21 S فروردین‌ماه در بازار خودروی ایران
گروه خودرو- چینی‌ها با فرمول ساده «عرضه کالای ارزان» این بار به منظور پر کردن خلاء خودروی ارزان‌قیمت در کشور، دست به کار شده‌‌اند.

هر چند برخی از مسوولان صنعت خودروی کشور معتقدند که خودروسازان چین را تنها برای پیوستن به حلقه‌‌های بازار جهانی برگزیده‌اند، آنچه پیدا است پس از حذف پیکان از چرخه تولید، ظاهرا ایده تحقق خودروی ارزان برای اقشار کم‌درآمد با خودروسازان اروپایی جور درنمی‌آمد.
بنابراین شرکت ایران‌خودرو با کنار رفتن پیکان از سبد تولیدی این خودروساز، به دنبال شریکی بود که در عین حال خط‌مشی مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. شرکت چری به عنوان مطرح‌ترین خودروساز چینی که سهم قابل توجهی در توسعه برندهای وطنی دارد، طی دو سال گذشته توانست بعد از خودروسازان فرانسوی، اعتماد شرکت ایران‌خودرو را جلب کند.
در‌حال‌حاضر شرکت چری توانسته است محصولات ارزان خود را به ۳۰کشور جهان که اکثر آنها کشورهای در حال توسعه هستند، صادر کند. این خودروساز که در شهر ووهوو استان آنهوی در جنوب چین فعالیت می‌کند طی ۸سال گذشته راهی طولانی را طی کرده به طوری که در‌حال‌حاضر سالانه ۴۰۰هزار دستگاه خودرو، ۴۰۰هزار دستگاه انواع قوای محرکه و چیزی در حدود نیم‌میلیون مجموعه گیربکس را در دستور کار داشته است. همچنین، چری به یمن جوینت شدن با شرکت جانسون کنترلز که بزرگ‌ترین تولیدکننده تزئینات داخلی خودرو است، توانسته در این زمینه نیز به رشد بی‌سابقه‌ای دست یابد.حال این شرکت چینی می‌بایست توانایی‌های خود را در ایران به کار گیرد تا بتواند در وهله اول ذهنیت کالاهای بی‌کیفیت چینی را از اذهان ایرانیان پاک کند و در وهله دوم پس از شکست انحصار فرانسه در بازار خودرو ایران که ظاهرا در دستور کار شرکت ایران‌خودرو قرار دارد، شریک تجاری ماندگاری باقی بماند. این در حالی است که ایران‌خودرو استراتژی خود را بر ایده تنوع‌بخشی به مبانی تولید و تکثیر شرکای خارجی در صنعت خودروسازی کشور قرار داده است.
«ژو بیرن»، جانشین مدیرعامل چری که چندی پیش برای نهایی کردن قرارداد S21 به ایران آمده بود، در گفت‌وگویی با «دنیا‌ی‌اقتصاد» به طرح دیدگاه‌هایی پرداخت که از حضور پرتوان این خودروساز چینی در بازار خودرو ایران حکایت دارد. ولی در این مصاحبه با تاکید بر روابط حسنه دو کشور ایران و چین، از توجه چری به بازار خودروی ایران سخن گفت.
آقای «بیرن» طی چند ماه گذشته رسانه‌های داخلی از حضور چری در ایران سخن گفته‌اند، اما اینکه چه زمانی شاهد حضور قطعی محصولات این شرکت چینی در ایران خواهیم بود، اطلاع دقیقی در دسترس نیست، به عنوان قائم‌مقام مدیرعامل چری، چه تاریخی را برای ورود محصولاتشان به ایران اعلام می‌کنید؟
با توجه به روند موفقیت‌آمیز قرارداد‌های دوجانبه میان شرکت‌ ایران‌خودرو و چری چین، قطعا محصولات چری سال 2007 وارد بازار ایران خواهد شد.
هرچند مذاکرات در مورد A۱۵ هنوز ادامه دارد، اما خودروی S۲۱ به طور قطعی سال ۲۰۰۷ به بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد. سفر من هم برای قطعیت در روند اجرایی S۲۱ است، اما تاریخ شمسی که با شرکت ایران‌خودرو با آن توافق کردیم فروردین‌ماه سال آینده است.
در ابتدای تولید چند درصد قطعات خودروی S21، داخلی (ایرانی) خواهد بود؟ آیا قطعه‌سازان ایرانی نیز در این پروژه مشارکت خواهند داشت یا خیر؟
در ابتدا تولید، با روش فول CKD انجام می‌شود که تعداد آن هم اندک خواهد بود، اما با سرعت گرفتن پروژه و استفاده از قطعات ساخت ایران، احتمال می‌دهیم که ۴۰درصد قطعات S۲۱ در آینده‌ای نزدیک داخلی شود.
به غیر از تولید S 21، چه خودروی دیگری با مشارکت ایران‌خودرو در ایران تولید می‌شود؟
خودروی ۱۵ A یا Cowin است که به خودروی محبوب چینی‌ها نیز معروفیت دارد و اطمینان دارم که این خوردو مشتریان ایرانی را نیز جذب می‌کند.
