تراژدی «کریم»

بحرانی که برای این کودک سوری به وجود آمده با راه انداختن هشتگ‌هایی به فضای مجازی کشیده شد و بسیاری از مردم، شخصیت‌ها و دیپلمات‌ها با گذاشتن یک دست روی چشم خود با وی اعلام همدردی کردند. سازمان‌های امدادگر بین‌المللی بر این باورند که کریم و مادرش در بازاری واقع در غوطه شرقی مورد حمله توپخانه‌ای قرار گرفتند. در پی این حمله، مادر کریم کشته شد و به سر و چشم او آسیب‌های جدی وارد شد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وضعیت انسانی در حومه دمشق را «بحرانی» توصیف می‌کند. هشتگ #SolidarityWithKarim حامیان زیادی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان به دست آورده است و بسیاری از گروه‌های مردم با این کودک سوری ابراز همدردی کرده‌اند.

حامیان این هشتگ علاوه بر افراد، چهره‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی، سازمان‌های امدادگری مانند «صلیب سرخ ترکیه»، «UOSSM» و «دفاع مدنی سوریه» که به «کلاه سفیدها» معروف هستند را شامل می‌شود. همچنین سعد حریری (نخست‌وزیر لبنان)، «ماتیو ری کرافت» (سفیر انگلیس در سازمان ملل) و بسیاری دیگر در زمره حامیان این هشتگ هستند. علاوه بر این کودک که اکنون به نقطه اتصال افراد و شخصیت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده، کودکان بسیاری در سوریه هستند که نیاز فوری به کمک دارند. برخی از این کودکان دارای سرطان هستند. بی‌بی‌سی در گزارش ۲۳ دسامبر خود می‌نویسد: مشاور بریتانیایی یک نهاد امدادرسان بین‌المللی از تماس با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، برای تخلیه هفت کودک مبتلا به سرطان از ناحیه جنگ‌زده و تحت محاصره غوطه شرقی، در نزدیکی دمشق خبر داد.

«حمیش دی‌برتون-گوردون»، سخنگوی اتحادیه سازمان‌های مراقبت‌های پزشکی و امدادی، به بی‌بی‌سی گفت که این اتحادیه با دفتر رئیس‌جمهوری سوریه تماس گرفته و قرار است اسد در اوایل هفته آینده در این مورد تصمیم‌ بگیرد. «حمیش دی‌برتون-گوردون» می‌گوید: «برداشت ما این است که اسد دارد به این مساله فکر می‌کند. ما صبح سه شنبه دوباره با او تماس خواهیم گرفت تا به‌طور مستقیم با وی صحبت کنیم.» او می‌افزاید: «اگر به ما اجازه شروع کار بدهد برنامه ما این است که هر چه سریع‌تر به غوطه برویم و آن کودکان را تحویل بگیریم.» یکی از این کودکان «راما» - چهار ساله - به سرطان لنفی مبتلاست و از سوء تغذیه و تومور بدخیم در گلویش رنج می‌برد. راما یکی از ۱۳۰ کودک بیماری است که سازمان ملل متحد می‌گوید باید برای درمان فوری از غوطه شرقی خارج شوند. غوطه شرقی - در حوالی دمشق پایتخت سوریه - همچنان تحت تسلط شورشیان مخالف بشار اسد است و در چند هفته اخیر زیر آتش سنگین توپخانه و حملات هوایی نیروهای دولتی بوده است.

جان اگلند، مشاور امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز شنبه روسیه را متهم کرد که به اندازه کافی برای نجات این کودکان همکاری نمی‌کند. اگلند به بی‌بی‎سی گفت که این کشور می‌تواند در زمینه کمک‌رسانی به ما کمک کند. این مقام سازمان ملل متحد می‌گوید افراد مسلحی که در این ناحیه مستقر هستند بر روند تخلیه غیرنظامیان اثر نامطلوب گذاشته و کودکان بیمار را در معرض مرگ قرار داده‌اند. گروه‌های امدادی به ندرت اجازه ورود به غوطه شرقی را پیدا کرده‌اند. گفته می‌شود حدود ۴۰۰هزار نفر از مردم این ناحیه با مشکل سرمای طاقت‌فرسا، کمبود دارو و گرسنگی رو‌به‌رو هستند.