروه‌های امنیت ملی که در آنها برخی وزرا نیز حضور دارند با افرادی پر شده است که همان دیدگاه سنتی و محتاطانه را نسبت به روسیه دارند. مت روجانسکی، مدیر موسسه کنان در ویلسون سنتر می‌گوید: به گذشت یک سال از دولت ترامپ نزدیک شدیم اما به نظر می‌رسد با روسیه به نقطه رویارویی کامل رسیده‌ایم. او می‌افزاید: این مطمئنا آن سیاستی نیست که از ترامپ انتظار داشته باشیم.  فکر می‌کنم که حتی روس‌ها هم متوجه شده‌اند ایده ایجاد روابط حسنه با آنها از گزینه‌های روی میز برداشته شده است. افزون بر این روجانسکی تاکید می‌کند که برای سال ۲۰۱۸ نشانه‌هایی از تنش در روابط نیز از هم‌اینک دیده می‌شود. وی بر این باور است که در سال پیش رو یک نمایش دراماتیک در پیش است.

در این شرایط وزارت امور خارجه  ۲۲ دسامبر تصمیم گرفت که تجهیزات دفاعی پیشرفته را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد، این درست چند روز پیش از تصمیمی بود که بر اساس آن دولت آمریکا اجازه داد تا اوکراین تسلیحات کوچک را از کارخانه‌های آمریکایی بخرد. در همان روز پنتاگون روسیه را متهم کرد که توافق‌هایی بین دو کشور را نادیده می‌گیرد و مدام آنها را نقض می‌کند. در روز ۲۲ دسامبر یک رویارویی نامطمئن در آسمان سوریه بین جت جنگی آمریکایی و یک سوخوی روسی روی می‌دهد. دی‌نا دابیلو وایت، سخنگوی پنتاگون به سی‌ان‌ان گفت: روسیه در تامین منطقه عاری از درگیری در آسمان روسیه مردود شد. برخی از این رویدادها شائبه غیرتصادفی بودن را ایجاد می‌کند. جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در این‌باره گفت: من انتظار ندارم که روسیه رفتار کاملی را از خود نشان دهد اما دست‌کم انتظار مانورهای خطرناک را هم ندارم.

تصمیم به  ارسال سلاح به اوکراین به منظور مقابله با شبه‌نظامیان طرفدار روسیه از مدت‌ها پیش از سوی نمایندگان کنگره دنبال می‌شد. این تصمیم درست در شرایطی گرفته شده که تنش‌ها بین نیروهای دولتی و مخالفان دولت مرکزی در شرق اوکراین افزایش یافته است.  در واکنش به این اقدام، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که آمریکا با ارسال این تسلیحات اوکراین را به یک درگیری خونین دیگر سوق می‌دهد. ریابکوف افزود: از برخی جهات آمریکا از خطوط قرمز عبور کرده است. ریابکوف بر این باور است که آمریکا در حال سرپر کردن تفنگ‌ها برای جنگ در اوکراین است. او تصریح کرد: سلاح‌های جدید آمریکا می‌تواند قربانیان بیشتری برای اوکراین به ارمغان بیاورد. در این شرایط ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. این در حالی است که وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: تسلیحاتی که آمریکا در اختیار اوکراین قرار داده ذاتا دفاعی است و آمریکا همچنان به نقشه راهی که در مینسک تصویب شده وفادار است.  با این حال سخنگوی وزارت خارجه در این هفته در کنفرانس خبری روسیه و متحدانش را به‌عنوان عامل ناآرامی در شرق اوکراین معرفی و مسکو را به ایجاد یک بحران انسانی دیگر متهم کرد. درست یک روز پس از این سخنان بود که دولت آمریکا تحریم‌های جدید علیه روسیه را تصویب کرد. در این راستا آمریکا سه روسی و چچنی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.  

در واکنش به این تحریم‌ها رئیس مجلس سفلای روسیه گفته که آمریکا باید آماده اقدامات متقابل روسیه باشد. به نظر می‌رسد آمریکا و روسیه دوباره به بازی «این به آن در» بازگشته باشند.