خودروی 15 A چه مشخصاتی دارد؟
۱۵ A یک سدان لیفت بک در کلاس متوسط است. می‌تواند به عنوان یک خودروی ارزان در بازار ایران مطرح شود. این خودرو که در چین با نام کووین (Cowin) شناخته شده، در طرح اتاق به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی و ساخت، بیشتر بر مبنای خطوط صاف و لبه‌های تیز شکل گرفته و از نظر ابعاد تناسب نسبی با تقاضاهای موجود در بازار ایران دارد.
صندلی‌های جلو بزرگ و دارای جاپای کافی هستند و صندلی‌های عقب نیز به راحتی سه نفر را در خود جای می‌دهند.
شکل داشبورد هم ساده بوده و با توجه به زاویه شیب شیشه جلو، منظره فراخ و وسیعی پیش روی راننده قرار می‌گیرد.
همچنین، سپرهای این خودرو بزرگ و همرنگ بدنه است. صندوق عقب این خودرو با فضای بسیار بزرگ، به صورت لیفت‌بک باز و بسته می‌شود و طاقچه عقب نیز با جک هیدولیک ساده‌ای به شاسی در متصل است.نیروی محرکه این خودرو از موتور 6/1لیتری آن خارج شده که با استفاده از فناوری نورد ساخته شده و مورد بازبینی قرار گرفته است. هم‌اکنون استاندارد یورو II را پاس کرده اما قابلیت ارتقا به استاندارد یورو III را نیز دارد.
خودروی ۲۱ S چه مشخصاتی دارد؟
این خودرو در چین با نام 6 QQ شناخته می‌شود و قرار است در ایران با تغییراتی تولید شود.
۲۱ S که ابعاد جمع و جوری دارد برای حرکت در ترافیک شهری مناسب است.
موتور این خودرو 1300‌سی‌سی و مصرف سوخت آن نیز 5/6 در 100کیلومتر ثبت شده است.
تولید سایر محصولات چری در ایران منوط به دستیابی به توافق جدید با ایران‌خودرو و در کنار آن مدیران خودرو است. ایران‌خودرو از توان مالی و فنی زیادی برخوردار است و احتمال توسعه همکاری‌های دو طرف در آینده وجود دارد اما این مساله تابعی از توافق‌های احتمالی بعدی است.
تنش‌های هسته‌ای وسائل سیاسی آیا می‌تواند در روند توافقات دو شرکت تاثیرگذار باشد؟
خیر، به هیچ وجه. دولت چین هم‌اکنون حامی ایران است، چندی پیش نیز طی مقاله‌ای در یکی از روزنامه‌های معتبر چینی خواندم که سخنگوی وزارت امور خارجه چینی در سخنانی تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه ایران منصفانه نیست. بنابراین ما استراتژی از پیش تعیین شده خودمان را در ایران دنبال خواهیم کرد.
پیش‌بینی شما از حضور چری در ایران چیست؟ آیا محصولات این شرکت مشتریان خود را جذب خواهد کرد یا خیر؟
شرکت چری توجه خاصی به بازار ایران دارد. بازار خودرو ایران بکر و وسیع است، از سویی دیگر خودروهای قدیمی و فرسوده که با سوخت بالایی در شهرها تردد می‌کنند آلودگی بالایی ایجاد کرده‌اند. ما می‌دانیم که دولت ایران طرح خروج خودروهای فرسوده را پیگیری می‌کند همچنین چندی پیش منوچهر منطقی نیز این نکته را شخصا به بنده عنوان کرد که بازار خودرو ایران تحت تسلط فرانسه است و این اتفاق خوبی نیست. بنابراین چری می‌تواند مشارکت خوبی با ایران خودرو داشته باشد.
ذهنیت ایرانیان نسبت به محصولات چینی، آنچنان مطلوب نیست آن هم به‌دلیل ورود محصولات بی‌کیفیتی است که بازرگانان چینی و ایرانی وارد ایران کردند؟ آیا ذهنیت مشتریان ایرانی را نیز مدنظر دارید؟
این واضح و شفاف است که خودروهای چینی از خودروهای فرانسوی ارزانتر است اما این نکته را باید تذکر دهم که ارزانی به دلیل نامطلوب بودن کیفیت نیست بلکه به دلیل هزینه‌های واقعی است که در چین کمتر از فرانسه برای تولید به‌کار گرفته می‌شود. البته این موضوع را قبول دارم که طی سال‌های گذشته محصولاتی با کیفیت پایین از چین به کشورهای در حال توسعه صادر شد، اما عرضه محصولات بی‌کیفیت در دوره محدودی بود و ما ایمان داریم که با ورود محصولات چری، دید مشتریان ایرانی عوض خواهد شد.
تولید خودرو 21 S در کجا آغاز خواهد شد؟
در مورد انتخاب محل، ما تابع شرکت ایران‌خودرو هستیم. ظاهرا در بابل زمینی انتخاب شده تا فعالیت‌های تولید در آن آغاز شود.