حلقه داخلی ترامپ زیر ذره‌بین بازرس مولر

مولر که درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می‌کند درحال بررسی این موضوع است که آیا کوشنر در اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی نقش داشته است یا نه. یکی از منابع که با روند این‌گونه تحقیقات آشنا است، می‌گوید که ماموران مولر علاقه‌مندند تا روی کوشنر، داماد و مشاور ارشد کاخ سفید تحقیق کنند و ببینند آیا با اخراج کومی، وی مانع تحقق عدالت شده است یا نه. در ایالات‌متحده مانع‌تراشی در راستای تحقق عدالت جرم سنگینی به حساب می‌آید.

روند تحقیقات نشان می‌دهد که بازرسان مولر به حلقه درونی رئیس‌جمهوری آمریکا رسیده‌اند و تحقیقات به فراتر از بررسی ارتباط روسیه با مقامات کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ رسیده است. البته هنوز مشخص نشده چگونه مشورت کوشنر ممکن است با پرونده دخالت روسیه در انتخابات ارتباط پیدا کند یا اینکه وی به چه طریقی مانع تحقق عدالت شده است.

کوشنر اسناد فعالیت‌های خود را در کارزار انتخاباتی ترامپ، به شکل داوطلبانه در اختیار کنگره قرار داد. یکی از خبرگان آشنا به موضوع به سی‌ان‌ان گفته است که این اسناد احتمالا مربوط به تماس‌های وی با روس‌ها است و بسیار شبیه آن چیزی است که وی داوطلبانه در اختیار کمیته تحقیق در کنگره قرار داده بود.  در این ارتباط دو منبع جداگانه هم به سی‌ان‌ان گفتند که بازرسان مولر از دیگر شهود درباره ارتباط کوشنر با اخراج کومی تحقیق کرده‌اند. یک منبع دیگر هم تاکید کرد که سوالاتی هم در زمینه دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا در داخل حلقه تیم ترامپ شده است.

وی پیش‌تر اعتراف کرده بود که با یک وکیل روسی به این دلیل که مدعی شده بود اطلاعاتی در مورد تیم هیلاری کلینتون دارد، دیدار داشته است. همچنین به گفته این منبع بازرسان در مورد شرایط اخراج یا سایر کسانی که به نحوی از کاخ سفید جدا شده‌اند، پرسش‌هایی مطرح کرده‌اند. کوشنر نیز جزو کسانی است که در سال ۲۰۱۶ جزو نیروهای ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ بود و وی نیز همپای دونالد ترامپ جونیور در مظان اتهام قرار دارد. پسر و داماد ترامپ پیش از انتخابات با در ژوئن سال ۲۰۱۶ با یک خانم وکیل روس در برج ترامپ دیدار داشتند و گفته می‌شود وی از چهره‌های نزدیک به کرملین است.

کوشنر و فرزند ترامپ زمانی بیشتر زیر ذره‌بین رفتند که پسر وی اعتراف کرد این وکیل روسی مدعی شده بود اطلاعات مخربی از هیلاری کلینتون در اختیار دارد. در این جلسه همچنین پل مانافورت، اولین مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ هم حضور داشته است. پل مانافورت اخیرا نامش جزو کسانی مطرح شده که به دلیل پرونده «روس‌گیت» دستگیر شده است.

یکی از مقامات کاخ سفید اما قرار گرفتن نام کوشنر را در فهرست تحقیقات مولر موضوعی عادی دانست و گفت که در مورد او هم از شهود چند سوال پرسیده شده است. سی‌ان‌ان در این زمینه از یکی از وکلای کوشنر سوالی پرسید که این وکیل از ارائه هرگونه توضیحی خودداری کرد. کاخ سفید هم در اینکه کوشنر تا چه حد در اخراج کومی نقش و نفوذ داشته است، توضیح بیشتری ارائه نداد. اما یکی از مقامات کاخ سفید مدعی شده است که رئیس‌جمهوری آمریکا در اخراج جیمز کومی راسا تصمیم گرفته است. این منبع البته تاکید کرد که کوشنر و برخی دیگر از مشاوران حاضر در کاخ سفید این تصمیم ترامپ را عاقلانه خطاب کرده بودند.

در این شرایط اما این سوال مطرح است که چرا کوشنر باید از اخراج کومی خشنود باشد. افرادی که نزدیک به کاخ سفید هستند معتقدند یک نیروی سیاسی در کاخ سفید وجود دارد که بر این باور است باید دشمنان رئیس‌جمهوری حذف شوند یا اینکه فردی مثل کوشنر برای اینکه پدرزنش را خوشحال نگه دارد از تصمیمات وی حمایت می‌کند. اما فرضیه دیگری هم ارائه شده و آن این است که کوشنر دوست نداشته تا کومی به اسناد مالی وی پی ببرد و به این طریق می‌خواست روند تحقیقات را آرام کند.