حمله هکری در شبه‌جزیره

«ری» که به حزب دموکراتیک حاکم تعلق دارد و رئیس کمیته دفاعی است، سه‌شنبه ۱۸ مهرماه به سی‌ان‌ان گفت که اطلاعاتی از وزارت دفاع دریافت کرده دال بر ربودن اسناد و هک از سوی پیونگ‌یانگ. «زاخاری کوهن»، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد: به گفته این مقام حزب حاکم کره‌جنوبی، اسناد ربوده‌شده شامل طرح عملیات دوره جنگ آمریکا-کره‌جنوبی و سندی است که شامل فرآیندهای مربوط به «گردن زدن» و «کشتن» رهبری کره‌شمالی می‌شود. «ری» می‌گوید: حدود ۲۳۵ گیگابایت اطلاعات نظامی از سوی هکرها ربوده شد. وقتی روز سه‌شنبه از یک مقام وزارت دفاع کره‌جنوبی در مورد این اطلاعات پرسیده شد او اظهارنظری نکرد. پنتاگون هم رسما اظهارنظر خاصی در این زمینه نکرد؛ اما «کلنل رابرت منینگ»، سخنگوی وزارت دفاع، روز سه‌شنبه گفت که آمریکا «به امنیت طرح‌های عملیاتی‌مان و توانایی‌مان برای برخورد با هرگونه تهدیدی از کره‌شمالی مطمئن است.»

منینگ می‌گوید: «طرح عملیاتی‌ای که به آن اشاره شده یک طرح دوجانبه است. بنابراین، اتحاد کره- آمریکا در تعهدشان به اطمینان از اینکه مدافع آن اطلاعات هستند پابرجاست و آنها ضامن آمادگی در شبه‌جزیره کره برای مقابله با تهدیدات کره‌شمالی هستند.» او افزود: «نمی‌توانم جزئیات آن طرح‌ها و بحث‌ها را بگویم؛ اما به شما می‌گویم که این تعهد آمریکا-کره است که ضامن و مدافع عملیات‌ها و طرح هایمان است.» کوهن می‌نویسد اگر جزئیات طرح‌های ربوده‌شده فاش شود، می‌تواند چالش جدی برای اتحاد آمریکا- کره‌جنوبی باشد. سرتیپ بازنشسته «ریک فرانکونا» به سی‌ان‌ان می‌گوید: «اگر کره‌شمالی به طرح‌های دفاعی این دو کشور دسترسی یافته باشد، گنجینه ارزشمندی از اطلاعات بوده و خطر واقعی به‌دنبال دارد.» او می‌گوید: «اگر من به طرح‌های دشمن دسترسی داشته باشیم، نه تنها نیروهایی را که علیه من به‌کار گرفته شده‌اند شناسایی خواهم کرد، بلکه مکان آنها، نوع سلاحی که دارند، فرماندهی و کنترل‌شان و تمام اطلاعات حیاتی دیگر در مورد او را خواهم یافت تا به شناخت جامعی از او برسم.»

جزئیات مربوط به هک ۲۰۱۶ در زمانی آشکار شد که ترامپ معتقد است فشارهای سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک بر این کشور کافی نبوده و نتوانسته برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور را متوقف سازد. او در توییتی اعلام کرد که «کشورها ۲۵سال است که بیهوده تلاش می‌کنند با کره‌شمالی تعامل کنند. به این ترتیب میلیاردها دلار خرج کرده اما چیزی به‌دست نیاورده است. سیاست در اینجا کار نمی‌کند.» او در مجموعه‌ای از توییت‌ها اعلام کرد که کره‌شمالی از تمام توافقات پیشین تخلف کرده است. کاخ سفید در همان روز سه‌شنبه اعلام کرد که تیم امنیت ملی مشاوره‌هایی به ترامپ داده است و «طیفی از گزینه‌ها برای پاسخ به هرگونه تخطی یا تجاوز کره‌شمالی یا در صورت لزوم، جلوگیری از تهدید هسته‌ای آمریکا و متحدانش از سوی این کشور را در اختیار وی قرار داده‌اند.» روز دوشنبه ۱۷ مهرماه هم جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد که دیپلماسی در کنار تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه پیونگ‌یانگ عنصر دائمی و برجسته استراتژی آمریکا در قبال این کشور باقی خواهد ماند.

