تولید خودرو هشت میلیون تومانی

عکس: حمید جانی‌پور

گروه خودرو- در حالی که خودروسازی ایران وعده‌های ناکام زیادی در مورد تولید محصولی ارزان را تجربه کرده، بار دیگر مسوولان از تولید خودرویی ارزان قیمت خبر دادند. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل ایران خودرو در سخنانی مشابه طی افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی مشهد، اعلام کردند که خودرویی مردمی با قیمت هشت میلیون تومان به میزبانی ایران خودرویی‌ها تولید خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو در این مورد تاکید کرده که بررسی موضوع تولید این خودرو مردمی آغاز و در آن از توان داخلی استفاده خواهد شد.

به گفته جواد نجم‌الدین تولید این خودرو، تا پایان سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود.

اظهارات مدیرعامل ایران خودرو را رییس سازمان گسترش نیز تایید کرده است.

سید مجید هدایت البته از برنامه ریزی برای تولید خودرویی ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومانی نیز خبر داده است.

نمایشگاهی با وعده‌های تکراری

دهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، بیش از آنکه ارائه دهنده خودروهای جدید باشد بازهم به مکانی برای دادن وعده‌های تکراری تبدیل شد.

در روز افتتاح، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، علاوه بر تولید خودروهایی با قیمت هشت و۱۳تا ۱۵ میلیون تومان، وعده طراحی سه پلت فرم جدید طی سه ماه آینده، حذف قطعه‌سازان بی‌کیفیت، آخرین وضعیت طرح تجمیع تولید تندر-۹۰، کاهش قیمت تندر-۹۰ و... را به بازدیدکنندگان این نمایشگاه داد.

تجاری‌سازان برتر از سواری‌سازان

طبق آنچه که در غرفه‌های نمایشگاه مشهد به چشم می‌آید، می‌توان گفت در این نمایشگاه، تجاری سازان تا حدودی توانستند گوی سبقت را از سواری سازان بربایند.

در این زمینه البته تجاری سازان نیز حرف چندانی برای گفتن نداشتند و تنها سایپا دیزل، با کامیون FM۱۱ و زامیاد نیز با کامیون ایویکو با ظرفیت ۱۶ تن بار، توانستند محصولات جدیدی را به نمایشگاه بیاورند.

در بخش سواری نیز هرچند خودرو جدیدی رونمایی نشد، اما آپشن خودروهای موجود در بازار تغییر کرد.

شرکت سایپا در این نمایشگاه با خودروهای تیبا، سایپا ۱۱۱،NEW C۵ و... حضور یافت.

شرکت خودروهای سفارشی ایران خودرو(آپکو) نیز در این نمایشگاه به معرفی شش خودرو ۴۰۵، تندر۹۰، پژو ۲۰۶، پارس سال SLX، سوزوکی گرندویتارا فول آپشن، برای نخستین بار و همچنین «پژو ۲۰۷ آی فول آپشن و کاملا مجهز و سفارشی‌سازی شده»، پرداخت گروه بهمن نیز در این نمایشگاه با مزدا ۳ جدید حضور یافت.

سه پلت فرم جدید در سه ماه

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و صنایع وابسته، نمایشگاه‌ها را محلی برای تبادل اندیشه‌ها و ارائه آخرین دستاوردها دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا چنانچه شرکتی نتواند فعالیت و فکر جدید را ارائه کند، قطعا در یک دورانی که خیلی طولانی نخواهد بود از صحنه محو خواهد شد.

سیدمجید هدایت افزود: بنابراین نمایشگاه بین‌المللی مشهد مکان مناسبی جهت ارائه ایده‌های خوب در بخش‌های مختلف، خصوصا خودرو است.

اظهارات هدایت در خصوص اهمیت نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در حالی است که نمایشگاه مشهد نیز همانند برخی از نمایشگا‌های خودرو کشور حرف چندانی برای گفتن نداشت.

