دولت مادرید از زمان اعلام استقلال کاتالونیا از دیدار با پوجدمون خودداری کرده و وزیر دادگستری اسپانیا معتقد است که هرگونه حضور پوجدمون باید در چارچوب حقوقی و قانونی صورت بگیرد. وی تاکید کرد: اگر کارلس پوجدمون، رهبر کاتالونیا به سنای اسپانیا فراخوانده شود به نظر من گامی مثبت در جهت حل اختلاف میان مادرید و دولت منطقه‌ای خواهد بود. اگر این حضور براساس قانون‌اساسی باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. اما اگر فقط برای تحکیم موضع جهت اعلام استقلال کاتالونیا باشد متاسفانه مجبوریم اقداماتی را که دولت پیشنهاد کرده ادامه دهیم.

این در حالی است که گروه پارلمانی حامی استقلال در کاتالونیا موسوم به «خونتس پل سی» وعده داده تا به‌طور قانونی اقدام دولت مرکزی اسپانیا در تصاحب کاتالونیا را به چالش بکشد و در عین حال فعالان حامی حق استقلال کاتالونیا قرار است دست به اقدامات اعتراضی گسترده بر پایه نافرمانی مدنی بزنند. قرار است احزاب سیاسی کاتالونیا نشستی در پارلمان این منطقه داشته باشند تا در آن درمورد پاسخ به تهدیدهای مادرید به منظور اجرایی کردن بند ۱۵۵ قانون‌ اساسی به منظور تحمیل حاکمیت دولت مرکزی به بحث بپردازند. این جلسه بحث که در آن احزاب گروه خونتس پل سی و حزب CPU شرکت خواهند کرد یک روز قبل از آن انجام می‌شود که سنای اسپانیا قرار است در جلسه‌ای در آن بند ۱۵۵ را تصویب کنند.

گفته شده که به‌دنبال این تصویب کارلس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا از سمتش خلع خواهد شد و اختیارات نهادهای دولتی این منطقه نیز معلق خواهد شد. لوییس کورومیناس، رئیس گروه پارلمانی خونتس پل سی در اظهاراتی علیه طرح تحمیل حاکمیت دولت مرکزی در کاتالونیا این دولت را متهم به «عمل مثل یک دیکتاتوری» کرد.

کورومیناس خاطرنشان کرد: برای آنکه همچنان رویای استقلال کاتالونیا پابرجا باشد مقام‌های این منطقه فردا در نشستی در پارلمان درباره درخواست قانونی تجدیدنظر علیه بند ۱۵۵ بحث خواهند کرد. کورومیناس اظهار کرد: این بند ۱۵۵ مثل یک خشونت نهادینه است که ما از آن رنج می‌بریم. به همین دلیل ما درخواست یک نشست پارلمانی را داریم. اسپانیا یک دموکراسی نیست و مثل یک دیکتاتوری عمل می‌کند و هرآنچه می‌تواند برای تحمیل قانون بر ما انجام می‌دهد.