رویترز در گزارش ۳ نوامبر ۲۰۱۷ خود معتقد است این روزها شاید «جوزف یون» تنها امید آمریکا برای کاهش خطر جنگ در شبه‌جزیره باشد اما «یون» هم در دولتی مشغول به‌کار است که نمایندگانش بر سر نحوه برخورد با کره‌شمالی دچار شکاف هستند. این گزارش معتقد است که با وجود چالش‌های دلهره‌آوری که این «زاده کره‌جنوبی» با آن مواجه است اما امیدوار است که تلاش‌های دیپلماتیکش از درجه حرارت این «کوره هسته‌ای» خطرناک بکاهد. برخی دیپلمات‌های فعلی و قبلی آمریکا و کره‌جنوبی بر این باورند که او شانس اندکی دارد و نسبت به ماموریت وی بدبین هستند.

یک مقام کاخ سفید با لحنی آمیخته با خشم و تحقیر به رویترز می‌گوید: «یون یک خیال‌باف است.» یک مقام دیگر می‌گوید: «معتقدیم که کار او به نتیجه‌ای ختم نمی‌شود.» با این حال، این مقام آمریکایی می‌گوید حفظ سطحی از تعامل با کره‌شمالی ارزش امتحان کردن دارد تا زمانی که یون به‌دنبال تضعیف رئیس‌جمهور ترامپ برنیاید. ترامپ معتقد است که تهدید نظامی می‌تواند کره‌شمالی را از اهدافش منصرف سازد؛ دیدگاهی که در میان برخی نهادهای اطلاعاتی آمریکا مشترک است. با این حال، یون دیپلماسی مستقیم با کره‌شمالی را در سازمان ملل دنبال می‌کند و موضوعات کاری‌اش فراتر از آزادی شهروندان آمریکایی است.

سفر ترامپ به آسیا که از روز جمعه (۱۲آبان ماه) شروع شد این پیام را از سوی برخی دستیاران ارشد او به جهان مخابره کرده که «زمان» در مورد مساله کره‌شمالی «درحال اتمام است.» اما در پس پرده جوزف یون می‌کوشد تا همین ارتباط شکننده را نیز حفظ کند زیرا همین ارتباط شکننده هم می‌تواند مانع سوءتفاهم طرفین و درغلتیدن آنها به سوی جنگ شود.

مقام‌های آمریکایی در خفا می‌گویند رهگیری موشک‌ها یک گزینه است هرچند با این پیشنهاد نیز در دستگاه سیاست خارجی آمریکا مخالفت‌هایی صورت گرفته است. با این حال، یون در زمره آن دسته از مقام‌های آمریکایی است که در قبال کره‌شمالی زبانی نرم به‌کار گرفته است. یون با ۳۲ سال سابقه دیپلماتیک در اواخر دوره اوباما مسوولیت پرونده کره‌شمالی را به دست گرفت.

او همزمان باید با چند مشکل دست و پنجه نرم کند: لفاظی‌های ترامپ، مخالفت یا چند صدایی در میان دستیاران ارشد او و رهبر غیرقابل انعطاف کره‌شمالی. رویترز می‌نویسد مقام‌های آمریکایی نمی‌دانند آیا استفاده از زور «اون» را به تسلیم واخواهد داشت یا باعث می‌شود او دست به اقدام نظامی بزند. در سئول نیز برخی از این بیم دارند که مبادا تلاش‌های دیپلماتیک یون موجب وهن یا تضعیف واشنگتن شود. تمام مقام‌هایی که رویترز برای این گزارش با آنها مصاحبه کرده خواستار عدم ذکر نام خود شده‌اند. با این حال، این خبرگزاری به نقل از یکی از مقام‌های ارشد کره‌جنوبی می‌گوید: «یون دقیقا همان مرد مذاکرات با کره‌شمالی است اما ترامپ دارد تمام این فرآیند را نابود می‌کند.» رویترز می‌نویسد اگرچه تیلرسون در این زمینه تلاش می‌کند اما ترامپ آن را «وقت تلف‌کنی» می‌داند.

در عین حال، مایک پومپئو، رئیس سیا که از جمله «باز»های حلقه نزدیکان ترامپ است کم‌کم دست بالا پیدا می‌کند. آنها که با تحولات کره و آمریکا آشنا هستند بر این باورند که پومپئو یکی از کسانی است که «تغذیه‌کننده فکری» ترامپ است و چکیده گزارش‌های اطلاعاتی را به او می‌دهد. پومپئو به ترامپ القا کرده که «زور عریان و نظامی» می‌تواند کره‌شمالی را وادارد که تسلیم خواسته‌های آمریکا شود و در نهایت خلع سلاح را بپذیرد؛ موضعی که برخی دیگر از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در خفا به آن خدشه وارد کرده‌اند.