خانه ملت - رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین استراتژی صنعت خودرو تا پایان شهریور امسال خبر داد و گفت: استراتژی صنعت خودرو در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دارد که تا پایان شهریور تدوین شده و برای اجرا به دولت ابلاغ می شود. رضا رحمانی افزود: در حال حاضر نبود استراتژی صنعت خودرو در کشور موجب شده تا سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این حوزه توسط مردم و بخش خصوصی انجام نشود که این مساله به افت کیفی خودروهای ساخت داخل نیز منجر شده است.نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد نسبت به کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل و اینکه خودروی ملی به معنای واقعی در شرکت‌های خودروسازی تولید نمی‌شود، تاکید کرد: روند کیفی‌سازی صنعت خودرو در کشور بسیار پایین است که تدوین استراتژی صنعت خودرو موجب جهت دار شدن سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خودروهایی با نام ملی توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی در حال تولید است اما این خودروها هیچ‌کدام ملی نبوده و به صورت جزئی از قطعات داخلی در آنها به‌کار گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: موضوع کیفیت خودروهایی که در داخل تولید می‌شود از سوی شرکت‌های خودروسازی رعایت نمی‌شود که این مساله باید توسط دولت رسیدگی شده و جدی گرفته شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: چند سالی است که شرکت‌های داخلی تولیدکننده خودرو برای تبلیغ و پیش‌فروش محصولاتشان از واژه خودروی ملی استفاده می‌کنند که این واژه نه از لحاظ کیفیت و نه از لحاظ قیمت در شأن تولید ملی نبوده و به طور کامل نیز در داخل تولید نمی‌شود.

رحمانی در بیان راهکارهایی در زمینه ارتقای سطح کیفی خودروهای ساخت داخل اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی در حالی نسبت به تولید خودروهایی با نام تولید ملی اقدام می‌کنند که هیچ کدام از قطعات این خودروها ملی نبوده و دولت نیز در جهت ارتقای سطح تولید این خودروها کاری انجام نمی‌دهد. بهتر است حداقل دولت بسترهای لازم را برای تامین و تولید قطعات یدکی این خودروها در داخل فراهم کند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن در پایان یادآور شد: یکی از بخش‌های آسیب‌دیده در فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، بخش صنعت خودرو بود، زیرا در این فاز، قیمت انرژی دراین صنعت مانند دیگر صنایع افزایش یافت و موجب افزایش قیمت محصولات شد که باید به این موضوع رسیدگی شود.