گروه خودرو- رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران روز گذشته در حالی از کاهش عرضه برخی خودروهای تولیدی، توسط خودروسازها خبر داد که مدیر بازاریابی ایران‌خودرو طی گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد عنوان کرد که خللی در عرضه و تولید محصولات این شرکت به وجود نیامده و ایران‌خودرو طبق برنامه، تولید می‌کند. اخبار دو هفته گذشته بازار خودرو از افزایش قیمت برخی خودروها به دلیل عرضه کم، از سوی خودروسازها حکایت داشت، این در حالی است که دو خودروساز بزرگ کشور کاهش تولید و به تبع آن عرضه کم را تکذیب و فرا رسیدن فصل گرما و سهمیه‌بندی بنزین را دلیلی بر افزایش قیمت خودرو می‌خوانند.

آمار تولید در صنعت خودروسازی نیز که هر ماه از سوی وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز منتشر می‌شود گویای این نکته است که طی سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو ۱۰درصد افزایش داشته است و خودروسازها طبق برنامه اعلامی به تولید پرداخته‌اند.

از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو در بازار واقعیتی است گریزناپذیر. به طوری که هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۳۰۰هزار تومانی به قیمت ۱۲میلیون و ۴۵۰هزار تومان، سمند ۱۲میلیون و ۳۵۰هزار تومان و پژو ۴۰۵ نیز به ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری ایسنا نیز روز گذشته قیمت ۲۰۶ اتوماتیک در بازار تهران را عجیب و آن را ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان عنوان کرد.

این خبرگزاری افزایش قیمت خودروهای مذکور را که همگی متعلق به شرکت ایران‌خودرو بوده را به دلیل عرضه کم و افزایش متقاضی خوانده است.

حال آنکه مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو تاکید دارد که این شرکت طبق برنامه‌ریزی تولید می‌کند و افزایش قیمت خودرو در بازار می‌تواند علل دیگری جزو کاهش تولید از سوی خودروسازها داشته باشد.

هر چند سهمیه‌بندی بنزین و فرا رسیدن فصل تابستان دو گزینه اصلی افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته بوده اما این نکته نیز قابل ذکر است که خودروسازان تابع قیمتی هستند که کمیته سیاست‌گذاری خودرو آن را تعیین می‌کند و آنها حق افزایش قیمت هیچ محصول تولیدی را ندارند. مگر در شرایطی خاص. این شرایط را نیز شورای اقتصاد تعیین کرده است. مصوبه شورای یاد شده به خودروسازها اجازه می‌دهد که مازاد تعهدات تولید خود را به قیمت روز بفروشند که هم اکنون نیز چنین شرایطی به وجود نیامده است.

دلیل کمبود افزایش تقاضاست

بازار خودروی کشور طی فصل‌های مختلف دچار نوسانات عجیبی می‌شود به طوری که در ابتدای هر سال یعنی فروردین‌ماه تقاضا کم در تیر و مرداد تقاضا در اوج و پس از آن در پاییز بار دیگر کاهش می‌یابد. این فرآیندی است از بازار خودرو کشورمان که هر ساله شاهد هستیم. هم اکنون نیز در ماه‌های اوج تقاضا قرار داریم، این در حالی است که خودروسازها طبق برنامه تولید می‌کنند و طبق برنامه نیز مبادرت به افزایش تولید می‌کنند تا بازار دچار چنین نوساناتی نشود. اما با فرارسیدن فصل تابستان افزایش تقاضا قیمت خودرو به دلیل سهمیه‌بندی بنزین نیز افزایش یافته است.

هر چند سهمیه‌بندی، بیشتر بر خودروهای گازسوز تاثیر گذاشته و قیمت اینگونه خودروها را افزایش داده اما تقاضا همچنان سیر صعودی طی دارد. مهدی قاسمی مدیر بازاریابی ایران‌خودرو نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار ما تاکید دارد که دلیل کمبود برخی خودروها و به تبع آن افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا در فصل تابستان است، هر چند سهمیه‌بندی بنزین نیز در این اوضاع موثر بوده است. اما کمبود خودروهای پژو ۲۰۶ در تیپ‌های یک و دو نکته‌ای است که از سوی بسیاری از نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تایید شده است.

جلال ریخته‌گر قدیمی‌ نیز در این زمینه می‌گوید: تیپ‌۶مدل ۲۰۶ که اتوماتیک هم هست به دلیل کمبود قطعات، شرکت ایران‌خودرو ساخت آن را متوقف کرده که تقریبا حدود ۳۰الی ۴۰درصد عرضه آن کمتر از تقاضا است. تیپ‌های دیگر هم مثل ۳، ۲ و ۵ هم همین مشکل را دارند ولی میزان درصد آن کمتر است. به عنوان مثال در تیپ ۲ حدود ۲۰درصد تقاضا بیشتر از عرضه است. تیپ۳، ۳۰درصد، تیپ ۵ حدود ۴۵درصد تقاضا بیشتر از عرضه است.

قاسمی در پاسخ به کمبود پژو ۲۰۶تولیدی در بازار می‌گوید ایران‌خودرو طبق برنامه تدوین شده به تولید خود ادامه می‌دهد و از ابتدای سال نیز خللی در برنامه به وجود نیامده اما کمبود پژو ۲۰۶ تنها مربوط به تیپ ۲است.

وی دلیل کمبود پژو۲۰۶ تیپ ۲ را نیز مربوط به توقف تحویل خوانده نه توقف تولید و می‌افزاید: به دلیل تعویض موتور تیپ ۲ خودروی پژو۲۰۶ که خاصیت آن مصرف بهینه سوخت در خودروی مذکور است در انتظار اعلام قیمت وزارت صنایع بودیم و به دلیل طولانی شدن فرآیند قیمت‌گذاری سه‌هزار خودرو ۲۰۶ در پارکینگ ایران‌خودرو باقی مانده بود.

قاسمی ادامه داد: که موتور TO۳ موتور گرانتری است که اجازه افزایش قیمت آن را می‌بایست وزارت صنایع صادر می‌کرد که وزارت صنایع نیز با افزایش قیمت مخالفت و این موتور به صورت آبشن به متقاضیان ارائه شد.

قاسمی با بیان این مطلب که طی دو هفته گذشته توقفی در تولید نبوده بلکه این توقف در تحویل صورت گرفته‌، تاکید کرد که سه‌هزار خودروی باقی مانده در پارکینگ در حال واگذاری است و کمبود آن نیز به زودی برطرف می‌شود.