در این میان ترزا می ‌روزانه مجبور است آتش‌های سیاسی را که روشن می‌شود خاموش کند. او با اتحاد سستی که با حزب ایرلندی اتحادیه دموکراتیک ایرلند شمالی هم داشته نتوانسته است انتظارات را برآورده کند و حالا هم‌حزبی‌های او بیشتر تحت‌فشار قرار گرفته و نشان می‌دهد که حزب وی اصلا دارای یک برنامه منسجم نیست. در این شرایط گفت‌وگوهای بریتانیا با اتحادیه اروپا نه تنها دارای اثرات ضمنی شدید روی «ترزا می» است، بلکه ترکش تیر این تبعات نیز به ملت انگلستان اصابت خواهد کرد.

نخست‌وزیر انگلستان روز گذشته با رهبران اروپا از جمله دونالد تاسک و کلود یانکر گفت‌وگو داشته است. گفت‌وگوها بین اتحادیه اروپا و و بریتانیا بسیار کند درحال پیشرفت است. ترزا می امیدوار است که سران اتحادیه اروپا میزان «پیشرفت کافی» را تعیین کنند و به وی چراغ سبز نشان دهند تا وارد فاز بعدی گفت‌وگوها که در باب مبادلات تجاری است، شوند. گفت‌وگوها در این فاز احتمالا در روز ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) خواهد بود. ۱۰ روز قبل ترزا می ‌مهلت داشت که پیشنهادهای خود را در مورد نکته الحاقی بیان کند: تعیین مرز ایرلند شمالی، حل‌وفصل مسائل مالی بریتانیا و حقوق شهروندان اتحادیه اروپا.

در لایحه به اصطلاح جدایی معضل پولی که باید بابت عضویت دولت به بودجه اتحادیه اروپا تعلق می‌گرفت، تقریبا حل‌وفصل شده است. اما اگر دو طرف نتوانند در مورد تعیین مرز ایرلند شمالی (بریتانیا) و جمهوری ایرلند (اتحادیه اروپا) توافق داشته باشند، ممکن است اجلاس اواخر نیمه اول دسامبر با پیشرفت روبه‌رو نشود. بریتانیا گفته است در ماه مارس سال ۲۰۱۹، هر دو اتحادیه بازار و اتحادیه گمرکی را ترک خواهد کرد، حرکتی که بنا به گفته منتقدان می‌تواند منجر به سخت‌تر شدن تعیین مرز در ایرلند شمالی شود.

دونالد تاسک، رئیس اتحادیه اروپا روز جمعه هشدار داد که باید موضوع تعیین مرز ایرلند حل شود تا وارد بحث‌های پسابرگزیت شد. تاسک می‌گوید: اگر پیشنهاد بریتانیا به ایرلند (جنوبی) غیرقابل پذیرش باشد، در این صورت این پیشنهاد برای اتحادیه اروپا هم قابل پذیرش نیست.  تاسک کلید حل برخی مشکلات در رابطه با برگزیت را در دوبلین می‌بیند و می‌گوید تا زمانی که این مشکل حل نشده است کار جدی نمی‌توان از پیش برد.

ایرلند نیز می‌گوید که به دنبال تاخیر انداختن در باب برگزیت نیست اما باید به دوبلین اطمینان داده شود که موضوع تعیین مرز با ظرافت و دقت پیش برده خواهد شد. وزیر امور خارجه ایرلند می‌گوید تا روز یکشنبه ناامید بوده است که موضوع تعیین مرز تا مهلت تعیین شده (روز گذشته) به درستی پیش برود اما وی تاکید کرد که امیدوار است از مذاکرات روز دوشنبه نتیجه‌ای حاصل شود. تا لحظه تنظیم گزارش نتیجه‌ای از این مذاکرات منتشر نشده است.