به گزارش سی‌ان‌ان روز یکشنبه گرگ ابوت، فرماندار تگزاس تایید کرد که در پی حمله به کلیسای ساترلند اسپرینگز، ۲۶ نفر کشته و ۲۰نفر دیگر نیز زخمی شدند. مارتین فریمن، یک مدیر محلی نیز گفت که قربانیان این حادثه از کودک ۵ ساله تا فرد ۷۲ ساله بوده است. در میان قربانیان همچنین یک دختر ۱۴ ساله دیده می‌شود.  مقامات هنوز نگفته‌اند که علت و انگیزه اصلی فرد مهاجم چه بوده است، اما رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع امنیتی این کشور هویت عامل حمله به کلیسایی در تگزاس را فاش کردند که یک شهروند آمریکایی ۲۶ ساله است.  مسوولان امنیتی آمریکا ظاهرا به یکی از رسانه‌های این کشور گفته‌اند که عامل حمله یکی از ساکنان تگزاس با نام «دوین پاتریک کلی»، ۲۶ ساله است و نیروهای پلیس آمریکا پس از تعقیب و گریزی کوتاه بعد از حمله تگزاس، جسد او را در خودرویش یافتند.

شبکه سی‌بی‌اس آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که عامل حمله بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در خدمت نیروی هوایی آمریکا بوده و به دلیل برخی ناهنجاری‌ها از خدمت در ارتش آمریکا کنار گذاشته شده و پرونده‌ای نیز در دادگاه نظامی این کشور دارد. مسوولان آمریکایی گفته‌اند هنوز هیچ مدرکی که نشان دهد او با گروه‌های تندرو ارتباطی داشته در دست نیست. شب یکشنبه فردی مسلح در داخل کلیسایی در منطقه ویلسون تگزاس به روی حاضران در کلیسا آتش گشود و ۲۶ تن را به قتل رساند. ۲۰ تن دیگر نیز در این تیراندازی زخمی شده‌اند. این حادثه چند هفته پس از مرگبارترین تیراندازی و قتل دسته‌جمعی در آمریکا اتفاق می‌افتد که در آن فردی از اتاق خود در یک هتل به روی جمعی از حاضران در یک کنسرت آتش گشود و بیش از ۶۰ تن را به کام مرگ کشاند. با دومین حمله مرگبار در ایالات‌متحده مجددا بحث اصلاح قوانین حمل اسلحه در آمریکا به جریان افتاد. دموکرات‌ها خواهان اصلاح این قانون هستند اما عمده جمهوری‌خواهان طرفدار تولیدکنندگان تسلیحات هستند و مایل به تغییر این قانون نیستند.

دونالد ترامپ هم نشان داد که همچنان حامی این قانون است و پس از این تراژدی اعلام کرد که تیراندازی نتیجه «ذهن مریض» است نه قانون حمل اسلحه.  ترامپ تصریح کرد برخی تحقیق‌ها نشان می‌دهد که فرد مذکور از تعادل ذهنی برخوردار نبوده است. ترامپ گفت: این به‌خاطر موقعیت قانون حمل اسلحه رخ نداده است. این فرد از مشکل روانی بالایی رنج می‌برده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اما گفت که از رخداد این فاجعه به‌شدت غمگین است. ترامپ در کنفرانس مشترکی که با آبه داشت، زمانی که در مورد این حادثه از وی سوال شد گفت این یک اقدام شیطانی بوده است و آن را به شدت «وحشتناک» خواند. او افزود: این اقدام شیطانی زمانی رخ داد که قربانیان در حال راز و نیاز با خدای خود در کلیسا بوده‌اند.  با این حال با تراژدی تگزاس مجددا موضوع «لزوم اصلاح قانون حمل اسلحه در ایالات‌متحده» مطرح شده است.