با این حال، متیس معتقد است در صورت شکست دیپلماسی، گزینه نظامی همچنان در دسترس است. او می‌گوید: «ما باید آماده تضمین این مساله باشیم که گزینه‌های نظامی‌ای وجود دارد که در صورت نیاز رئیس‌جمهور می‌تواند به‌کار گیرد.» با این حال، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید کره‌جنوبی و آمریکا چند سالی است درمورد عملیات هکری کره‌شمالی گوش به زنگ بوده‌اند. آنها می‌دانند که این کشور در حملات سایبری پیشرفته دست داشت. در سال ۲۰۱۳، وقتی بانک‌ها و رسانه‌های کره‌جنوبی مورد حمله سایبری قرار گرفتند، دولت انگشت اتهام را به سوی کره‌شمالی نشانه رفت. در سال ۲۰۱۴، دولت آمریکا در مورد هک عکس‌های سونی انگشت اتهام را به سوی کره‌شمالی نشانه رفت. «Kaspersky»، شرکت امنیت سایبری روسی، در ماه آوریل دست کره‌شمالی را در حمله به بانک‌های ۱۸ کشور دید؛ زیرا محققان این حملات را به عملیاتی نسبت دادند که « Lazarus» نام گرفته بود. این پول‌های ربوده شده برای تامین مالی برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به‌کار می‌رود. این هکرها برای پنهان ماندن هویت و مکان‌شان، حملات خود را از سرورهای کامپیوتری دور از کشور خود انجام می‌دهند. مسیر هکرهای لازاروس در فرانسه، کره‌جنوبی و تایوان ردیابی شده است.

«چو سانگ- هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز هم می‌نویسد ۳۰۰ سند کمتر محرمانه هم ربوده شده و مقام‌های نظامی حاضر به اظهارنظر در این باره نیستند. این گزارش می‌افزاید عملیات «گردن زنی» که نام اصلی‌اش «طرح عملیاتی ۵۰۱۵» است در سال ۲۰۱۵ در پاسخ به طرح‌های هسته‌ای- موشکی کره‌شمالی به‌روزرسانی شد. اگرچه جزئیات آن مخفی است، اما اکنون کره‌شمالی به آن دست یافته و از جزئیات ترور «رفیق کیم» آگاه شده است.

مانور نظامی آمریکا بر فراز شبه‌جزیره

پس از تهدیدات روز دوشنبه ترامپ و دیدار او با مقام‌های دفاعی و امنیتی کشورش در پاسخ به تهدیدات کره‌شمالی، دو بمب‌افکن استراتژیک آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره به پرواز در آمدند. تنش میان «ترامپ- اون» به اوج رسیده است و هریک برای دیگری چنگ و دندان نشان می‌دهد. در کنار این دو بمب‌افکن استراتژیک B-۱B دو جنگنده F- ۱۵k از کره‌جنوبی به آنها ملحق شدند. «کریستین کیم» و «اریک بیچ»، گزارشگران رویترز، می‌نویسند این دو جنگنده پس از ورود به حریم هوایی کره‌جنوبی به مانور موشکی و شلیک در آب‌های ساحل شرقی کره‌جنوبی پرداختند. سپس به‌سوی جنوب و به سوی آب‌های میان کره‌جنوبی- چین بازگشتند تا این مانور را تکرار کنند. ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از کره‌جنوبی، این مانور با جنگنده‌های ژاپنی نیز انجام شد. گفته شده این اولین باری است که مانور آمریکا در شب همراه با جنگنده‌های ژاپنی و کره‌جنوبی انجام می‌شود. این دو جنگنده از گوام برخاسته بودند؛ همان نقطه‌ای که کره‌شمالی بارها تهدید به «زدن» آنجا کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا و کره‌جنوبی روز دوشنبه و به‌دنبال هفتاد و دومین سالگرد برقراری حزب حاکم کره‌شمالی و به‌دنبال تحرکات این کشور، سطح هشدار را افزایش دادند. این حمله هکری و مانور نظامی به‌دنبال مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه کره‌شمالی انجام می‌گیرد. در جدیدترین تحول، دولت آمریکا کشتی‌های تجاری کره‌شمالی را نیز مشمول تحریم کرد. به این ترتیب، ۴ کشتی که حامل زغال‌سنگ از کره‌شمالی بودند، تحریم شدند. با این حال، با وجود موافقت ۱۵ عضو شورای امنیت برای تشدید تحریم‌ها اما چین معتقد است صِرف تحریم‌ها کفایت نمی‌کند، بلکه کره‌شمالی و آمریکا باید از لفاظی‌های خود بکاهند و به میز مذاکرات بازگردند. «گلوبال تایمز»، روزنامه مهم چین، نسبت به اوج گرفتن تنش‌های لفظی میان این دو کشور هشدار داده و خطر «سوء قضاوت مرگبار» را مطرح کرد. در سرمقاله این روزنامه آمده که «جامعه بین‌الملل یک کره‌شمالی هسته‌ای را نمی‌پذیرد. این کشور به زمان و دلیل نیاز دارد تا اعتقاد یابد که ترک برنامه هسته‌ای‌اش به لحاظ سیاسی و اقتصادی به نفعش خواهد بود. این فرآیند ارزش امتحان دارد.» این سر مقاله در ادامه نوشت که جنگ کابوس شبه‌جزیره و مناطق پیرامون خواهد بود. «ما اکیدا به کره‌شمالی و آمریکا توصیه می‌کنیم که ژست نظامی و لفاظی را متوقف کرده و جدا در مورد راه‌حلی صلح‌آمیز بیندیشند.»