گروه خودرو- یک سال پیش تقریبا همین روزها، ایران‌خودرویی‌ها از تولید محصولی چینی و زیر ۱۰ میلیون تومان، به عنوان جایگزین پیکان خبر دادند، این در شرایطی است که مدیرعامل این شرکت در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد، تولید این محصول را منتفی اعلام کرد. به گفته جواد نجم‌الدین، با منتفی شدن تولید خودرو چینی، هم‌اکنون بحث اقتصادی شدن تولید «رانا» (دومین محصول داخلی ایران‌خودرو) مطرح است.

وی تاکید کرده که تولید «رانا» با قیمت ۱۱ میلیون تومان، تا پایان سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود.اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در شرایطی است که این شرکت حدود یک سال درگیر بحث و مذاکره بر سر تولید خودرویی چینی به عنوان جایگزین پیکان بود و حتی در این مورد نمونه‌هایی از برخی شرکت‌های چینی را نیز تحت تست قرار داد.

در این مورد؛ البته نه تنها وزیر صنایع بارها عنوان کرده بود که اجازه تولید خودرو چینی در کشور را نمی‌دهد، بلکه بسیاری دیگر از مسوولان و همچنین کارشناسان نیز ورود چینی‌ها به بزرگ‌ترین خودروساز ایران را مورد انتقاد قرار دادند.

این موضوع با کنار گذاشته شدن رانا از برنامه تولید ایران‌خودرو همزمان شده بود و در این مورد خیلی‌ها معتقد بودند ایران‌خودرو باید به جای محصول چینی، مقدمات تولید رانا را فراهم کند، رانایی که اندکی پس از رونمایی در اواخر فروردین سال گذشته، اقتصادی بودنش مورد تردید قرار گرفت و پرونده آن به بایگانی رفت.حال به نظر می‌رسد ایران‌خودرو با توجه به برنامه‌ریزی سازمان گسترش برای تولید خودرویی هشت میلیون تومانی، قید تولید «پیکان چینی» را زده و از آن سو نیز می‌خواهد با اقتصادی کردن پروژه «رانا»، این خودرو را به تولید برساند.