عدم ارئه محصولات جدید در این نمایشگاه در حالی است که رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به تعهداتی که در بخشی از بندهای استراتژی توسعه صنعتی خودرو و آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای داخلی برای خودروسازان در نظر گرفته شده، خبر از طراحی حداقل سه برند طی سه ماه آینده داد.

وی در ادامه طراحی و تولید خودروهای جدید را تکلیف جدید خودروسازان دانست و عنوان کرد : باید حرکتی سازنده و جدی در تولید پلت فرم‌های جدید ایجاد شود و در این راستا سازمان گسترش آمادگی دارد برخی از امکانات و سرمایه‌گذاری‌های خود را از حالت جاری به مالکیت‌های معنوی تبدیل کند.به گفته هدایت، طی ۳ ماه آینده خودروسازان باید خود را برای طراحی ۳ پلت فرم جدید برای تولید پنج مدل خودرو روی هر پلت فرم، آماده کنند.

وی در ادامه عنوان کرد :امروز نمی‌توانیم در زمینه پلت فرم‌هایی که فقط ۳۰ درصد آنها داخلی است سرمایه‌گذاری و سپس سرمایه گذاری انجام شده را روی قیمت خودرو سرشکن کنیم.

خبر اعلام شده از سوی هدایت در حالی است که با گذشت نیم قرن از صنعت خودروسازی کشور، تاکنون تنها سه پلت فرم جدید (سمند، تیبا و رانا) طراحی شده و از این بین هنوز دو پلت فرم به تولید نرسیده است.

افزون بر این، طراحی پلت فرم زمان بر است با توجه به مدت زمان در نظر گرفته می‌توان گفت اجرای این بند از استراتژی توسعه صنعتی خودرو با تردیدهایی همراه است.

اشتباه در خودروسازی

هدایت در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تصریح کرد: اشتباه ما در صنعت خودروسازی این بود که اول خودرو را ساختیم و بعد به سمت قطعه‌سازان رفتیم، در حالی که باید این دو همزمان پیش می‌رفت.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه این مراسم همچنین از تولید خودروهایی با دو رنج قیمتی ۸ میلیون و ۱۳ میلیون تومان داد. به گفته هدایت خودروهای مذکور در مدل‌های مختلف، طراحی و تولید خواهد شد.اظهارات هدایت در مورد تولید خودرویی هشت میلیون تومانی را، مدیرعامل ایران خودرو نیز تایید کرد و گفت: تولید چنین خودرویی تا پایان سال آینده امکانپذیر است.

هشدار به قطعه سازان

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تعهدات در نظر گرفته شده برای قطعه‌سازان در استراتژی توسعه صنعتی خودرو اشاره کرد و افزود: بر اساس این آیین‌نامه قطعه‌سازان خودرو با «گرید c» به تدریج از زنجیره فعالیت حذف می‌شوند، لذا قطعه‌سازان باید هر چه سریعتر نسبت به ارتقای «گرید» خود اقدام کنند.

ارائه طرح صیانت از صنعت به مجلس

ایرج ندیمی معاون پارلمانی وزیر صنایع و معادن نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد گفت: هر تهدیدی فضایی برای فرصت‌ها ایجاد می‌کند و بهتر است مجلس فضای حریم نمایشگاه‌ها را همانند مناطق آزاد اعلام کند تا فعالان بخش‌خصوصی و کارآفرینان در این فضا به انجام فعالیت‌های اقتصادی بدون دغدغه بپردازند.

ندیمی با بیان این مطلب افزود: قول می‌دهم طرح اولیه را به مجلس ارائه دهم تا شرایط مساعدی برای فعالان و کارآفرینان فراهم شود. وی با اشاره به واگذاری بلوک ۱۸درصدی سهام ایران خودرو و سایپا گفت:‌ سهم دولت در صنعت خودروسازی به حداقل رسیده است.